Akademin på turné

Akademin på turné

Publicerad

Sportakademin Vinter lockade i år över 600 deltagare. Under ledning av Svenskt Sportforum fick butiksanställda information, undervisning och tips av alpinleverantörerna.

En nyhet för i år har varit att Svenskt Sportforum delade upp vinterns sportakademi i två delar. Den ena omfattade alpina produkter medan den andra uteslutande koncentrerade sig på längdsegmentet.

– Vi upptäckte att det blev för många leverantörer när vi körde dem samtidigt så det var nödvändigt att skilja på dem. Det hade gått så långt att vi var nere på 20 minuters pass på per leverantörer och då blir det inte alls bra, konstaterade Claes Forsberg, på Svenskt Sportforum.

Nu hade längdleverantörerna sina "akademidagar" i Torsby vid skidtunneln medan alpinleverantörerna informerade deltagarna i Malmö, Göteborg, Jönköping, Stockholm och Åre/Sälen. Med det nya upplägget fick varje leverantör mera tid att berätta om sina nyheter och produkter och deltagarna mer tid till frågor och diskussioner.

En annan nyhet för i år var att deltagarna som inledning fick en basinformation om alpinprodukterna i allmänhet. Den gavs av Said Bauman, som har en lång erfarenhet av alpina produkter och som bland annat hjälpte Ingemar Stenmark med hans utrustning. Att deltagarna hade gemensamma baskunskaper gav också leverantörerna möjlighet att informera deltagarna från en lite högre nivå och prata mer om detaljer.

På plats under akademi-dagarna fanns också Jörgen Lindman från Scott Sports. Han berättade för deltagarna om vikten av merförsäljning, också detta ett nytt inslag för i år.

– Många som kommer hit är nybörjare och verkar ta åt sig av det vi berättar. Det blir givetvis ganska intensivt men de har ställt frågor, lyssnat och verkat vara väldigt intresserade, säger Jörgen Lindman på Scott Sports.

De tillfällena av årets Sportakademi Vinter som arrangerades i storstäderna lockade främst anställda från Intersport och Stadium. I Sälen/Åre däremot var Skistar och de fristående butikerna i majoritet.

 

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jack Wolfskin får ny vd

5 kommentarer

Oskar: Låg tröskel för att bli älskad. Håller med om att det lät lite trist, ska skärpa mig även om jag ibland tycker att det blir lite väl gnälligt på gnället. Mer konstruktivt framöver. Bra Johan.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842