Umbro och Sweet SKTBS lanserar 80-talskollektion

Umbro och Sweet SKTBS lanserar 80-talskollektion

Göteborgsbaserade Sweet SKTBS ville ta fram unisona teamkläder med retrotouch för den starkt individuella skaterörelsen. De letade upp Umbro, som tillverkat teamkläder sedan 1924. Nu lanseras kollektionen internationellt.

Publicerad

Vissa av 80-talstrenderna, som även spillde in över kanten till 90-talet, är fortfarande lite svåra att smälta. Som tubsockor, stentvättade jeans och pudelfrillor. Men det var också en epok av en blomstrande skatekultur, hiphopens födelse och engelsk Tipsextra-fotboll rakt in i det svenska folkhemmet.
Sweet SKTBS ville göra ett försök att göra unisona teamkläder för den starkt individuella skaterörelsen och ena dem i en klädkollektion som handlar om gemenskap. De letade upp Umbro, som tillverkat teamkläder sedan 1924 och som har ordet "lag" djupt nedbäddat sitt DNA.      
- Idén kom från dem, och den kändes helrätt redan från början. Vi har hållit på att jobba med projektet under 1,5 års tid. Leken med 80-talet känns logisk med tanke på att 80- och 90-talet har fått en så stark pånyttfödelse inom dagens mode, säger Jonas Georgsson, vd på Scantrade som säljer Umbro i Sverige.  
- Mycket av inspirationen är hämtad från engelska fotbollslandslaget under den epoken, med kragarna, skärningen och det schackrutiga mönstret till exempel, fortsätter han.

 

De schackrutiga inslagen är en av flirtarna med just 80-talet.

För Umbros del kändes samarbetet helt logiskt eftersom man redan har en stark förankring inom streetkulturen. 
Kollektionen som innefattar allt från shorts, tröjor, strumpor, hoodtröjor och overaller, men även en rock som har exakt samma snitt som en engelsk coachrock från det här årtiondet, lanseras från och med nu internationellt till många länder. Serien kommer att vara smal och bara finnas i en begränsad upplaga.
I Sverige är det bara Junkyard som säljer kläderna. Det är deras designer Per Rynvall som har ritat plaggen. Projektet löper över två år och i vår kommer nästa kollektion att rulla ut.  
– Den kommer att vara inspirerad av samma epok och gå åt samma håll, men i lite andra färger. Från hösten 2019 kan den nog sticka iväg ytterligare, men exakt på vilket sätt är för tidigt att säga, avslutar Jonas Georgsson.

Coachrocken med tung sammetskänsla.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842