De var bäst 2013

De var bäst 2013

Publicerad

Under ganska lite glitter och glamour men till desto mer applåder och stolthet presenterades vinnarna av Sportfack Gear Of The Year på Swesport. Här är alla vinnarna, motiveringarna och kommentarer.

Crilla Lidgren på Amer Sport blev så här glad över att få två priser.

Årets Produkt

"Sällan har användarforum fyllts av en så enad hyllningskör. Självklart har funktionen och stilen hyllats men ännu mer att produkten utvecklas med tiden."

Årets Produkt 2013 är Suunto Ambit

– Det är kul att en förhållandevis osportig produkt kan bli Årets Produkt, säger Crilla Lidgren, vd Amer Sports. Samtidigt är det en produkt som tillför en helt ny dimension till träningen. För alla som slitit och jobbat med den här produkten så är det ett väldigt bra kvitto på att vi har gjort ett bra jobb.

Årets Barnmärke

"De har en inställning att barn självklart ska ha lika bra utrustning som vuxna. Att bra utrustning för barn leder till ett livslångt intresse för sport oavsett årstid."

Årets Barnmärke 2013 är Salomon

– Vi fightas ofta med våra huvudmän om att vi måste ta barnsegmentet på allvar eftersom barnen är oerhört viktiga för branschens framtid, säger Crilla Lidgren, vd Amer Sports. Priset är ett bevis på att vi har lyckats nå fram och därigenom fått fram bra produkter.

 

Timo Airikka och Ted Ås med priset för Årets Varumärke.

Årets Varumärke

"Det gäller att träffa rätt. Att vara först ut när det lossnar och sedan ta vara på farten för att fortsätta dominera i ett växande segment."

Årets Varumärke 2013 är 2XU

– Det här priset betyder mycket för vår framtida tillväxt, säger Timo Airikka på Enjoy Sport. Dessutom visar det att vi har lagt ner rätt arbete och det är en skön payback för allt jobb.

 










 

Jerker Levin gick ner på knä i sin segergest.

Årets Svenska Varumärke

"Genom lång och envis kamp har de vunnit hjärta efter hjärta. Nu har de fått en hel branschs respekt och sällan har en utmärkelse varit så välförtjänt."

Årets Svenska Varumärke 2013 är Icebug

– Riktigt kul att få uppskattning av branschens hjärta, säger Jerker Levin på Icebug. Den här juryn använder grejerna och är ute mycket, man kan inte få bättre uppskattning.












Patrik Lunding gick på känslan när han plockade upp Picture Organic.

Årets Nykomling

"Wow! Från ingenstans och på ingen tid har de erövrat världen och skidåkarnas hjärtan. Dessutom har de gjort det med ett rent samvete."

Årets Nykomling 2013 är Picture Organic

– Det är alltid svårt att hitta unika varumärken, säger Patrik Lundin på Frontflip. Jag har letat på Ispo i flera år och till slut hittade jag Picture Organic. Det är verkligen ett unikt varumärke som kombinerar ekologi och utseende med kommersiell potential. Det här priset visar att det inte bara är jag som känner så.












Johan Thiel och Mips för den svenska säkerhetstraditionen vidare.

Årets Innovation

"Det finns innovationer som är smarta, andra som får alla att säga "Sjävklart!". Och så finns det de som är viktiga. Livsviktiga."

Årets Innovation 2013 är Mips

– Förra året var året då vi verkligen fick ett genombrott och det här priset är ett tecken på det, säger Johan Thiel som är en av personerna bakom Mips. Nu ska vi fortsätta forska för att ta oss an fler sporter än bara snösport och cykel.














Jonas Meerits tog emot priset för Klättermusens räkning.

Årets Miljömärke

"Det finns de som tänker på miljön och så finns det de som lever för miljön. Som gör allt för att minska sitt avtryck. Ner till minsta detalj."

Årets Miljömärke 2013 är Klättermusen

– Det här priset är en bekräftelse på att det vi gör inte bara är rätt utan även uppskattas i branschen, säger Jonas Meerits på Klättermusen. Drivkraften för Klättermusen har alltid varit att göra kläder som går att använda i naturen men som påverkar den så lite som möjligt.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842