Var med och utse vinnarna i Sportfack Gear Of The Year

Var med och utse vinnarna i Sportfack Gear Of The Year

I år kan du vara med och utse årets bästa produkter och varumärken i Sportfack Gear Of The Year. Kolla in vilka som är nominerade och gå sedan in och rösta. Gör det nu!

Publicerad

I varje kategori har vi utsett tre finalister. Din uppgift är att rangordna dessa från mest till minst värdig vinnare. Röstar gör du här.

Årets produkt

Vinnaren ska inte bara ha sålt bra utan även spegla 2015 i form av trender, design och funktion. Det här är produkterna du tänker på när du tänker tillbaka på förra året.

Nike Hypervenom
Inte nog med att Nike har gått om Adidas och är det hetaste märket inom fotboll, de leder dessutom den tekniska utvecklingen. Kronan på verket är deras Hypervenom som inte bara har en inbyggd strumpa utan även är extremt lätt.

Nishiki Assist
I år gick elcykeln från att vara en dyr cykel till att bli en billig bil. Den gick också från att ha varit en tantcykel till att bli sportig och modern. Nishikis Assist är precis vad marknaden ville ha – en sportig cykel med elhjälp.

Reebok Crossfit Nano 5.0
Crossfit, Obstacle Course Running och andra sätt att ta ut sig fullständigt och totalt var den stora träningstrenden förra året. Reebok visade vägen på både skor och kläder och deras Crossfit Nanon 5.0 var storsäljaren med Kevlarförstärkt ovansida.

 

Årets Varumärke

Vinnaren ska vara ett varumärke som medvetet har jobbat för att öka sin försäljning och även har nått resultat. Det ska inte vara bara en produkt som stuckit iväg utan hela varumärket ska vara hett.

1. Under Armour
Plötsligt exploderade synligheten av Under Armour. Var det inte på det lokala gymmet så var det genom NHL-spelare, skidåkare eller Jordan Spieth på de stora golf­tävlingarna – UA syntes överallt och detsamma gällde i de svenska sportbutikerna. Och nu ska de in på fotboll…

2. K2
Genom att vara ett renodlat friåkningsmärke har K2 skiljt ut sig från de flesta andra stora skidmärkena. En medveten och lyckad satsning på kvinnor och pjäxor har ytterligare lyft varumärket.

3. Kari Traa
Kari Traa är inte bara ett varumärke av kvinnor för kvinnor – de har dessutom genom kampanjer mot näthat och annat ställt sig på kvinnornas sida. Kombinerat med en modern stil och urban funktion har Kari Traa lyft försäljningen i Sverige.

 

Årets Svenska Varumärke

Samma kriterium som ovan men med tillägget att det ska vara ett svensk varumärke. Och att framgångar även utanför Sverige räknas som ett plus.

1. Salming
Salming är inte längre bara kalsonger och innebandy. Deras squash- och skosatsning har blivit en succé och numera ses Salming som ett respekterat löparskomärke. Lägg till det egna butiker och du har ett varumärke i stark medvind.

2. Craft
Med en dåres envishet har Craft pratat funktion och fukttransport år efter år och det har lett till att de är det företag som de flesta direkt kopplar till kläder för pulsaktiviteter. Nu adderar de färg och mode och tar klivit in till inomhusträning.

3. Lundhags
Inte bara har de lanserat ett helt nytt segment – de urbana kängorna i Heritagekollektionen – de har dessutom satsat stort på att synas genom påkostade kataloger och en egen tidning. Lundhags väntar inte på framgången, de jagar den.

 

Årets innovation

Innovationer är livsviktiga för att hålla uppe intresset och prisnivån. Här ska vinnaren vara så nytänkande att produktutvecklare över hela världen börjat fundera på hur de kan kopiera idén utan att bli anklagade för stöld. Den behöver nödvändigtvis inte ha sålts i stora mängder. Än…

1. Elpex broms
Bromsa på rullskidor har länge varit ett stort problem utan lösning men nu har svenska Elpex fixat det. Genom att sträcka fram benet så att vaden pressar mot en hävarm som i sin tur trycker en platta mot bakhjulet kan skidåkaren enkelt bromsa med justerbart tryck.

2. Black Diamond Jetforce
Genom att byta ut gaspatronen mot batteri och en supereffektiv fläkt blev det inte bara lättare att få med sig lavinryggsäcken på flyget, ryggsäcken fick dessutom ett par extra säkerhetsfunktioner. Dels blåser den upp airbagen flera gånger för att alltid vara fullt uppblåst och dels suger den ut luften ur airbagen efter tre minuter för att skapa en luftficka runt lavinoffret.

