Cykloteket blir distributör och lanserar nya varumärken 

Inför säsongen 2018 har Cykloteket och Specialized efter 16 års samarbete valt att gå skilda vägar. Det gör att Cykloteket gjort om mycket i sin varumäreksportfölj. Flera nya, spännande varumärken gör entré 2018 och dessutom blir kedjan distributör.

Under våren har Specialized fasats ut hos Cyklotekets samtliga butiker. Varumärket och kedjan har samarbetet i hela 16 år och lämnar ett stort tomrum i Cyklotekets butiker inom samtliga cykelkategorier och tillbehör. Därför har Cykloteket tagit in en handfull nya varumärken som ska fylla det amerikanska märkets plats

Först och främst: När det gäller MTB och landsvägscyklar. Här plockar Cykloteket in amerikanska Pivot och italienska Basso – två märken man idag inte hittar någon annanstans i Sverige än hos Cykloteket.
– Vi har gjort ett strategiskt val under 2018 att inte sälja Specialized produkter, säger Cyklotekets vd Ted Kottulinsky, i ett pressmeddelande och fortsätter. Idag handlar det om att försöka sticka ut i det transparenta utbudet som det är idag via den enkla tillgången till internet. Om alla handlare har mer eller mindre samma varumärken, blir priset väldigt lätt en jämförelse. Dessutom är det viktigt för oss att kunna erbjuda kunderna möjlighet att köpa de varumärken vi jobbar med via vår webbshop, och då är det enklare om man kan styra villkoren på egen hand. Men vi kommer självklart att serva och hjälpa alla våra tidigare Specializedkunder på bästa sätt, intygar Ted.

Cykloteket blir distributör och lanserar nya varumärken 
Pivot, här med hyllade enduromodellen Switchblade, är nytt MTB-varumärke hos Cykloteket som också blir svensk distributör för varumärket.

Pivot hävdar sig got inom kategorierna trail/enduro och levererar framför allt mountainbikes som är lite dyrare än snittet på marknaden.

Cykloteket blir i samband med Pivot-premiären dessutom distributör för varumärket i Sverige och cyklarna finns att tillgå i såväl butikerna som på webben.

Som ersättare till Specialized på racersidan har Cykloteket valt att jobba med italienska Basso, ett varumärke som fanns på Cykloteket redan 1997-1998.
– Många av våra kunder har efterfrågat något klassiskt italienskt när det kommer till just racer, som alternativ till de amerikanska som dominerat marknaden. Vi provade med DeRosa under 2017, men med Basso känner vi att vi fått en bra samarbetspartner och även här kommer vi fungera som distributör i Sverige, och cyklarna finns i butik och på webben, säger Ted.

Basso startade sin verksamhet för 40 år sedan, i ett litet garage i Rettorgole di Caldogno utanför Vicenza, där Alcide Basso för hand började skapa Bassoramarna. Sedan dess har Basso varit en produkt helt tillverkad i Italien.

Som en förlängning av utfasningen av Specialized, dyker det upp ett antal andra nya varumärken på Cykloteket för att ersätta de områden där Specialized varit representerade. Merida kommer att finnas inom flera cykelsegment, Nishiki återkommer inom kategorin hybrider, Bergamonts el/pendlarcyklar är en nyhet för 2018, sadlar från PRO är nytt, Bontragers cykelskor gör entré, Fi’zi:ks skor och sadlar är nytt och dessutom kommer hjälmar från Troy Lee att börja säljas hos Cykloteket under 2018.

Relaterat företag i Sportregistret

  • SCOTT Sports AB

    SCOTT Sports AB är en av Sveriges största leverantörer av cykel och sportutrustning. Huvudkontoret ligger i Uppsala och är dotterbolag till SCOTT Sports SA med huvudkontor i Schweiz. SCOTT Sports AB säljer, marknadsför och distribuerar ett brett sortiment av utrustning inom områdena cykel, vintersport, motorsport och löpning. Man ansvarar även för distribution av ett flertal andra varumärken inom cykel, sport och motorcykeltillbehör (se nedan).