Acushnet gör rekordmånga events i år

Att vara ute och träffa kunderna är en nyckel till Acushnets framgång. I år kör de rekordmånga events ute på banorna och hos återförsäljarna.

Acushnet Sverige har på tre år ökat omsättningen med 60 procent – från 100 miljoner kronor till 160 – och företagets VD Rikard Blomstrand är övertygad om att konsumentmötet är en nyckel till framgången. Därför storsatsar de i år på demoevent och konsumentutbildning. 500 events är planerade och en särskild satsning görs på vissa utvalda golfanläggningar som kommer att vara värdar för Titleist Thursdays.

– Ju mer upplyst du är som konsument, desto större är sannolikheten att du kommer att köpa en premiumprodukt, förklarar Rikard Blomstrand, VD för Acushnet Norden. Det tror vi gynnar oss i längden, och det kommer även att gynna våra handlare. Priset blir inte lika viktigt för konsumenten och handlarna kommer att kunna tjäna mer pengar per avslut.

De 500 event som är planerade kommer att genomföras av fyra produktspecialister på golfbollar, golfklubbor och golfskor.

– Under 2016 genomförde vi 250 event. Vi hade då två personer som jobbade i två månader men nu kommer vi att vara fem personer som jobbar under högsäsong. För oss är det en stor investering lokalt men det är också en del av en global satsning. Det handlar mycket om att upplysa och utbilda konsumenten så att han eller hon kan fatta sina egna beslut.

– Vi gjorde en analys nyligen: Tittar vi på hur handeln har arbetat med custom fitting som företeelse så ser vi att snittpriset på en järnklubba har ökat ganska kraftigt de senaste åren. Ett bra exempel är Titleist AP1 som har gått från en tiondeplats i marknadsandel för några år sedan, i värde räknat – inte antal stickor – till att vara i absoluta toppskicket.

– Tittar vi däremot på bollar så har den utvecklingen stått helt stilla. Det har inte hänt något med snittvärdet på bollar. Och den viktigaste produkten du har är ju bollen du spelar med. Många spelar med bollar som inte är lika jämna i kvaliteten som våra är. En upplyst golfare har roligare på banan och vi vill berätta att bollen gör skillnad. Och då kommer också snittvärdet på bollar att öka. Vår största utmaning är att få golfare att inse och förstå skillnaden. Och då kommer handlaren att kunna sälja dyrare bollar till konsumenten i stället för ett dussin av någon 99-kronorsboll.

Titleist Thursdays, som drog i gång 1 april, är Titleists största eventsatsning för golfbollar och golfklubbor i Sverige.

– Titleist Thursdays är en global satsning som vi nu lanserar i Sverige, säger Jonas Torines, nordisk försäljningschef för Titleist. Titleist Thursdays skiljer sig mot de klubbevent vi varit vana vid att se runt om i Sverige. Nu kommer vi att befinna oss på samma anläggning flera torsdagar i rad under april och maj på totalt elva olika platser. Vi ger golfaren möjligheten att själva boka sin custom fitting online på titleist.se till dessa event – även om det går lika bra att dyka upp på en drop-in tid.

– Vårt National Fitting Center Frösåker GCC samt våra två Regional Fitting Centers Östersund-Frösön GK och Falsterbo GK kommer också att erbjuda Titleist Thursdays under utvalda torsdagar hela året, säger Jonas.

Det är inte bara konsumentkontakten som bäddat för framgången. Acushnet har också haft som ett mål att komma närmare handlarna. Därför har de justerat lite på den interna strategiformuleringen:

– Jag vill inte säga att det Acushnet gjorde innan inte var bra men jag måste säga att med det strategiska målet att bli The Number 1 Business Partner in Golf, och inte bara The Number 1 Ball in Golf så får jag nog säga att vi lyckats bra, säger Rikard. Jag tyckte personligen att vi skulle  försöka komma våra handlare lite närmare in på livet. Bry oss om dem lite mer. Jag trodde det skulle kunna ge utväxling med de varumärken vi har. Att vi utsetts till Årets Leverantör av Sportfack ser jag som en bekräftelse på det.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Acushnet

    Acushnet är ett av världens ledande företag inom golfbranschen med märkena Titleist, Footjoy, Vokey Wedges, Scotty Cameron och Pinnacle. Företaget säljer bollar, klubbor, skor, handskar, kläder, bagar etc till golfbutiker och golfshopar runt om i Norden.