Cykloteket blir distributör för två varumärken

Cykloteket gör en omfattande rockad bland sina varumärken och blir bland annat distributör för Basso.

Cykloteket blir distributör för två varumärken

Inför säsongen 2018 har Cykloteket och Specialized efter 16 års samarbete valt att gå skilda vägar. Det gör att Cykloteket gjort om mycket i sin varumäreksportfölj. Flera nya, spännande varumärken gör entré 2018 och dessutom blir kedjan distributör.

Publicerad

Under våren har Specialized fasats ut hos Cyklotekets samtliga butiker. Varumärket och kedjan har samarbetet i hela 16 år och lämnar ett stort tomrum i Cyklotekets butiker inom samtliga cykelkategorier och tillbehör. Därför har Cykloteket tagit in en handfull nya varumärken som ska fylla det amerikanska märkets plats

Först och främst: När det gäller MTB och landsvägscyklar. Här plockar Cykloteket in amerikanska Pivot och italienska Basso – två märken man idag inte hittar någon annanstans i Sverige än hos Cykloteket.
– Vi har gjort ett strategiskt val under 2018 att inte sälja Specialized produkter, säger Cyklotekets vd Ted Kottulinsky, i ett pressmeddelande och fortsätter. Idag handlar det om att försöka sticka ut i det transparenta utbudet som det är idag via den enkla tillgången till internet. Om alla handlare har mer eller mindre samma varumärken, blir priset väldigt lätt en jämförelse. Dessutom är det viktigt för oss att kunna erbjuda kunderna möjlighet att köpa de varumärken vi jobbar med via vår webbshop, och då är det enklare om man kan styra villkoren på egen hand. Men vi kommer självklart att serva och hjälpa alla våra tidigare Specializedkunder på bästa sätt, intygar Ted.

 

Pivot, här med hyllade enduromodellen Switchblade, är nytt MTB-varumärke hos Cykloteket som också blir svensk distributör för varumärket.

Pivot hävdar sig got inom kategorierna trail/enduro och levererar framför allt mountainbikes som är lite dyrare än snittet på marknaden.

Cykloteket blir i samband med Pivot-premiären dessutom distributör för varumärket i Sverige och cyklarna finns att tillgå i såväl butikerna som på webben. 

Som ersättare till Specialized på racersidan har Cykloteket valt att jobba med italienska Basso, ett varumärke som fanns på Cykloteket redan 1997-1998. 
– Många av våra kunder har efterfrågat något klassiskt italienskt när det kommer till just racer, som alternativ till de amerikanska som dominerat marknaden. Vi provade med DeRosa under 2017, men med Basso känner vi att vi fått en bra samarbetspartner och även här kommer vi fungera som distributör i Sverige, och cyklarna finns i butik och på webben, säger Ted.

Basso startade sin verksamhet för 40 år sedan, i ett litet garage i Rettorgole di Caldogno utanför Vicenza, där Alcide Basso för hand började skapa Bassoramarna. Sedan dess har Basso varit en produkt helt tillverkad i Italien.

Som en förlängning av utfasningen av Specialized, dyker det upp ett antal andra nya varumärken på Cykloteket för att ersätta de områden där Specialized varit representerade. Merida kommer att finnas inom flera cykelsegment, Nishiki återkommer inom kategorin hybrider, Bergamonts el/pendlarcyklar är en nyhet för 2018, sadlar från PRO är nytt, Bontragers cykelskor gör entré, Fi'zi:ks skor och sadlar är nytt och dessutom kommer hjälmar från Troy Lee att börja säljas hos Cykloteket under 2018.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Digital teknik tar Stadium in i framtiden

13 kommentarer

Lars-åke: Jag jobbar med IT och programmering. Kanske därför som jag är på min vakt mot att lämna ifrån mig allt för mycket personlig data. Använder inte Facebook heller! Men min telefon är förstås spårbar som...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Tema Löpning

  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842