3. Giro Range
Genom att tillverka en skidhjälm i två skal som överlappar varandra har Giro fått till en hjälm som inte bara alltid sitter tajt mot huvudet utan även har en väldigt liten volym. Dessutom har den försetts med MIPS för att ytterligare öka säkerheten.

 

Årets nykomling

Inget är roligare än när det kommer ett nytt varumärke och utmanar de etablerade. De slåss med passion, egna idéer och en ny stil. Vi behöver skakas om då och då och någon av de här kan vara framtidens stora varumärken. Kanske alla.

1. Olukai
Olukai var nominerade som Årets Nykomling även förra året men räckte då inte hela vägen. De är fortfarande nya på marknaden men har fått betydligt fler fans i Sverige i år, fans som är villiga att betala lite mer för en riktig premiumsandal.

2. Poler Stuff
Outdoor är i ständig förändring och den senaste trenden är att ta partyt ut i naturen. Mer fokus på nöje och komfort än överlevnad så att säga. Poler Stuff är mitt i den här trenden med roliga sovsäckar, mönstrade tält och coola kläder.

3. Smellwell
Funktion behöver inte vara maximalt av något, det kan faktiskt vara precis tvärtom. Som till exempelt minimalt med odör från skor eller träningsprylar. Smellwell är en produkt som genom att förändra ph-värdet i den omgivande miljön minskar tillväxten av bakterier och därmed tar hand om hela odörproblemet.

 

Årets barnmärke

Barn är värda att tas på allvar och det är precis vad dessa finalister gör. De förstår att även barn presterar bättre, vill hålla på längre och gärna går ut om de har bra kläder och utrustning. De senaste rönen säger dessutom att vuxna lägger mer pengar på barnens kläder än sina egna så det är en målgrupp som är viktig.

1. Scott
Scott Voltage är år efter år ohotad som den mest önskade cykeln på låg- och mellanstadieskolor över hela landet. Det är en cykel som har format en hel generation med killar, och en del tjejer, och som fått flera av dem att ha fortsätta cykla även som vuxna.

2. Bauer Hockey
Ishockey är en av våra nationalsporter och mängder av ungdomar drömmer om TV-pucken, SHL och NHL. Bauer gör inte bara de flesta av sina skridskor i juniorstorlekar utan har också ansträngt sig för att deras skydd verkligen ska passa små, smala kroppar ända ner i lågstadieåldern.

3. Bergans of Norway
Bergans har byggt sitt varumärke genom att förse expeditioner med utrustning som tål tuffa tag. Äventyrare i all ära, men de som verkligen utsätter kläder och ryggsäckar för tuffast möjliga krav är barn och Bergans bevisar år efter år att deras plagg tål en hel vinter med utelek på dagiset.

 

Årets miljömärke

Att minska miljöpåverkan vid tillverkning av sportprodukter kan vara många olika saker. En del tillverkar av återvunna material, en del ser till att produkten enkelt kan återvinnas, andra minskar användningen av kemikalier, vatten eller energi medan andra jobbar med att minimera material­åtgången. Och så finns det de som gör allt det där…

1. Vaude
Vaude är totalt öppna med sin miljöpåverkan och de presenterar sin årliga hållbarhetsrapport på ett lättillgängligt sätt på en egen hemsida så att alla kan se vad de gör. Förra året röstades de fram som det mest hållbara outdoorföretaget i Tyskland av både återförsäljare och konsumenter. Vaude är ledande inom miljö och har för avsikt att behålla den positionen.

2. Patagonia
Få företag är så förknippade med miljöarbete som Patagonia. De var ett av de första företagen som verkligen tog ett miljöansvar och är fortfarande företaget som alla mäter sig mot. I år har de bland annat tagit fram jeans som tillverkas med bara en bråkdel vatten och färgmedel samt våtdräkter fria från neopren.

3. Fjällräven
Från ekologisk bomull och flamskyddsfria tält till fluorkarbonfria impregneringar och spårbart dun. Fjällräven är mitt inne i en total översyn av företagets miljöpåverkan. Målet är att bli det mest hållbara outdoorföretaget i världen.

 

Nu är det din uppgift att gå in och rösta på de som du tycker ska vinna. Undersökningen är öppen till och med 17 januari – vinnarna presenteras i Sportfacks februarinummer.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Intersport har stoppat blödningen

1 kommentar

Fredrik: Intersport har mer problem än att de blöder De har tappat själen också De som blöder mest är Stockholm som gör att övriga sverige måste rädda stockholm

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842