Scott gillar konkurrens

Den globala sportjätten Scott Sports vill inte öppna egna konceptbutiker. Istället väljer koncernen att satsa på och stötta enskilda handlare som huvudsakligen väljer att fokusera på Scott-produkter.

Det blir allt vanligare att stora företag öppnar konceptbutiker där endast produkter från deras eget sortiment säljs. Den globala sportjätten Scott Sports, som finns i 70-länder världen över väljer en annan strategi. Scott väljer istället att samarbete med butiker som också erbjuder konsumenterna konkurrenternas produkter.

– Vi tror inte att det ur kundens perspektiv är bra att ha butiker som bara erbjuder ett enda varumärke. Kunden måste kunna välja mellan flera varumärken. Vi prioriterar däremot hängivna handlare som väljer att ha ett brett sortiment av våra produkter inom olika segment, berättar Reto Aschenbacher, chef för marknadsdivisionen på Scott Sports för Sportfack.

För Scott är det viktigare att ha en enhetlig global marknadsföring och enheliga strategier än att öppna konceptbutiker. Reto Aschenbacher betonar att företaget kommer att fortsätta sitt metodiska arbete för att stärka sin ställning på sport-och outdoormarkanden samtidigt som Scott också fortsätter att utveckla produktsortimentet inom cykling och motorsport.

Relaterat företag i Sportregistret

  • SCOTT Sports AB

    SCOTT Sports AB är en av Sveriges största leverantörer av cykel och sportutrustning. Huvudkontoret ligger i Uppsala och är dotterbolag till SCOTT Sports SA med huvudkontor i Schweiz. SCOTT Sports AB säljer, marknadsför och distribuerar ett brett sortiment av utrustning inom områdena cykel, vintersport, motorsport och löpning. Man ansvarar även för distribution av ett flertal andra varumärken inom cykel, sport och motorcykeltillbehör (se nedan).