Footjoy förenklar och växer

Footjoy har genomgått stora förändringar på kort tid. Det gäller både design, sortiment och hur de ska nå sin målgrupp. Så här ser de svenska planerna ut.


Footjoy förenklar och växer
Mikael Palmqvist

2014 var ett bra år för Footjoy och hela svenska Acushnet. Omsättningen ökade med 16,5 procent vilket var betydligt mer än branschen som helhet.

– Ja, 2014 var ett riktigt bra år för Acushnet i Sverige, det bästa på många år för oss, säger Mikael Palmqvist som är ansvarig för Footjoy i Sverige. Dels fick golf ett lyft med en liten ökning av antalet medlemmar men ett ännu större lyft på antalet spelade rundor eftersom många banor öppnade väldigt tidigt på våren och dels kändes golf hett igen efter Stensons framgångar. Vi känner dessutom att det här håller i sig och tror att 2015 kommer att bli ännu bättre.

För Footjoy var lanseringen av skon DNA den största händelsen förra året och den var viktig på flera plan. Dels för att den hade en design som inte var typisk Footjoy, dels för att den hade ett ganska högt prisläge och dels för att det var en satsning på en sko med mjukspikar när de flesta andra pratade spiklöst.

– DNA gick extremt bra för oss, säger Mikael. Med tanke på att det är en sko som kostar nästan 2 000 kronor sålde den väldigt bra och det var inte bara i Sverige utan i hela världen. Det visade att golfare gärna vill ha modern design och att de fortfarande gillar skor med stora spikar.

Footjoy förenklar och växer
Hyperflex i vårens färger. Den kommer även med Boasnörning.

Sporrade av framgångarna med DNA började Footjoy jobba på en ännu mer designad golfsko som skulle ersätta FJ Sport och vända sig till sportiga golfare i åldern 25–40 år. Resultatet blev Hyperflex – en färgstark syntetsko som går mot väldigt mycket av det Footjoy stått för tidigare.

– Ja, Hyperflex har inte hämtat mycket från Footjoys arv, säger Mikael. Det är en sko för de som vill ha en flexibel ovandel, en sko som andas bra och en sko för de som vill ha både prestanda och ett utseende som sticker ut.

DNA och Hyperflex är två nya och mycket viktiga skor för Footjoy men den största förändringen är att de gått från 137 till 64 modeller i Norden på bara två år. Dels är det färre modeller och del är det färre färgval i varje modell.

– Det här gör det enklare för både butiker och konsumenter att se skillnad på våra modeller, säger Mikael. Vi kommer att minska antal varianter ytterligare till nästa år för att göra vårt utbud ännu tydligare och de som vill ha speciella färger på sina skor kan nu använda Myfootjoy där de kan skräddarsy skorna helt.

Enligt Mikael är trenden inom golfskor väldigt tydlig. Komfort är den absolut viktigaste egenskapen och därefter kommer grepp och låg vikt. Spiklöst står för runt 25 procent i Europa och efterfrågan har stabiliserat sig på den nivån nu. Mjukspikar är alltså klart störst.

– I den här komforttrenden säljer vi allt fler skor med Boasnörning, säger Mikael. Av de modeller som finns med Boa står Boa för runt 20 procent och den siffran ökar för varje år. Men det är långt till Asien där 80 procent av försäljningen har Boasnörning.

På marknadssidan har Footjoy två stora engagemang i år. Dels är de titelsponsor till den gamla Stadiumgolfen som nu heter FJ Matchplay. En matchspelstävling över hela landet med runt 2 000 deltagare.

– Vi vill slå ett slag för matchspel men också komma ut och träffa golfare så den här tävlingen passar oss perfekt.

Footjoy är också en partner till Golf Digest Camp som är ett läger på Barsebäck för de som vill starta säsongen med massor av inspiration och koll på sin utrustning.

– Där kommer vi att köra både shoefitting och glovefitting så att deltagarna upptäcker att det inte bara är klubborna som ska vara valda med Custom fitting.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Acushnet

    Acushnet är ett av världens ledande företag inom golfbranschen med märkena Titleist, Footjoy, Vokey Wedges, Scotty Cameron och Pinnacle. Företaget säljer bollar, klubbor, skor, handskar, kläder, bagar etc till golfbutiker och golfshopar runt om i Norden.