90-talet vägrar släppa greppet

90-talet vägrar släppa greppet

Umbros nya projekt visar att 90-talet fortfarande väcker starka designkänslor inom sneakervärlden.

Publicerad

Retrotrenden som flirtar vilt med 1990-talet och början av 2000-talet fortsätter att ta plats i sport- och modevärlden. Umbro är ett av varumärkena som gärna rider på den vågen.
Nu släpper de den klassiska sneakermodellen Neptune i en uppdaterad version. Utseendet är i stort sett samma, både i detaljer och färgval, men nu har skon fyllts med modern skoteknik, bland annat med en tjockare Phylonsula. Skon ingår i Umbros så kallade ARP-projekt, The Archive Research Project Collection.  
Under just 1990-talets satt Umbros logga på flera av de världsledande fotbollslagens tröjor, som till exempel VM-segrarna Brasilien under den magiska fotbollssommaren 1994 och Manchester United när de vann i princip allt som gick att vinna i slutet av 1990-talet. Varumärket har också länge haft en given plats på den brittiska musikscenen. 

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Röjk satsar på svensk ull – ihop med Filippa K

1 kommentar

Magnus. S: Härligt att se och tänk sen om förädlingen och produktionen av fjällrävens och Röjks ullkläder stannat i Sverige - då hade det ekologiska fotavtrycket varit än lägre and ” That's one small step...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842