Lyckad lansering av K2 pjäxor

Lyckad lansering av K2 pjäxor

Publicerad

När K2 Sverige stängde orderböckerna kunde konstatera att lanseringen av pjäxor blev väldigt lyckad. Den svenska kvoten är slutsåld och det kommer att bli svårt att komplettera i vinter.

Marcus Pupp

Det är aldrig självklart att en ny produktkategori ska bli en succé, inte ens för ett så starkt varumärke som K2. När Marcus Pupp och Andreas Håkansta premiärvisade K2s första pjäxor någonsin på Swesport i januari trodde de att K2 hade träffat rätt med sitt koncept men de hade inge aning om vad butikerna skulle tycka. Svaret är att magkänslan var rätt.

– Vi har fått med oss Sveriges viktigaste alpinbutiker och de har alla gått igång på att K2 utvecklat en alpinpjäxa med ett riktigt bra gåläge, säger Marcus. Många pjäxor med bra gåläge är en kompromiss när det gäller att åka utför men K2s pjäxor är helt utvecklade för att fungera för den mest krävande utförsåkningen. Gåläget och gummisulan är extra bonus som ökar användningen och komforten.

Pjäxorna är utvecklade för att fungera ihop med vanliga skidbindningar men har också fästen för touringbindningar. Två serier kommer första året – en för all mountain och en för friåkning.

Nu är pjäxor inte det enda som har bra fart hos K2. Precis som andra skidleverantörer har de ihop med butikerna anpassat marginalerna och prisnivån för att det inte ska bli så stor prisskillnad mellan svenskt butikspris och e-handlare ute i Europa. K2 sänker sina priser och butikerna får en 35-marginal vilket gör att skidor som tidigare kostade närmare 8 000 kronor nästa säsong kommer att ha ett utpris runt 5 000 kronor.

– Både vi och butikerna har insett att det här är enda vägen att gå, säger Marcus. Resultatet har blivit att butikerna beställt fler skidor i vårt toppsegment vilket kommer att ge fler nöjda kunder nästa säsong. Det är ett väldigt viktigt steg för branschen och vi känner att många handlare nu ser fram emot nästa vinter. De kommer nu att kunna sälja fler skidor som är riktigt roliga att åka på.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206