Helly Hansen tar ut svängarna

Helly Hansen tar ut svängarna

Helly Hansen vill växa på skidkläder, och deras kollektion för 2019 bjuder på en hel del nytt. Både i material och design.

Publicerad

Den guldskimrande camojackan blir Helly Hansens imageprodukt nästa vinnter.

Helly Hansen lägger in en högre växel med sina skidkläder. Vi har redan sett en del med sponsring av det svenska alpina landslaget och flera designpriser, nu fyller de på med nya material och en mer vågad design.

Satsning följer Helly Hansens utstakade plan på att satsa på de områden där de redan är bra för att bli ännu starkare där. Och alpint är ett av deras fokusområden ihop med segling och yrkeskläder.

Det som är tydligt i deras nya kollektion för vintern 2018/2019 är att de vågar mer. Plaggen sticker ut mer och är kaxigare. Som fulla med självförtroende. Ett plagg som verkligen sticker ut är deras camouflagejacka med metallblixtlås och pälskant runt huvan. Camomönstret är vävt i olika nyanser och skimrar när solljuset träffar tyget. Det är både bling-bling och attityd i ett, och den jackan kommer att användas av det svenska landslaget nästa säsong.

– Landslagsåkarna har verkligen älskat den här jackan, och de är verkligen delaktiga i hur kläderna ska se ut, säger Magnus Svahn som är Sverigechef för Helly Hansen. De vill att vi ska byta stil och färg på deras dräkter varje år, och så kommer det att bli.

Lasse Bohlin och Magnus Svahn ska ta Helly Hansen till nya höjder i Sverige.

Samarbetet med det svenska alpina landslaget är en viktig satsning för Helly Hansen. I år kör damerna i Hellys kläder, i OS kör även herrarna och till nästa säsong kör även de alpina herrarna i Hellys kläder under världscupen.

Ett annat samarbete som Helly Hansen satsar mycket på är personal som jobbar på berget. De har flera avtal med stora skidorter och är nu också en av tre leverantör till SLAO:s skidpatrullörer i Sverige

– Vi har runt 55 000 personer som jobbar utomhus på berget i våra kläder, och det ger oss en otrolig feedback på vad som funkar och vad som inte funkar, säger Lasse Bohlin som är ny nordisk marknadschef på Helly Hansen. Årets kampanj går under namnet "Choose like a pro", och med den vill vi visa att de som är ute dagligen på berget väljer våra kläder. Och att det borgar för att de verkligen fungerar.

Ett annat samarbete med skidorter är det som går under namnet "Ski Free", och som innebär att de som köper ett ytterplagg från Helly Hansen får en voucher för ett gratis liftkort en dag på utvalda orter. Kunderna kan välja bland 58 skidorter som Aspen, Chamonix, Avoriaz och Hafjell. Eller Branäs, Funäsdalen, Kläppen, Kungsberget och Vallåsen i Sverige.

– Tanken med "Ski Free" är att få ut fler människor på snö, säger Magnus. Det är också ett bra sätt för butikerna att kunna ge ett mervärde istället för att ge en rabatt. Kunden registrerar sin produkt med kvitto på vår hemsida och kan sedan hämta ut sitt liftkort i liftkassan på valfri ort. Det är väldigt enkelt och vi kommer att pusha den kampanjen mer i år.

Magnus i en jacka med det nya materialet Lifaloft.

Till sist en materialnyhet från Helly Hansen. De har länge använt en ihålig tråd av polypropylen i sina underställ eftersom det är ett material som både isolerar och inte absorberar fukt.. Nu har de ihop med Primaloft utvecklat en isolering som består av 75 procent Lifafiber och 25 procent Primaloft.

– Vi kallar materialet för Lifaloft, och det blir den största produktlanseringen vi någonsin har gjort, säger Lasse. Materialet gör att vi kan göra en jacka tunnare, lättare och smidigare, men ändå behålla samma isoleringsförmåga.

Värt att nämna är också plagg i vattentät ull, och plagg med värmetrådar i ljumsken, axlar och handleder för att värme kroppen med batteri. På just de ställena ligger blodkärlen ytligt och det krävs mindre energi för att värma kroppen där.

Som sagt, Helly Hansen har lagt in en högre växel och tar ut svängarna mer än tidigare.

Vattentät ull är ett nytt material i Helly Hansens urbana kollektion.

Juniorjacka i landslagets färger och med alla sponsorer väntas bli en storsäljare.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ledare: Tack och hej då

4 kommentarer

Anders Nilson: Snyggt och lycka till Martin

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017