Nikes första innebandyklubba ute nu – så ser den ut!
1 kommentar
bojje: Känns lite överpacad förpackning i dessa tider då ganska mycket handlar om miljöhänsyn också
Då var det äntligen dags att avslöja vinnarna av Gear Of The Year. Sju varumärken och produkter hyllades med bubbel, blommor och applåder.
Sportfack Gear Of The Year delades ut för sjunde gången. Det här var dessutom första gången som Sportfacks läsare fick vara med och tycka till om vinnarna eftersom omröstningen var öppen för alla. Vi hade dock behållit vår jury på 30 personer med inköpare, designers, mediafolk och andra experter som en referensgrupp för att verkligen vara säkra på att rätt låt vann. Så att säga.
Först ut att få ta emot sitt pris var Christiane Dolva från Fjällräven. Hon jobbar som hållbarhetschef där och var därför extra stolt då Fjällräven tilldelades utmärkelsen Årets Miljöföretag.
– Det här är verkligen jättekul, sa Christiane. Vi jobbar hårt för att styra om Fjällräven mot ett mer miljövänligt företag och det är kul att andra ser vad vi gör. Det här är ett jobb som aldrig tar slut, vi kan alltid göra lite mer.
Nästa pris att delas ut var Årets Barnmärke och det ska enligt kriterierna gå till ett företag som tar barn på allvar och som tar fram så bra barnprodukter att sport blir till ett livslångt intresse. Inget kunde stämma bättre på årets vinnare Scott som med sina juniorcyklar inom mtb skapat en hel generation med cyklister.
– Juniorcyklar är ett väldigt viktigt segment för Scott och i år har vi hela 16 olika modeller, sa Håkan Eriksson, vd för Scott Sverige. Vi kommer fortsätta jobba stenhårt för att barn ska välja Scott för vi är säkra på att då väljer de Scott även när de blir vuxna.
I kategorin Årets Nykomling stod det mellan Olukai, Poler Stuff och svenska Smellwell och det blev Smellwell som tog hem segern.
– Jag är nog gladast av alla vinnarna här, så Ammi Schaffler, vd för Smellwell. Jag var glad bara att bli nominerad och att vinna efter inte ens två år i sportbranschen känns så fantastiskt roligt. Nu siktar vi på att bli Årets Svenska Varumärke om några år när vi har vuxit ytterligare.
Sportfack gillar innovationer och därför är det självklart att ha kategorin Årets Innovation. Här vill vi hylla de varumärken som vågar tänka nytt och som ger användarna en bättre dag. Vinnaren här ska vara en produkt som är så ntyänkande att produktutvecklare på andra företag redan börjat jobba på att ta fram något liknande- Årets vinnare blev Black Diamond med sin ryggsäck Jetforce, en produkt som utgick från det som redan fanns på marknaden och gjorde en variant som var både smidigare och säkrare. Och som fått flera efterföljare.
– Kul att vår lavinryggsäck har uppmärksammats, den har sålt väldigt bra i vinter så även användarna har förstått fördelarna med den, sa Petter From fårn Bergsbo PF som är svensk distributör av Black Diamond.
Årets Varumärke ska tilldelas ett varumärke som har ökat sin försäljning under året och gjort det genom en medveten strategi, inte bara genom att ha någon enstaka storsäljare. Överlägsen vinnare i både jury och bland de butiker som röstade blev Under Armour.
– Vi har verkligen jobbat hårt för det här och det har lossnat ordentligt under året, sa Marc Ahlgren på MnO som är svensk distributör av Under Amrour. Vi bestämde oss för att slå oss in genom våra träningsprodukter och det har lyckats. Det här är bara början, snart drar vi igång på fotboll och då ska det hända grejer.
Kriterierna för Årets Svenska Varumärke är desamma som för Årets Varumärke med tillägget att exportframgångar även ska räknas in. De tre finalisterna var Craft, Lundhags och Salming och segrare blev Lundhags.
