1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Ett helt mässgolv önskade sig snö. Foto: Helly Hansen
Sportfack gick 42 815 steg i läsarnas tjänst under årets Ispomässa för vinternyheter 20/21. Här kan ni läsa en första rapport från dagarna i München.
Mode och outdoor närmar sig varann (från båda hållen)
Det är mycket prat om clashen mellan outdoor och mode, med rätta. Många outdoorvarumärken närmar sig nu på allvar modescenen. Och i den gluggen finns helt klart både utrymme och möjligheter. Men man pratar inte lika mycket om riktningen från andra hållet. Vad händer om H&M eller Zara plötsligt börjar göra mode med funktion? Adidas (som inte är en renodlad modeaktör men som alltid har fingret högt upp i luften) presenterade den prisbelönta anoraken Terrex. Modellen vann guld just i kategorin "Outdoor" och görs av miljöskäl i helt ofärgat material och är uppbyggd på Parley-återvunnen plast som för första gången omvandlats till "chips" för tråd i Primalofts fabriker. Alltså både sport och mode och hållbarhetstänk i samma plagg. Det här borde outdoorbranschen hålla lite koll på.
Det svenska prisregnet
Egentllgen är det inte klokt att Sverige och Skandinavien kan skapa såna högkvalitativa och innovativa produkter som toppar utvecklingen. Företagen är pyttesmå jämfört med sina europeiska och nordamerikanska motsvarigheter, men ändå lyckas man år efter år. Det syns både i Scandinavian Outdoor Award (i år blev Aclima overall winner med sitt Woolnet-plagg) och blev särskilt tydligt i Ispos prisregn, där företagen slåss mot hela världen. Helly Hansen, Tenson, Poc, Houdini vann guld. För att inte tala om mikrolilla Klättermusen som tog hem tre priser, bland annat för klätterbyxan Vidar Salopette och Farbaute jacket. Helt jäkla otroligt!
Fjällräven verkade dessutom ha tröttnat på det skandinaviskt minimalistiska och fläskade på med en monter som typ tog en halv hall i anspråk (även om de delade den med släktingen Primus).
Ispo Beijing ställs in på grund av Coronaviruset
Under Ispo så fick Tyskland det första fallet av Coronavirus, och det var en stor snackis på mässgolvet och gjorde att tvålen ofta tog slut på toaletterna. Många montrar hade handspriten lätt åtkomlig. Många besökare (främst asiater) gick runt i ansiktsmask, så svenska Airinum kunde inte haft en bättre tajming med sina designade andningsmasker.
Precis efter mässan blev det officiellt att Ispo Beijing som skulle hållits 12-15 februari ställs in, just av virusskäl.
Northug och Vonn gav pirr på golvet
I år var det några riktiga megastjärnor som gav pirr och surr på mässgolvet. Lindsey Vonn fanns på plats under söndagen (hon är numera delägare i svenska gogglesföretaget Yniq), enligt uppgift med en pudel i famnen. Och så fanns svenskdödaren Petter Northug på plats, han lanserar i år ett egenbrandat glasögonmärke. Han kunde knappt gå fritt inne på mässgolvet utan att bli stoppad konstant, så han fick gå specialvägar eller ta omvägar utanför själva hallarna. I nästa nummer av Sportfack finns en artikel om nya varumärket inklusive en kort intervju med Petter Northug själv (Sporfacks annonssäljare vägrade för övrigt gå från montern utan en selfie…). Var det någon som undrade om Northugg fortfarande har kvar sin stjärnstatus, så kan vi bara säga: japp!
Alpint ligger efter på miljöområdet
- men undantagen finns
Alpint har svårt att komma ifrån plastberoendet och många av de tillverkande företagen kommer från Europa och Nordamerika där miljöfrågan inte är lika het som i Skandinavien. På alpinsidan är innovationsgraden fortfarande hög. Head kommer till exempel med en magnetbindning för att minimera vibrationer och Marker släpper sin fiffiga Duke PT-bindning för att kontra mot Salomons Shift.
Men när det gäller miljöfronten så ligger alpinsidan helt enkelt steget efter. Dock finns det positiva undantag. Ett är svenska Spektrums goggles som från 2020/21 tillverkar alla sina ramar av växtbaserade material, sprunget från majs (de fick också ett Ispo award, för sin modell Östra Premium). Ett annat är Rossignols omfattande Respect-program som bland annat visar sig rent konkret i freerideserien Black Ops med FCS-trä och återvunnet material. De planterar även träd i Tanzania och ska bli koldioxidneutrala senast 2050. Att lyfta fram träet som material är förresten en annan trend, som i franska, nyetablerade Marcel Livets skidor av bland annat ask, för både pist och freeride. Dessutom tillverkade på hemmaplan.
* I Sportfack nummer två listar vi 8 tydliga trender för 2020/21, missa inte det! (ute den 20 februari).
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Ryktas om att Patagonia tar över Sverige från Roswi och kör eget. Något ni kan bekräfta?
Hej Janne! Ryktena verkar stämma, dock först från i höst. Läs mer på: sportfack.se, hälsar redaktionen.