J Lindeberg gör en nysatsning på alpint

J Lindeberg gör en nysatsning på alpint

Publicerad

J Lindeberg har bestämt sig för att göra en nysatsning på alpint. Med en högfunktionell men sofistikerad kollektion ska det svenska märket synas i 75 utvalda butiker över hela världen nästa vinter.

J Lindeberg är inne i en förändringsfas. De nya ägarna, Proventus och Stefan Engström, började med att drastiskt banta kollektionerna och har därefter jobbat med märkets framtida strategi. Resultatet är att J Lindeberg ska fokusera på dressat mode inom det som kallas för premiumsegmentet. Mogna kunder som ställer höga krav på design och kvalitet.

Dressat mode är dock inte allt för J Lindeberg - golf och skidåkning ska också ha en tydlig plats för märket. Ansvarig för den alpina nysatsningen är Fredrik Dahl. Han var tidigare designer hos Peak Performance och The North Face, men värvades tillbaka till Sverige av Stefan Engström då de bestämde sig för att ta fram en alpinkollektion.

- Jag och Stefan har analyserat marknaden och bestämt oss för vilken väg vi ska gå för att sticka ut, berättar Fredrik Dahl. Vi kommer inte att välja vägen med mycket färg och skrikig design. Det finns så många som gör ett bra jobb där idag. Vi vill göra något mer tidlöst och sofistikerat som passar in i J Lindebergs stil. Vi vill få in hantverket i sportmodet.

Ett verktyg som Fredrik Dahl kommer att använda sig av är co-branding. Han har medvetet valt att jobba med Gore-Tex, Primaloft, Pertex och andra materialleverantörer för att visa att J Lindeberg menar allvar med sin alpinsatsning.

Den första kollektionen kommer att visas upp för butiker i december och nå konsumenterna hösten 2009. Stilen är avskalad men samtidigt robust och tanken är att designen ska hålla i flera år och även passa i staden. Färgskalan går i svart, vitt och khakigrönt plus en gråblå färg för herr och men rödrosa för dam. Flera plagg är vändbara och tygerna har en mjuk känsla som är så långt ifrån prassliga lättviktsplagg man kan komma. Materialen är valda med omsorg för att ge både funktion och snyggt fall. Sofistikerat känns som ett bra ord för att beskriva kollektionen.

Distributionen kommer till en början att vara starkt selektiv. Stefan och Fredrik har valt ut 75 butiker över hela världen som de kommer att bjuda in till en visning. Det är butiker i storstäder och i de främstra skidorterna i Europa och USA. I Sverige handlar det om 10-15 butiker till en början.

- Vi börjar exklusivt med både distribution och kollektion för att sedan gå bredare om några år, säger Fredrik. Vi kommer till exempel inte att ställa ut på Ispo eftersom vi redan har distribution av märket i alla länder och redan har bestämt oss för vilka butiker vi vill jobba med.

Kollektionen består av cirka 40 plagg fördelade jämnt mellan dam och herr. Det är ytter- och mellanlager plus några handskar och andra tillbehör. Allt är hundra procent funktion.

- Det är viktigt att poängtera att det är riktiga skidkläder även om stilen är mycket mode, säger Fredrik. Vi gör hellre de snyggaste kläderna än de lättaste.

Just nu jobbar J Lindeberg med golf och skidåkning inom sport och så lär det bli några år till, men Fredrik säger att de ser möjligheter att bredda sig till andra premiumsporter som tennis eller segling. Än finns dock ingen tidsplan fastslagen för en sådan breddning. Nu är det vinter som gäller.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Röjk satsar på svensk ull – ihop med Filippa K

1 kommentar

Magnus. S: Härligt att se och tänk sen om förädlingen och produktionen av fjällrävens och Röjks ullkläder stannat i Sverige - då hade det ekologiska fotavtrycket varit än lägre and ” That's one small step...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842