– Det här är jättekul, sa Lundhags marknadschef Anders Blomster. Bra team gör bra saker och vi har mycket mer på gång.
Sista priset att delas var Årets Produkt. Det ska vara en produkt som har sålt bra, som har legat rätt i trenden och som har en deisgn som är tidstypisk. Vinnare där blev Nikes fotbollssko Hypervenom men tyvärr var det ingen från Nike på plats för att ta emot priset.
Stort tack till alla som var med och röstade, till juryn och till alla som kom till prisutdelningen. Och stort grattis till alla finalister och vinnare - ni är verkligen kokostopparna på kakfatet.
Löparskor gjorda på bönfibrer, eucalyptus och alger. Ett tidigt Aprilskämt? Inte alls. Det är vad Forever Floatride Energy GROW består av, Reeboks första helt växtbaserade löparsko.
Nike släpper sin första innebandyklubba någonsin, tillsammans med Zonefloorball. Samarbetet har fokus både på produktdesign och jämställdhet.
Nordiska e-handlaren Outnorth går in som huvudsponsor till Egmonts och Utemagasinets festival Utehelg, som hålls i vår på Värmdö, utanför Stockholm.
Det händer massor av spännande saker på vallafronten just nu. Finska Vauhti har ersatt fluorämnena med en helt egen tillsatsblandning och tyska Holmenkol blir först ut med Svanenmärkning.
Kang ski poles har gjort sig kända för sina alpina skidstavar i material som bambu och lin. Lagom till årets säsong har de även tagit fram en teleskopstav, i aluminium.
Med start i början av 2020 inleder Björn Borg ett globalt samarbete med skådespelaren Joel Kinnaman. Samarbetet är tänkt att rulla på lång sikt i såväl köpta som egna kanaler.
Tommy Hilfiger gör gemensam sak med Rossignol och skapar en premium-vinterkollektion för skidåkning och vintersport. Det är tredje gången gillt för samarbetsprojektet.
Craft inleder ett nära samarbete med den klassiska fotbollsklubben Trelleborgs FF. Efter några år i Superettan satsar den skånska föreningen hårt på att tillsammans med Craft återigen ta sig tillbaka till Allsvenskan.
I samband med Black Friday så sjösätter svenska Isbjörn en uthyrningstjänst för sin klädkollektion för barn och unga i åldern 0-16 år.
Svenska Bagheera har fördjupat sitt samarbete med ett av Sveriges just nu mest framgångsrikaste landslag. Från 2020 fram till 2022 tävlar orienteringslandslagen i kläder från Bagheera.
Innan årsskiftet stänger Stadium sina två butiker i Hamburg. Och den tredje Tysklandsbutiken stänger när hyresavtalet har löpt ut.
Adidas och Nike får se upp. Bakom de två giganterna inom sponsring av professionella fotbollslag jagar en Puma. Det nya miljardavtalet mellan Puma och Bundesliga-laget Borussia Dortmund varar dessutom i hela åtta år.
Intersport har inte rekryterat klart. Elin Johansson, expert på retailsäkerhet, ansluter i januari 2020 när kedjan skapar nya tjänsten säkerhetsexpert. Elin ska bland mycket fokusera på att göra Intersports e-handel säker.
Sportkedjan Pelle P inleder ett samarbete med organisationen Ocean Crusaders, som plockar plastskräp längs kusten. Under den här veckan donerar butikskedjan en del av sin butiksförsäljning till organisationen.
Portabel laddning är en av framtidens hetaste produktkategorier. Nu har Response Nordic fått ansvaret för att sköta distributionen av Goal Zero, experter inom portabel laddutrustning.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Nikes första innebandyklubba ute nu – så ser den ut!
1 kommentar
bojje: Känns lite överpacad förpackning i dessa tider då ganska mycket handlar om miljöhänsyn också
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!