Footjoys viktigaste lansering

Footjoys viktigaste lansering

Publicerad

Footjoy är utan tvekan marknadsldande på golfskor. Samtidigt har de utmanats av nya aktörer och därför är lanseringen av nya DNA så oerhört viktig.

Som marknadsledare är du alltid jagad. Footjoy har de senaste åren varit jagad av sportskomärkena som slagits med färg och komfort och framförallt av det spiklösa anfallet ledda av Ecco. Footjoy har lite låtit de andra trötta ut varandra men samtidigt funderat över hur deras vapen ska se ut i kampen om kunderna. Efter att ha frågat hundratals golfare vad de vill ha ut av sina golfskor så har de ett svar och nya skon DNA är byggd helt efter golfarnas önskemål.

– Vi fick fram väldigt mycket av denna stora undersökning men det viktigaste var att kunderna är beredda att betala för stil, funktion, passform och framförallt komfort, säger Mikael Palmqvist som är ansvarig för Footjoy i Sverige. DNA är en hybrid mellan sportigt och klassiskt och med en lite bredare läst för att ge komfort direkt i butiken.

I DNA har Footjoy lyckats skapa ett unikt utseende men bakom utseendet finns en hel del nya funktioner. Innersulan är ett rejält lyft med både rejält stöd och mycket dämpning, plösen har fått en liten extra kudde så att det inte ska bli tryck från knuten och yttersulan har fått både ökat flex och en extra mjukspik längst fram för att spelaren ska få grepp från sulan genom hela svingen.

– Vi har haft höga förväntningar på DNA redan från första dagen vi såg den, säger Mikael. Vår införsäljning var över förväntan och i USA som redan har kommit igång med försäljning i butik har prognosen höjts från 85 000 par till över 200 000 par. När den nu börjar användas av våra tourspelare så tror vi att efterfrågan kommer att öka ytterligare.

Notera flexzoner och mjukspiken längst ut på tån på DNA:s sula.

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: Acushnet
  • Telefon: 040-671 75 50
  • Verksamhetsinfo: Acushnet är ett av världens ledande företag inom golfbranschen med märkena Titleist, Footjoy, Vokey Wedges, Scotty Cameron och Pinnacle. Företaget säljer bollar, klubbor, skor, handskar, kläder, bagar etc. till golfbutiker och golfshopar runt om i Norden.
On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Per Sigvardsson lämnar XXL efter Greta-hånen

13 kommentarer

Nicolas: Denna tråd landade väl! Och på Sportfack kommer vi fortsätta att sätta miljöfrågan under lupp, utifrån en rad olika vinklar och aspekter. Det händer mycket på miljöområdet just nu ute hos många...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842