Trackinvent vill öka synligheten i mörkret

Trackinvent vill öka synligheten i mörkret

Publicerad

Med hösten i antågande ökar behovet av synlighet i mörker. Svenska företaget Trackinvent har tagit fram fyra olika sprayer som reflekterar ljus vid belysning.

Enligt Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) inträffar 40 procent av alla trafikolyckor där gående är inblandade när det är mörkt ute. Med andra ord är det ingen underdrift att påstå att det är bra att synas om man rör sig i trafikerade områden när det är mörkt.

– Det är bara 20–30 procent av befolkningen som använder reflexer regelbundet, säger Anders Wellving på Trackinvent. Våra produkter ger folk möjlighet att på ett enkelt sätt applicera en reflekterande spray på kläder eller produkter som saknar egna reflexer och vid tillfällen då en löst hängande reflex kan vara störande som till exempel vid löpning.

I utbudet ingår fyra olika sprayer: Light Metallic, Invisible Bright, Sparkling Grey samt Horse and Pets. Light Metallic är en spray som fastnar permanent och lämpar sig för användning på till exempel cyklar, barnvagnar, kajaker eller cykelhjälmar. Invisbible Bright och Sparkling Grey har något skilda egenskaper men båda är tänkta att användas på textilier och försvinner i tvätten. Horse and Pets är som namnet antyder avsedd för djur. Även den försvinner vid tvätt.

Nyligen inledde Trackinvent ett samarbete med Wenaas Sport og Fritid som kommer att sköta all distribution till sportbranschen. Redan nu har Trackinvent avtal med Intersport men på sikt vill företaget nå ut ännu bredare.

– Vi vill få full geografisk täckning i Sverige och skapa efterfrågan i konsumentledet, säger Anders Wellving. Målsättningen är att våra sprayer ska vara det naturliga valet för alla som vill öka sin synlighet i mörker och att de blir lika självklara produkter som impregneringssprayer.

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: Ultimate Nordic AS
  • Telefon: 08-410 515 80
  • Verksamhetsinfo: Ultimate Nordic har sedan 1928 (då under namnet Trygve Alm) importerat och distribuerat ett brett sortiment av varor inom sko-, sport- och järnvarubranschen i Norge. Under 2009 valde vi att ta steget in även på den Svenska marknaden och kunde då lägga till ytterligare varor i portföljen. Vårt svenska kontor finns i Solna och vi jobbar aktivt mot butiker, grossister och promotionföretag. Den första maj 2018 fick vi det nuvarande namnet Ultimate Nordic efter ett namnbyte i både Sverige och Norge.
On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

54 kommentarer

LARSA: @Peter jag delar din ståndpunkt till 100% men hur ska du kunna värja dig från att bli förminskad och avhumaniserad enligt Flashbacks signum för kommentarer? Behöver @Sportfack en/flera moderator för...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842