Här är alla vinnarna på Gear Of The Year

Här är alla vinnarna på Gear Of The Year

Då var det äntligen dags att avslöja vinnarna av Gear Of The Year. Sju varumärken och produkter hyllades med bubbel, blommor och applåder.

Publicerad

Sportfack Gear Of The Year delades ut för sjunde gången. Det här var dessutom första gången som Sportfacks läsare fick vara med och tycka till om vinnarna eftersom omröstningen var öppen för alla. Vi hade dock behållit vår jury på 30 personer med inköpare, designers, mediafolk och andra experter som en referensgrupp för att verkligen vara säkra på att rätt låt vann. Så att säga.

Först ut att få ta emot sitt pris var Christiane Dolva från Fjällräven. Hon jobbar som hållbarhetschef där och var därför extra stolt då Fjällräven tilldelades utmärkelsen Årets Miljöföretag.

– Det här är verkligen jättekul, sa Christiane. Vi jobbar hårt för att styra om Fjällräven mot ett mer miljövänligt företag och det är kul att andra ser vad vi gör. Det här är ett jobb som aldrig tar slut, vi kan alltid göra lite mer.

Christiane Dolva från Fjällräven och Petter From från Black Diamond

Nästa pris att delas ut var Årets Barnmärke och det ska enligt kriterierna gå till ett företag som tar barn på allvar och som tar fram så bra barnprodukter att sport blir till ett livslångt intresse. Inget kunde stämma bättre på årets vinnare Scott som med sina juniorcyklar inom mtb skapat en hel generation med cyklister.

– Juniorcyklar är ett väldigt viktigt segment för Scott och i år har vi hela 16 olika modeller, sa Håkan Eriksson, vd för Scott Sverige. Vi kommer fortsätta jobba stenhårt för att barn ska välja Scott för vi är säkra på att då väljer de Scott även när de blir vuxna.

I kategorin Årets Nykomling stod det mellan Olukai, Poler Stuff och svenska Smellwell och det blev Smellwell som tog hem segern.

– Jag är nog gladast av alla vinnarna här, så Ammi Schaffler, vd för Smellwell. Jag var glad bara att bli nominerad och att vinna efter inte ens två år i sportbranschen känns så fantastiskt roligt. Nu siktar vi på att bli Årets Svenska Varumärke om några år när vi har vuxit ytterligare.

Håkan Eriksson och Anna Quist från Scott

Sportfack gillar innovationer och därför är det självklart att ha kategorin Årets Innovation. Här vill vi hylla de varumärken som vågar tänka nytt och som ger användarna en bättre dag. Vinnaren här ska vara en produkt som är så ntyänkande att produktutvecklare på andra företag redan börjat jobba på att ta fram något liknande- Årets vinnare blev Black Diamond med sin ryggsäck Jetforce, en produkt som utgick från det som redan fanns på marknaden och gjorde en variant som var både smidigare och säkrare. Och som fått flera efterföljare.

– Kul att vår lavinryggsäck har uppmärksammats, den har sålt väldigt bra i vinter så även användarna har förstått fördelarna med den, sa Petter From fårn Bergsbo PF som är svensk distributör av Black Diamond.

Årets Varumärke ska tilldelas ett varumärke som har ökat sin försäljning under året och gjort det genom en medveten strategi, inte bara genom att ha någon enstaka storsäljare. Överlägsen vinnare i både jury och bland de butiker som röstade blev Under Armour.

– Vi har verkligen jobbat hårt för det här och det har lossnat ordentligt under året, sa Marc Ahlgren på MnO som är svensk distributör av Under Amrour. Vi bestämde oss för att slå oss in genom våra träningsprodukter och det har lyckats. Det här är bara början, snart drar vi igång på fotboll och då ska det hända grejer.

 

Ammi Schaffler från Smellwell och Anders Blomster från Lundhags

Kriterierna för Årets Svenska Varumärke är desamma som för Årets Varumärke med tillägget att exportframgångar även ska räknas in. De tre finalisterna var Craft, Lundhags och Salming och segrare blev Lundhags.

– Det här är jättekul, sa Lundhags marknadschef Anders Blomster. Bra team gör bra saker och vi har mycket mer på gång.

Sista priset att delas var Årets Produkt. Det ska vara en produkt som har sålt bra, som har legat rätt i trenden och som har en deisgn som är tidstypisk. Vinnare där blev Nikes fotbollssko Hypervenom men tyvärr var det ingen från Nike på plats för att ta emot priset.

Stort tack till alla som var med och röstade, till juryn och till alla som kom till prisutdelningen. Och stort grattis till alla finalister och vinnare - ni är verkligen kokostopparna på kakfatet.

 

Marc Ahlgren, Anders Lundqvist och Victor Rantamäki från Under Armour

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes första innebandyklubba ute nu – så ser den ut!

1 kommentar

bojje: Känns lite överpacad förpackning i dessa tider då ganska mycket handlar om miljöhänsyn också

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842