Sportmanship visar upp On

I våras tog Sportmanship upp löparskomärket On och på Swesport visade de upp hela kollektionen av de unika löparskorna.

Det unika med On Runningslöparskor är att dämpningen delvis är mekanisk. De två olika sulkonstruktionerna har det gemensamt att de har stora hål som trycks ihop vid belastning.

– Konstruktionen ger en väldigt speciell och kraftfull löpkänsla, säger Mattias Hjälmered som har hand om On. Sulan dämpar väldigt bra i landningen men i frånskjutet, när sulan är hoptryckt, är det en fast känsla som ger mycket kraft framåt.

On har redan sålts på Löplabbet i sommar och nu vill Sportmanship sprida varumärket till fler specialistbutiker och sporthandlare som är duktiga på löpning. Sortimentet består mest av skor för asfaltslöpning men de har också modeller för trail running. Varumärket är bara sex år gammalt men redan nästa år kommer de passera en miljon skor och säljs i 53 länder. I Tyskland är de det femte största löparskomärket och självklart har de stora planer för Sverige.

– Intresset har varit stort när vi visat upp det, säger Mattias. On har samma prisnivå i hela Europa vilket handlarna gillar och de gillar också att våra modeller och färger lever i flera år så att de inte behöver reas ut i slutet av säsongen. Många vill ha något nytt och därför är On intressant och när jag visar upp skorna försöker jag alltid få till en löprunda med personalen så att de får uppleva skorna.

Att det finns ett stort intresse för On bevisas av när de genom tidningen Runners World efterlyste testlöpare – de fick över 3 000 anmälningar vilket var rekord för tidningen.

 

Relaterat företag i Sportregistret

  • Sportmanship AB

    Sportmanship AB startades 1985. Företaget säljer, marknadsför och distribuerar följande varumärken: On, Powderhorn, Dolomite, Völkl, Marker och Dalbello. Utöver distrubitionsvarumärkena driver Sportmanship AB även det egna varumärket Berkeley.