Rapport från Outdoor by Ispo

Rapport från Outdoor by Ispo

Sportfack besökte Outdoormässan i München, som hölls 30 juni-3 juli, och kom hem med många intryck och ett fullklottrat anteckningsblock. Här kan du läsa några reflektioner.

Publicerad

För första gången så anordnades den årliga Outdoormässan på Ispo, München, istället för i det mer natursköna Friedrichschafen. Platsen och omgivningarna i Friedrichschafen har varit helt rätt för att skapa outdoorkänsla, men samtidigt något av en logistisk mardröm för alla företag, besökare och journalister. Valet av Ispo är på ett sätt tråkigt, men samtidigt finns det klara fördelar. Och säga vad man vill, men mässor kan Ispo verkligen leverera.
Gick man runt i hallarna (som är betydligt färre än under vinter-Ispo) så fanns det mycket luft, gångarna var breda och det blev aldrig någon panikträngsel. Inte ens på toaletterna…
Publiktillströmningen var god under mässdagarna 30 juni-3 juli. Cirka 22 000 besökare från 90 länder är riktigt bra. Drygt 1 000 utställare fanns på plats, från ett 35-tal länder.

Från utställarna hördes blandade kommentarer. En del tyckte att man kunde ha tajtat ihop det ännu mer så det inte känns ödsligt eller tomt. Priserna är alltid ett debattämne, där alla som någon gång ställt ut på en mässa vet att varje skruv kostar. Vissa tyckte det var dåligt med besökare, framförallt på söndagen (sol och 28 grader). Å andra sidan hade många ett riktigt högt tryck i sina montrar måndag-tisdag. Och en branschmässa går heller inte riktigt att jämföra med en konsumentmässa. Det viktiga är egentligen inte att det kommer massor av folk, det viktiga är att det kommer rätt folk. Det kan räcka med en eller två viktiga möten så har man fixat hela året – och mässan har betalat sig flerfalt.      
Det känns som att många varumärken har väntat in första året för att kolla in läget för att bestämma sig till år två, självklara outdoorföretag som Houdini och Haglöfs med flera ställde till exempel inte ut alls. Att många valde att inte finnas på plats ställer till en del problem även för de utställare som faktiskt finns här. Kunderna, återförsäljarna, vill gärna träffa så många leverantörer som möjligt på samma gång och finns inte alla på plats kan det vara skäl för att inte åka. 

Hållbarhetstänket gick som en röd tråd genom mässan, kanske delvis för att både David Eklund, vd på Icebug och Antje von Dewitz, vd på Vaude, suttit med i Ispos rådgivande grupp. Båda företräder företag som har ett starkt och genuint miljöpatos. Men också säkert för att det inte finns något alternativ för branschen. Det går inte längre att prata om nya produkter utan att hantera konsumtionsproblematiken. Särskilt inte om man älskar att paddla, fiska, vandra, klättra och besöka glaciärer.          
Det känns generellt som att miljötempen har skruvats upp rejält. Företagen utmanar varandra, är mer noga med att lyfta fram sina "miljöstories" och sätter större press på sig själva för att ha bäring för retoriken. Det är både bra och nödvändigt. Keen, Jack Wolfskin, Klättermusen och såklart Vaude och Icebug med flera har tagit tydliga steg framåt på miljövägen.  
Det varumärke som syntes allra mest tydligt under mässdagarna var helt klart Fjällräven. De hade billboards på flygplatsen, i T-banan, på mässan. Ja, nästan överallt. De tyska återförsäljarna måste vara överlyckliga.

Tältbyn.

En annan mässambition har varit att koppla ihop resandet med hårdvara och konfektion. Intressant spår. Men det kan också vara en svår utmaning, dels för att flygångesten kryper på alltmer och "det nära äventyret" seglar upp som en alltmer självklar vinnare - och dels för att säljcykler och reseköp inte är helt lätt att synka.       

Några trender på produktsidan. Kängor – det lätta står ännu tydligare mot det tunga. Alltfler väljer att vandra utan packning, vilket också avspeglar sig i skoutbudet. Samtidigt är tekniska kängor nästan ett måste för de varumärken som vill ha hög trovärdighet även inom de andra segmenten.    
Isolerade termosar – Hydro flask, Klean Kanteen med flera har exploderat i utbud och modeller, både för att hålla varmt och för att hålla kallt. Skaljackor – fluorkarbonfritt och miljöofarliga impregneringar finns nu i ett rekordstort antal varianter. För kunden gäller det att förstå och hålla reda på alla märkningar och etiketter. Här finns en utmaning även för butikspersonalen.      

Läs mer om trendspaningar och produktutbud (och se bilderna) i Sportfacks stora dubbelnummer nr 7-8, ute den 22 juli.  

Plus och minus på Ispo: 

+

Luftigt, rent och överskådligt.

Mattorna är borta av miljöskäl, bra!

Logistiken funkar.

-

Plastmuggarna i caféet precis vid scenen med miljöföreläsningarna. Har man höga miljöambitioner är detta en besvärande planeringsmiss. 

Sportfacks chefredaktör Nicolas Jändel och annonsansvarige Madeleine Philip var på plats.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

2 kommentarer

Insatt: XXL har tappat momentum och går bara efter netton och dealer med låg risk men har helt glömt bort produkt och varumärken. Tror XXL har en väldigt svår framtid om de fortsätter på inslagen linje....

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842