Helly Hansen lanserar Årekollektion lagom till hemma-VM

Inför alpina Åre-VM lanserar Helly Hansen en ny klädkollektion och nya fartdräkter. Designen är utformad tillsammans med åkarna själva och ska andas Sverige, Jämtland och Åre.

Tidigare har företaget tagit fram produkter som Lifaloft-jackan och Life Pocket, som ett resultat av samarbetet med svenska alpinlandslaget. Den nya Åre-kollektionen handlar dock snarare om känslor än om teknologi; åkarna ville uttrycka sin patriotism och en stolthet kopplad till lokal förankring och tradition.
Dräkterna har till exempel kurbits-inslag, med en modern touch, och inslag som ska fånga in Jämtland som landskap, bland annat med Jämtlands landskapssymbol, och Åre som VM-ort.
– Vi ville ta fram en kollektion till atleterna som bygger dem starka i ett hemma-VM. Då vi suttit ner med flera av dem för att tillsammans finna ut vilka element i både funktion och form som är viktiga, landade vi mycket i stoltheten av att vara svensk alpin skidåkare. Det visade sig också att många av dem har ett starkt band till just Åre, där de tränat i 100-tals – kanske 1000-tals åk, tagit kabinen upp mot en blåsig och piskande Åreskutan om och om igen, och faktiskt hade några till och med stött på en älg under sina pass, säger Philip Tavell, global kategorichef på Helly Hansen.

Helly Hansen lanserar Årekollektion lagom till hemma-VM
Nationalromantik, i Helly Hansens tappning.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Helly Hansen Sport

    Marknadsför sportkläder/accessoarer, funktionskläder, arbetskläder samt sport- och modeskor.