Elcykelförsäljningen nådde drömgränsen

Totalt såldes 103 000 elcyklar i Sverige under perioden 1 september 2017-31 augusti 2018.

Elcykelförsäljningen nådde drömgränsen

Någon gång i augusti i en av Sveriges cykelbutiker eller på en webbsida såldes den. Den 100 000:e elcykeln. Därmed har det i Sverige för första gången sålts 100 000 elcyklar på ett kalenderår.

Publicerad

Elcykelförsäljningen fortsätter att öka i landet. I vintras skrev Sportfack, i en intervju med Joakim Stenberg vd för Cykelbranschen, att branschorganisationen räkande med att elcykelförsäljningen för första gången skulle passera 100 000 sålda elcyklar. Nu är drömgränsen för cykelbranschen nådd. 

Cykelbranschens marknadsuppskattning, som gäller för perioden 1 september 2017-31 augusti 2018, säger nu att det då såldes totalt 103 000 elcyklar. Detta ger en ökning med cirka 53 procent jämfört med föregående år. En minst sagt explosionsartad ökning. Anledningen till ökningen har nog inte gått många förbi. Sedan årsskiftet är det möjligt att få en subvention av staten på 25 procent av priset upp till 40 000 kronor vid köp en elcykel. Närmare 80 000 ansökningar har kommit in hittills och större delen av årets anslag på 381 miljoner kronor är redan utbetald.

Cykelbranschens vd ser en tydlig trend med den senaste statistiken kring cykelförsäljningen.

– Man kan säga att slutkonsumenterna det senaste året har valt dyrare cyklar från välkända varumärken i allt större grad, förklarar Joakim Stenberg.

Annars tappade den totala cykelförsäljningen under samma period. Totalmarknaden visar en nedgång på cirka 3,3 procent från 551 000 till 532 800 sålda cyklar. Av dessa utgör elcyklar drygt 19 procentenheter, en ökning med över fem procentenheter. Därmed är Sverige nu ikapp många länder i Europa där elcykelmarknaden länge legat mellan 15-20 procent. Sedan finns det markander som sticker ut. I Tyskland ligger elcykelmarkanden på mellan 30 till 40 procent.

Förutom elcyklar ökar hybridcyklar och MTB, enligt Cykelbranschens undersökning. Racercyklar och standardcyklar minskar.

– Det är ju så, det går upp och ner. Vi ser samma mönster i övriga Europa, där är det samma nivå på minskningen. Möjligen kan utbudet av låne- och hyrcyklar i storstäderna påverka försäljningen en del, säger Joakim Stenberg.

Fackhandeln står sig bra gentemot massmarknad med 65 procent av fjolårets sålda cyklar. I segmentet elcyklar ökar fackhandeln med tre procentenheter till 69 procentenheter.

Cykelbranschen är en branschorganisation med 17 medlemmar. Joakim Stenberg säger till Sportfack att man aktivt arbetar för fler medlemmar och att man snart hoppas kunna presentera ett par nytillskott. Just nu ingår Abus, Bihr Nordic, Cykloteket, Cycleurope, Ecoride, Intersport, Jaguarverken, Merida, Bianchi, Scott, Shimano, Skeppshult, Sportson, Solid försäkring, Team Sportia, Unicykel och Vartex.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Tretorn gör jackor av skräp

1 kommentar

Samuel: Tretorn levererar alltid!

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842