Rapport från Ispo 2020

Ett helt mässgolv önskade sig snö. Foto: Helly Hansen

Rapport från Ispo 2020

Sportfack gick 42 815 steg i läsarnas tjänst under årets Ispomässa för vinternyheter 20/21. Här kan ni läsa en första rapport från dagarna i München.

Publicerad

Adidas innovativa och miljösmarta Terrex-anorak.

Mode och outdoor närmar sig varann (från båda hållen)
Det är mycket prat om clashen mellan outdoor och mode, med rätta. Många outdoorvarumärken närmar sig nu på allvar modescenen. Och i den gluggen finns helt klart både utrymme och möjligheter. Men man pratar inte lika mycket om riktningen från andra hållet. Vad händer om H&M eller Zara plötsligt börjar göra mode med funktion? Adidas (som inte är en renodlad modeaktör men som alltid har fingret högt upp i luften) presenterade den prisbelönta anoraken Terrex. Modellen vann guld just i kategorin "Outdoor" och görs av miljöskäl i helt ofärgat material och är uppbyggd på Parley-återvunnen plast som för första gången omvandlats till "chips" för tråd i Primalofts fabriker. Alltså både sport och mode och hållbarhetstänk i samma plagg. Det här borde outdoorbranschen hålla lite koll på.

En av Helly Hansens två vinnarjackor, Artic Patrol Modular Parka.

Det svenska prisregnet
Egentllgen är det inte klokt att Sverige och Skandinavien kan skapa såna högkvalitativa och innovativa produkter som toppar utvecklingen. Företagen är pyttesmå jämfört med sina europeiska och nordamerikanska motsvarigheter, men ändå lyckas man år efter år. Det syns både i Scandinavian Outdoor Award (i år blev Aclima overall winner med sitt Woolnet-plagg) och blev särskilt tydligt i Ispos prisregn, där företagen slåss mot hela världen. Helly Hansen, Tenson, Poc, Houdini vann guld. För att inte tala om mikrolilla Klättermusen som tog hem tre priser, bland annat för klätterbyxan Vidar Salopette och Farbaute jacket. Helt jäkla otroligt!  
Fjällräven verkade dessutom ha tröttnat på det skandinaviskt minimalistiska och fläskade på med en monter som typ tog en halv hall i anspråk (även om de delade den med släktingen Primus).

Nobody puts Fjällräven in the corner.

Ispo Beijing ställs in på grund av Coronaviruset
Under Ispo så fick Tyskland det första fallet av Coronavirus, och det var en stor snackis på mässgolvet och gjorde att tvålen ofta tog slut på toaletterna. Många montrar hade handspriten lätt åtkomlig. Många besökare (främst asiater) gick runt i ansiktsmask, så svenska Airinum kunde inte haft en bättre tajming med sina designade andningsmasker.
Precis efter mässan blev det officiellt att Ispo Beijing som skulle hållits 12-15 februari ställs in, just av virusskäl. 

Northug och Vonn gav pirr på golvet
I år var det några riktiga megastjärnor som gav pirr och surr på mässgolvet. Lindsey Vonn fanns på plats under söndagen (hon är numera delägare i svenska gogglesföretaget Yniq), enligt uppgift med en pudel i famnen. Och så fanns svenskdödaren Petter Northug på plats, han lanserar i år ett egenbrandat glasögonmärke. Han kunde knappt gå fritt inne på mässgolvet utan att bli stoppad konstant, så han fick gå specialvägar eller ta omvägar utanför själva hallarna. I nästa nummer av Sportfack finns en artikel om nya varumärket inklusive en kort intervju med Petter Northug själv (Sporfacks annonssäljare vägrade för övrigt gå från montern utan en selfie…). Var det någon som undrade om Northugg fortfarande har kvar sin stjärnstatus, så kan vi bara säga: japp!

Nu ska Petter bli bäst på brillor.

Alpint ligger efter på miljöområdet
- men undantagen finns
Alpint har svårt att komma ifrån plastberoendet och många av de tillverkande företagen kommer från Europa och Nordamerika där miljöfrågan inte är lika het som i Skandinavien. På alpinsidan är innovationsgraden fortfarande hög. Head kommer till exempel med en magnetbindning för att minimera vibrationer och Marker släpper sin fiffiga Duke PT-bindning för att kontra mot Salomons Shift.
Men när det gäller miljöfronten så ligger alpinsidan helt enkelt steget efter. Dock finns det positiva undantag. Ett är svenska Spektrums goggles som från 2020/21 tillverkar alla sina ramar av växtbaserade material, sprunget från majs (de fick också ett Ispo award, för sin modell Östra Premium). Ett annat är Rossignols omfattande Respect-program som bland annat visar sig rent konkret i freerideserien Black Ops med FCS-trä och återvunnet material. De planterar även träd i Tanzania och ska bli koldioxidneutrala senast 2050. Att lyfta fram träet som material är förresten en annan trend, som i franska, nyetablerade Marcel Livets skidor av bland annat ask, för både pist och freeride. Dessutom tillverkade på hemmaplan.  

* I Sportfack nummer två listar vi 8 tydliga trender för 2020/21, missa inte det! (ute den 20 februari). 

Sportfacks utsända: chefredaktör Jändel och annonsansvarige Madeleine Philip.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jack Wolfskin får ny vd

5 kommentarer

Oskar: Låg tröskel för att bli älskad. Håller med om att det lät lite trist, ska skärpa mig även om jag ibland tycker att det blir lite väl gnälligt på gnället. Mer konstruktivt framöver. Bra Johan.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842