Bra start för Helly Hansen

Norska outdoorföretaget Helly Hansen har i år haft sitt bästa kvartal någonsin. Omsättningen ökade med hela 24 procent och företaget känner nu växtvärk.

Det anrika norska företaget stod för knappt 10 år sedan och stampade på stället. Försäljningen ökade bara marginellt och vinsten uteblev år efter år. Mellan åren 1997 och 2006 gjorde inte Helly Hansen vinst ett enda år. Både företagsledningen och ägarna, finansbolaget Altor insåg att något måste göras. En av åtgärderna för att råda bot på situationen var att 2007 anställa en ny vd. Valet föll på svensken Peter Sjölander som har ett förflutet både inom Intersport och Nike. När samtalet från Helly Hansen kom jobbade Sjölander på Electrolux och trodde att han gjort sitt inom sportbranschen.

– Erbjudandet från Helly Hansen innehöll så många utmaningar och möjligheter att jag blev intresserad. Jag är ju nästan besatt av att lösa problem och göra det tillsammans med andra människor. Därför nappade jag på chansen att vända utvecklingen på Helly Hansen, säger Peter Sjölander.

Efter en analys av situationen lade Sjölander upp följande strategi som han skulle följa. För det första var att forma ett bra lag, för det andra att se över alla processerna i företaget och för det tredje var att fortsätta utveckla bra produkter.

– Det var en intellektuell analys av läget. I praktiken blev det givetvis mer komplicerat än så, säger Peter Sjölander.

Tillsammans med sitt team beslöt han att till en början lägga huvudfokus på ett mindre antal marknader. Valet föll av naturliga skäl på Norden, England och Kanada. De marknaderna hade potential och förutsättningar att utvecklas. Så blev också fallet. Redan inom ett par år hade Helly Hansen en tillväxt i de regionerna på mellan 5 och 10 procent.

Kanada är för tillfället den största marknaden för Helly Hansen men förhoppningen är att USA ska bli det inom några år. Sedan är meningen att Tyskland hoppar med på tillväxttåget.

– Vi fortsätter att ta steg för steg. Vi mäktar inte med mera. Därför får till exempel satsningen på den kinesiska marknaden vänta ett tag, säger Peter.

Den fina inledningen på året bådar gott. Siktet är nu inställt på en omsättning för 2014 på nästan 2,5 miljarder kronor. Det skulle betyda en ökning på dryga 25 procent för Helly Hansen.  

Relaterat företag i Sportregistret

  • Helly Hansen Sport

    Marknadsför sportkläder/accessoarer, funktionskläder, arbetskläder samt sport- och modeskor.