Galvin Green är redo för Ryder Cup

Galvin Green är redo för Ryder Cup

Ryder Cup är en av världens största idrottshändelser och när blickarna riktas mot Hazeltine i USA i slutet av september hoppas svenska Galvin Green på regn.

Publicerad

Mats Lundqvist och Nicholai Stein.

Att bli vald till den som ska leverera kläder till det europeiska Ryder Cuplaget är inget du kan ansöka om. Faktum är att skulle du försöka lobba för det så hamnar du nog längst ner på listan över kandidater. 

Istället är det Ryder Cupkaptenen som kommer med önskemål som sedan Ryder Cupkommittén avslår eller bifaller. I år är Darren Clarke kapten och hans önskemål var att det europeiska laget skulle förses med vind- och regnplagg från svenska Galvin Green.

– Vi fick frågan för 1,5 år sedan och det är klart att det är en fin fjäder i hatten, säger Nicholai Stein som är brand manager på Galvin Green. Tajmingen är dessutom perfekt eftersom vi som första varumärke släpper golfkläder Gores nya material Gore-Tex C-Knit till våren 2017 och kunde erbjuda Ryder Cuplaget att bli först med detta material.

C-Knit har ett tunt, stickat foder på insidan som gör plaggen mjukare och ger bättre andning, egenskaper som Galvin Greens designchef mats Lundqvist gillar.

– Vi har länge velat göra 3-lagersplagg i Gore-Tex men kännt att de blivit för styva för att passa till golf, säger Mats. Med nya C-Knit blir plaggen mycket mjukare, tar mindre plats och blir dessutom väldigt lätta.

Till Ryder Cuplaget har Galvin tagit fram en jacka, en anorak med korta ärmar samt byxor i C-Knit plus en Windstopperjacka om det bara är kyligt men inte regnar. Plaggen går i blått och vitt och kommer även att säljas i begränsad upplaga på tidigare Ryder Cupbanor.

– Vi drar igång vår marknadsföring inför Ryder Cup 1 september, berättar Nicholai. Det kommer att bli en blandning av annonser och saker i sociala medier och vårt mål är att alla seriösa golfare (Galvin Greens målgrupp) ska veta att Galvin Green har gjort regn- och vindplaggen till det europeiska lageti Ryder Cup. En rolig grej är att i vår app kan golfare se väderprognosen för Hazeltine och vilka plagg som då är lämpliga.

Reglerna för hur Galvin Green får marknadsföra sig ihop med Ryder Cup är extremt strikta. De får till exempel inte använda enskilda spelare i sin marknadsföring och därför har de valt att namnge kampanjen "The captain's choice".

Nu hoppas gänget på Galvin Green på lite regn under tävlingen så att deras kläder får synas i rutan. Risken för nederbörd i Hazeltine den här tiden på året är 18 procent.

Ryder Cup spelas 30 september – 2 oktober.

Eftersom Galvin Green inte får använda enskilda spelare i sin Ryder Cupmarknadsföring kör de kampanjen "The Captain's Choice".

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Intersport har stoppat blödningen

1 kommentar

Fredrik: Intersport har mer problem än att de blöder De har tappat själen också De som blöder mest är Stockholm som gör att övriga sverige måste rädda stockholm

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842