Ny på jobbet: Charlotta Malmberg ska få Pinewood genom bruset

Ny på jobbet: Charlotta Malmberg ska få Pinewood genom bruset

Efter många år i utlandet och i Stockholm har Charlotta Malmberg landat i sin hembygd i Värnamo för att bli ny marknadschef på Pinewood.

Publicerad

Hur hamnade du på Pinewood?
– Jag har flyttat runt en del genom åren, både i Sverige och internationellt. Men jag kommer från Värnamo ursprungligen och nu kände vi att det var dags att flytta hem med våra små barn. Vi ville komma närmare våra familjer för att barnen skulle få möjligheten växa upp i närheten av mor-och farföräldrar. Så vi flyttade hem. Och Pinewood är ett varumärke som jag sneglat på länge. Jag har alltid tyckt att de varit intressanta eftersom de stått mig nära med sitt fokus på ett aktivt uteliv, oavsett om man är aktiv jägare, fiskare, hundmänniska eller bara gillar att vara i naturen. Så när möjligheten dök upp var det ett självklart val, kände jag. 

Vad har du för bakgrund?
– Jag har jobbat i många år med marknad och kommunikation inom flera olika branscher. Jag har en ganska bred erfarenhet och jag har jobbat både med B2C och B2B men även inom mässegmentet. Men framför allt har jag jobbat mycket med processen att stärka och utveckla varumärket. Det är det jag brinner för – att se varumärken utvecklas. Det är den erfarenheten jag tar med mig in i företaget. 

Hur skulle du beskriva Pinewood?
– Vi jobbar med olika produktkategorier. Vi har en fot i jakt, en i fiske och en i hundsportkategorin, och så friluftsliv generellt. Oavsett om man är jägare eller fiskare så vill vi vara med på den resan och ge de bästa förutsättningarna för ett aktivt friluftsliv. 

Är det en målgrupp eller flera olika?
– De skiljer sig åt, men gemensamt för de olika målgrupperna är att man värdesätter ett aktivt friluftsliv. Man älskar att vara ute i naturen. Sedan skiljer sig målgrupperna inom respektive produktkategori åt, absolut. Så det gäller att hitta ämnen inom varje målgrupp som engagerar och som gör att vi når ut med vårt budskap till respektive målgrupp. 

Det är olika kollektioner?
– Det är det. Vissa produkter går in i flera kategorier men vi har också kollektioner som är utvecklade och framtagna av vårt designteam med fokus på exempelvis jakt. Då har man sett till att det finns funktioner som vi vet att jägare ställer krav på och som underlättar under jakten. Det är kläder som är anpassade och utvecklade med ett syfte och det är samma sak med fiske och hundsport. Det finns många funktioner som är viktiga att lyfta fram. Där har vi ett nära samarbete mellan designteamet och marknad och försäljning för att hitta rätt och få fram produkter som det finns ett behov av. 

Ni har egen e-handel?
– Ja, som en del av ett utökat serviceerbjudande. Där säkerställer vi att konsumenten har tillgång till hela vårt sortiment. Men återförsäljarna utgör ju fortfarande vår bas och vår plattform. Därifrån härleds den allra största delen av vår försäljning. 

Har du själv en bakgrund inom retail?
– Jag har jobbat inom baby- och barnbranschen och för den tyska storkoncernen Henkel med retail. Men jag har varit i olika branscher och som alla vet står vi inför en utmaning med förändrande köpbeteenden. Vi måste ha ett öppet sinne och våga testa nya vägar för att möta en ny generation som är på väg in på marknaden, för att utifrån deras behov och önskemål hitta nya plattformar. Det ställer ju oerhörda krav, naturligtvis, och där tror jag det är viktigt att man bemöter förändringarna.
– Man måste se över sitt kunderbjudande, konceptutveckla, och även titta på hur man närmar sig både en digital och en fysisk närvaro för att integrera de här handelsytorna med varandra. Framför allt är det viktigt att hitta ett sätt att behålla kundkontakten, oavsett om den är digital eller fysisk. Så det finns utmaningar, men vi måste se det positivt för att hitta utvecklingsmöjligheter. 

Outdoor är en trång sektor, hur ser du på konkurrenssituationen?
– Det är helt rätt, det är en marknad med många aktörer. Därför är det ännu viktigare att bygga ett varumärke som är top of mind och som konsumenten känner sig trygg med. De vet vad vi står för. Vi vill behålla den familjära kontakten vi har med kunderna och kommunicera personligt och agera ansvarsfullt på ett miljömedvetet sätt. Vi vill ge de bästa förutsättningarna för ett aktivt friluftsliv. Det är viktigt att bygga ett varumärke som når igenom bruset. 

Är du själv en outdoor-person?
– Ja, jag är född och uppvuxen med skogen som bakgrund. Jag har flyttat runt och bott i Norge, Turkiet, Österrike och de sista åtta åren i Stockholm. Nu är jag tillbaka i min hembygd och slås av vilken fantastisk naturskatt vi har bakom husknuten. Det är en natur vi ska vårda ömt. Vi mår som bäst med ett aktivt liv i skog och mark. Så Pinewood, som värnar ett aktivt friluftsliv, ligger nära hjärtat.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

7 kommentarer

Gammal leverantör: Ja, vad hände egentligen? Många anställda med både kunskap och erfarenhet fick gå, vad är sanningen om varför dom fick gå?? Intersport har därefter inte direkt gått bättre,snicksnacka pratet om...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842