Galvin Green har en plan

Efter ett par år på posten som Brand Manager för Galvin Green börjar vi se resultatet av Nicholai Steins arbete. Stilen är densamma men målet ännu mer premium.

Galvin Green har som motto ”Never Compromise”. Det rättesnöret kommer att vara ännu mer sant framöver nu när deras plan för de kommande fem åren är klar.

– Vi omsatte 160 miljoner kronor förra året och målet är att nå 250 miljoner om fem år, säger Nicholai Stein som är brand manager på Galvin Green. För att nå dit ska vi vara bäst i klassen på allt från funktion och stil på service till återförsäljare och kontakt med konsumenterna. Galvin Green ska bli det ledande premiummärket för golfkläder och vi ska uppfattas som ett globalt varumärke.

Att Galvin Green nu har en plan och ett mål märks redan i deras kataloger för 2015. Första orden i katalogen är ”Stay ahead” och konsumenten uppfattar det nog som att med Galvin Greens kläder kan de ligga steget före både vad det gäller stil och funktion. Internt är budskapet ett annat: Vi jagar ingen, det är de andra som ska jaga oss. Och de ska inte komma i kapp.

Säsongen som snart är slut har varit väldigt bra för Galvin Green. Försäljningen är upp ungefär tio procent jämfört med förra året och tittar de på innestående orders är de upp med hela 25 procent. Tittar vi på olika kategorier har Gore-Tex Paclite vuxit mycket så att det nu är lika stort som Gore-Tex med foder. Byxor har vuxit enormt mycket tack vare det stretchmaterial som Galvin Green utvecklat ihop med FoV i Borås. Desutom går det riktigt bra på exportsidan. England är den största marknaden och där finns också de enskilt största kontona. Lanseringen i USA går enligt plan och de finns nu i 70 butiker varav 28 återfinns på Golf Digests lista över de 100 bästa banorna.

Galvin Green har en plan
Nicholai Stein och Mats Lundqvist på Galvin Green

– Vi har börjat med att lansera våra regnplagg och nu går vi vidare med resten av kollektionen, säger Nicholai. Vi har haft bra tajming med att den europeiska stilen är helrätt i USA just nu och nästa år hoppas vi finnas på banor som Augusta National och Pebble Beach. Det ser lovande ut och för första gången ska vi ställa ut på PGA Show i Orlando i januari.

En väldigt viktig satsning för Galvin Green är deras hemsida och deras app. Hemsidan är navet i deras kommunikation med konsumenten och de har väldigt avancerade planer för vad de vill göra med hemsidan. Som till exempel att kunder ska få förlag på kläder efter väder när de bokar en starttid på en bana.

– Vi vill vara märket som lär golfarna att klä sig rätt, säger Mats Lundqvist som är designer på Galvin Green. Vi har material för alla väder: Gore-Tex för regn och vind, Windstopper för när det blåser eller är lite svalare, Insula när det behövs lite värme och Ventil8 när det är varmt.

Galvin Greens kollektion för 2015 går i samma sportiga stil som vi är vana vid. Turkost, vitt, grönt, marinblått, rosa, rött och svart är de viktigaste färgerna och det är mycket stretchmaterial. En nyhet är att de nu har hittat en teknik för att trycka mönster på stretchtyg utan att förstöra materialet vid uppvärmningen, så nu finns det rutiga stretchbyxor.

Relaterat företag i Sportregistret

  • W.L. Gore & Associates Scandinavia AB

    Gore Scandinavia AB är ett helägt dotterbolag till Gore Inc. Vi ansvarar för försäljning, marknadsföring och utbildning av GORE-TEX Brand som inkluderar: GORE-TEX Products och GORE-TEX Infinium Products.