En annorlunda tennistävling

En annorlunda tennistävling

Publicerad

På en asfaltsplan i en Stockholmsförort genomfördes första upplagan av Wilson Tennis Classic. Målet är att få igång spontanspelet inom tennis.

Den gängse metoden för att marknadsföra tennis är genom klubbar och spelare runt om i landet. Fokus ligger på elit och möjligtvis seriösa motionärer, med andra ord de redan frälsta. Inget fel på det men Wilson och Amer Sport vill få igång spontanspelandet och locka nya spelare till sporten och därför drog de igång tävlingen Wilson Tennis Classic.

Wilson Tennis Classic är annorlunda då de inbjudna deltagarna tillhör de främsta utövarna från den svenska actionsportscenen. Spelplanen och inramningen skiljer sig också från traditionella turneringar då underlaget och ljudvolymen är hårdare och högre . Premiärupplagan blev snabbt fulltecknad och tolv dubbelpar gjorde upp i grupp- och slutspel. Spelet höll kanske inte elitnivån men glädjen hos både spelare och publik var desto högre och till sist stod snowboardproffset Kalle Ohlson och snowboardlegendaren Jacob Söderqvist som vinnare.

 

Intresset för evenemanget byggdes upp via sociala medier plus en webbplats om tävlingen.

– Den intressanta mixen av deltagare i kombination med paketering, partners och ett viktigt mediesamarbete ledde till god spridning och exponering i sociala medier inför, under och efter turneringen, vilket naturligtvis även var vår förhoppning säger Jonas Linder, Community Manager för Wilson Tennis.

– Målet med Wilson Tennis Classic var att bjuda på en annorlunda och stark helhetsupplevelse med tennis i fokus, säger Robert Gustafsson, marknadsföringsansvarig på Amer Sports. För oss är det viktigt att få igång spontanspelet och att få fler att testa på tennis. Även om många äldre börjar hitta tillbaks till sporten så behöver vi rekrytera fler unga utövare. Och då är konkurrensen hård från både traditionella och nya sporter. Genom att engagera en trendkänslig, alternativ målgrupp som denna så ville vi visa att tennis kan spelas på flera sätt, på flera ställen och att det är en kul och stilsäker sport för alla.

 

Vinnare blev snowboardåkarna Kalle Ohlson och Jacob Söderqvist.

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: Amer Sports Sverige AB
  • Telefon: 020-86 00 10
  • Verksamhetsinfo: Amer säljer och marknadsför alpina skidor, bindningar och skor, snowboards med bindningar och skor, längdskor, längdskidor och bindningar, hiking skor, konfektion och tillbehör, golf, racket, kompasser, pulsklockor mm. Mer information på: amersports.com • wilson.com • atomic.com • suunto.com • salomon.com •
On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Per Sigvardsson lämnar XXL efter Greta-hånen

13 kommentarer

Nicolas: Denna tråd landade väl! Och på Sportfack kommer vi fortsätta att sätta miljöfrågan under lupp, utifrån en rad olika vinklar och aspekter. Det händer mycket på miljöområdet just nu ute hos många...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842