Oakley vill ut i skogen – storsatsar på MTB

I Oakleys mountainbikekollektion ingår topphjälmen DRT5, utrustad med MIPS och BOA-fit samt Oakleys egen lösning på glasögonparkering: Med hjälp av två utfällbara clips baktill på hjälmen kan cyklisten parkera brillorna vid klättringar eller när glasögonen inte behövs av annan anledning.

Oakley vill ut i skogen – storsatsar på MTB

Med en vecka kvar till Eurobike kan Sportfack som första europeiska branschtidning avslöja en världsnyhet. Så här ser Oakleys första mountainbikekollektion ut.

Publicerad

Om en knapp vecka slår 13 mässhallar upp sina portar och Eurobike inleds. Redan nu kan Sportfack avslöja en stor nyhet: Amerikanska glasögonjätten Oakley kommer på Eurobike att premiärvisa sin första mountainbikekollektion någonsin, innehållande både hjälmar och konfektion.

Sportfack får tag i Oakleys svenske chef för norra Europa, Jonas Sund en dryg vecka innan Eurobike kickar igång. Det är bråda tider innan bolaget på jättemässan ska premiärvisa sin helt nya satsning: konfektion och hjälmar för mountainbikecykling. En naturlig och logisk väg att gå, menar Jonas.

– Cykel har alltid varit en av Oakleys stöttepelare och idag kör fem proffsstall på UCI-touren i våra glasögon och två stall i våra landsvägshjälmar.

– Vi är ödmjuka inför konkurrensen inom hjälmsegmentet. Vår styrka är vårt varumärke med en lång historia av kvalitet och med en unik design, det som är varumärkets DNA, säger Jonas Sund, brand business director Oakley Northern Europe.

Och visst. Kikar vi i historieböckerna så har glasögonjätten utvecklat och tillverkat glasögon för cyklister sedan 1984. Numera finns fem stycken proffsstall där cyklister som Mark Cavendish kör med Oakleybågar i Touren, Vueltan och på Girot. Lägg därtill superstjärnor inom MTB/DH som Julien Absalon och Greg Minnaar. Varumärkets goggles för downhillcyklister är dessutom oerhört populära. Att Oakley till slut skulle ta steget att även börja utveckla egna MTB-hjälmar och konfektion för skogscykling är både naturligt och nödvändigt menar Jonas.

– Det handlar mycket om att kunna erbjuda butiker och konsumenter produkter som matchar estetiskt och kan integreras tillsammans. Vi ser att varumärken som kan leverera både hjälmar och goggles säljer bättre än de som bara kan leverera det ena.

Samtidigt är vi ödmjuka inför konkurrensen inom hjälmsegmentet. När det gäller glasögonen är vi trygga. Där har vi kanske 80 procent av marknaden. Men någon kan alltid göra en hjälm som är 50 gram lättare än vår. Vår styrka är varumärket, att folk gillar det sen tidgare och att vi har en lång historia av unik design, det som är varumärkets DNA, säger Jonas och ger några exempel på hur Oakleys designers tänkt kring produkterna.

Oakley vill sticka ut med designen av konfektionen i sin mountainbikekollektion. Dessutom kommer man låta logotypen framträda tydligt.

– Vi kommer att visa loggan tydligt i designen eftersom den har så hög igenkännning globalt. När det gäller hjälmar gäller det att hitta smarta funktioner för att sticka ut. Så MTB-hjälmarna kommer att ha eyewear storage, inbyggda clips baktill som låser fast glasögonen. Perfekt framför allt om du klättrar eller det börjar regnar. Och i kläderna finns det alltid en ficka med mjukt foder som inte repar glasögonen om de läggs där. 

Ja hur har Oakley ni tänkt kring konfektionen?

– Plaggen är tänkt för stigcykling och enduro snarare än race och downhill. Det finns lång- och kortärmade tröjor och shorts med lös passform utan att vara baggy. Sedan finns vadderade bib-byxor samt förstärkningsplagg i form av vind- och vattentäta jackor. Det är funktionella plagg med en edgy design som sticker ut. Det är aldrig tråkigt utan följer Oakleys design-DNA.

Aurora borealis, norrsken, som ett alloverprint på en långärmad tröja.

Förutom helt nya MTB-kollektionen satsar Oakley vidare på sin Road-kollektionen som premiärlanserades i våras.

Oskar Wirfelt, senast hos Adidas Eyewear, är ny säljare hos Oakley Sverige.

– Road-kollektionen har mottagits jättebra av våra kunder. All konfektion är producerad av Bioracer, en belgisk utvecklare som gjort Team Skys tävlingskläder. Första höst kollektionen i höst, komplett kollektion även med arm- och benvärmare, handskar.

Oakley Sverige passar även på att nyanställa. Oskar Wirfelt, med förflutet senast hos Adidas Eyewear, får hos Oakley ansvaret för distributionen av hårdvaran i mellan- och norra Sverige.

– Fokuset för oss på Oakley med de nya cykelprodukterna är att sälja till befintliga kunder. Från Stadium till de stora norska och svenska fysiska butikerna och webbarna. Vi öppnar med våra glasögon och goggles och fyller på med de andra kategorierna, avslutar Jonas Sund.

Fodret på roadjackorna för säsongen 2019 har ett membran av grafén. Materialet ska hjälpa till med extra effektiv fukttransport och ge svalka åt cyklisten.

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: Oakley
  • Telefon:
  • Verksamhetsinfo: Oakley grundades 1975 av pionjären Jim Jannard som startade verksamheten genom att tillverka handtag för motocross och BMX. År 1980 lanserade man sin första goggle, O-Frame som snart skulle revolutionera motocrossindustrin och senare även skidindustrin. Idag producerar Oakley allt från kläder och hjälmar till solglasögon och goggles och har med banbrytande teknik och innovation fortsatt stärka sin position på marknaden.
On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842