Tävling gav trovärdighet

För fjärde året i rad arrangerades Salomon Trail Tour i år. Intresset för denna trailrunning-serie har ökat för varje år. För huvudsponsorn Salomon har eventet blivit ett ypperligt tillfälle att exponera sina produkter.

Det hela började för tre år sedan. Då beslöt Salomon att starta löpartävlingen som skulle springas ute i skog och mark. Trailrunning var då fortfarande ett begrepp som få löpintresserade kände till. Samtidigt lanserade Salomon produkter för trailrunning och därför kändes det naturligt för företaget att arrangerade tävlingarna.

– Vi vill faktiskt slå oss ödmjukt för bröstet och konstatera att vi har varit med och utformat trailrunning i Sverige tillsammans med ett antal andra. Trailrunning är ett av de ben vi står på idag och därför är serien väldigt viktig för oss, säger Robert Gustavsson, marknadsansvarig på Salomon.

I år deltog i snitt 60 procent fler löpare i Trail Touren än förra året. Serien startade i maj i Kullaberg, Höganäs och finalen arragerades i Sälen i september. Där i mellan rymdes 16 tävlingar runt om i landet. Sträckorna varierade från 5 km för nybörjare och ovana motionärer till 42 kilometer för de hängivna terränglöparna. För företaget innebar Trail Tour mycket mer än bara ett sätt att synas.

– Det här ger oss också trovärdighet inom den här kategorin och också en möjlighet att lyfta intresset för trailrunning som sport. Tidigare trodde ju den stora allmänheten att det här var något som bara orienterarna höll på med som komplementträning , säger Robert Gustavsson.

I år vann Andreas Svanebo totalsegern i elitklassen och på damsidan var Maria Lundgren den som kunde kvittera ut segercheken på 15 000 kronor. Redan nu står det klart att Salomon kommer att fortsätta med sin Trail Running Tour också nästa år.

Relaterat företag i Sportregistret

  • SALOMON

    Salomon är grundat 1947 i de franska Alperna med ambitionen att skapa innovativ utrustning som gör det möjligt för människor att ha roligt, utvecklas och utmana sig själva i naturen, ...