Craft och Vacchi i gemensam 1,5-meterskampanj

Craft och Vacchi i gemensam 1,5-meterskampanj

När Craft och cykelprofilen Roberto Vacchi för tredje gången gör en cykelkollektion ihop sätter man gemensamt fokus på en brännande fråga; att ge cyklister ett 1,5-meters avstånd till passerande fordon.

Publicerad

Denna tanke, som redan debatterats intensivt i Sverige under ett par år är redan idag lag i i flera europeiska länder. Nu hoppas Craft och Roberto Vacchi sätta fokus på 1,5-metersfrågan ytterligare i Sverige. Nyligen släpptes Vacchi Collezione 3.0, ett tredje produktsamarbete parterna emellan, som också är en del av kampanjen Share the road, som löper under 2020.

När Sportfack når Daniel Högling, product & marketing director hos Craft berättar han att ambitionen att sätta fokus på 1,5-metersfrågan funnits hos bägge parter sedan tidigare.

Daniel Högling, Craft.

– Roberto har länge varit väldigt aktiv i frågan idén och även vi på Craft har funderat hur vi skulle kunna använda kollektionen till något mer än bara mot specifikt cykel, som när vi gjort en kollektion för att hylla Tour de France och de övriga klassiska loppen, med våra tidigare två samarbeten, säger Daniel och fortsätter.

– Så vi satte oss och spann vidare kring hur vi gemensamt kunde ta det här mer mot gräsrotsnivå. Att sätta fokus på den här frågan. Det fick oss att reflektera kring detta med 1,5-avståndet. För det är dubbelbottnat. Många av oss i trafiken är både cyklister och bilförare. Det är viktigt för oss i den här kampanjen att det inte blir envägskommunikation. Som cyklist måste man sköta sig, det vet vi på Craft där många av oss är cyklister och engagerade inom cykelsporten. Det funkar inte att som cyklist tävla på vänstersidan. Både vår och Robertos ambition är att få till en förståelse hur viktig säkerheten är på vägen.

Kollektionen innefattar allt från bibs och jerseys till överdragskläder samt tillbehör som armvärrmare och vindvästar. Självklart för både män och kvinnor. En del av försäljningen av produkterna går till Roberto Vacchis egeninstiftade pris Peter Fåglums Ungdomsfond som Craft backar och där pengar går till satsande ungdomar inom cykelsporten.

Vacchi Collezione 3.0 från Craft innehåller det mesta en landsvägsraket behöver. De två ränderna symboliserar avståndet 1,5 meter.

Förutom cykelkläder kickades en namninsamling för en lagändring igång som på bara några dagar samlat 4500 underskrifter. Share the road pågår under hela sommaren 2020, säger Daniel Högling, som hoppas och tror att det kan få en sten i rullning vad gäller ökad trafiksäkerhet för cyklister.

– Med 4500 underskrifter ser vi redan nu ett stort engagemang. Vi kommer att driva det här vidare på det sätt som är bäst men kommer inte ta den politiska hatten i frågan. Förhoppningsvis kommer denna kampanj istället göra att andra engagerar sig i frågan.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lågprishjälm säkrast i största testet

9 kommentarer

Bo Dalarnasson: Intressant diskussion, men frågan är om det är priset på varan som avgör kvalitén på produkten. Det är det vanliga bland yngre att desto dyrare en produkt är desto bättre är den. Tyvärr är det länge...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842