K2 Sverige är pjäxfokuserade

K2 Sverige är pjäxfokuserade

Publicerad

K2 släpper i vinter sina första egenutvecklade pjäxor. Det är varumärkets största satsning på 25 år. För att poängtera tyngden av satsningen valde K2 Sverige att sätta ihop Sveriges främsta pjäxproffs med K2:s produktexpert för en heldag med fokus helt på pjäxor.

– En del tror att K2 inte kan pjäxor. Lägger du ihop Full tilt, inlines, våra Madshus-pjäxor och våra löparskor från Zoot så har vi sålt över 20 miljoner pjäxor och skor. Så jo, vi kan fötter och pjäxor.

K2 Sveriges lokaler norr om Stockholm. Tjugofem pjäxexperter från Sveriges främsta alpina butiker och uthyrare lyssnar spänt på mannen som står med en illgrön pjäxa i högsta hugg. Stefan Stankalla, influgen produktexpert från K2:s Europakontor, är mitt i en dragning av varumärkets första egenutvecklade pjäxor. Flera av dem som lyssnar har deltagit i utvecklingsarbetet av pjäxorna. Då fick de åka i betydligt mattare prototyper. Nu är det av goda skäl julaftonsstämning. Resultatet av fyra års utvecklingsarbete, allmountainpjäxorna Pinnacle och Spyne, är enligt Stefan de första topp-pjäxorna som inte har sitt ursprung i en racingpjäxa. Med integrerat gåläge och möjlighet att använda Dynafits topptursbindningar samt formbara innerskor från kanadensiska Intuition har flaggskeppet Pinnacle 130 dessutom redan fått stor uppmärksamhet. Att kunna åka över hela berget är framtidens mest intressanta sätt att åka skidor på. Där är åkare, utvecklare och skidpress enade. K2:s pjäxa sägs förena det bästa av två världar: en pjäxa som är tillräckligt lätt och skön att gå med uppför ett berg med stighudsförsedda skidor samt är så pass vridstyv att varken offpist eller preparerad backe är några problem.

Inbjudna pjäxproffs. Glenn Furunäs från Intersport Västerås (till vänster), Fredrik Jansson från Kaisers skidbod och 20 andra alpinsäljare fick en heldag med K2:s pjäxor.

Den teoretiska delen av dagen är avslutad. Varmluftsmaskinerna sätts igång för att börja bearbeta innerskornas material. Samtidigt går det fint att värma innerskorna med kroppsvärmen, säger K2:s inhyrda pjäxexpert Henrik Enarsson, och de flesta låter fötterna göra jobbet med innerskorna. Andreas Håkansta (K2 Sverige) lägger en produktkatalog under Åka Skidors redaktör Tobias Liljeroths pjäxor för att få till rätt skidåkarvinkel vid formningen.
Stefan Stankalla står på knä intill och demonstrerar Pinnacles uppbyggnad för Alpingaragets Magnus Wörnert, Bernt Holmkvist från Skistar Vemdalen och Björnrike Skidshops Johan Lillijeqvist.

– Materialet i plösen är lagt i tre olika nivåer, förklarar Stefan. Det gör att trycket fördelar sig jämnt över vaden.

En bit bort står Samuel Åberg, säljare hos Alpingaraget i Stockholm. Precis som många andra som Sportfack pratar med under dagen framhåller han nyttan av att ägna ett par timmar åt en specifik produkt. Alpingaraget kan ha upp till 250 olika modeller av pjäxor under en säsong. Då är en dag fokuserad på en pjäxleverantör guld värd.

Även om det är en lättsam stämning i lokalen är det lika enkelt att känna allvaret från K2:s utsände. När någon efter drygt två timmar försöker sig på ett litet skämt om en detalj kring produkten når skämtet inte fram. Lite för mycket står på spel för varumärket. Samtidigt vet K2 att man hittat rätt. Pinnacle har redan kallats för en "game changer", en produkt som totalt ändrar förutsättningarna för sitt segment och mottog vid senaste vinter-Ispo en Gold Award. Det finaste priset som världens viktigaste vintersportmässa delar ut.

Inte ens en tysk produktspecialist kan ändå hålla på för evigt. Efter att Stefan sammanfattat K2:s pjäxprojekt med ett "Det här är K2:s största satsning på 25 år" är det fika.
Framför en skidvägg står två killar med lång erfarenhet av alpinförsäljning. Fredrik Jansson, Kaisers skidbod, och Glenn Furunäs, Intersport Västerås, gillar upplägget.

– Eftersom det är en helt ny produktlansering är det viktigt att få en rejäl demonstration, säger Fredrik som precis som kollegan sett och klämt på K2:s pjäxor tidigare.

Även om mässor som Swesport och Vinter-Ispo är utmärkta tillfällen att skaffa sig produktkunskaper poängterar Fredrik att dagens mer fokuserade upplägg är att föredra när produkten är helt ny. Kaiser har köpt in Pinnacle samt tre modeller av Spyne till den kommande säsongen. På frågan om vad han tror om slutkonsumenternas mottagande av de nya giftgröna och genomskinliga pjäxorna, ler Fredrik lite grann. Även om han personligen gillar K2 är det hans kunder som avgör om det blir en försäljningssuccé i vinter.

– Jag tror att det kan fungera bra. Samtidigt ska det bli väldigt spännande att se. Våra kunder är väldigt traditionella.

På damsidan tror Glenn att det blir succé. Västeråsbutiken har satsat på ett välfyllt lager av dampjäxor i Spynemodellen.

– K2 har länge varit ett starkt varumärke hos oss på Intersport och speciellt på damsidan har vi sålt mycket alpint, säger Glenn som slår fast att formbara innerskor är framtiden för skidbutiker.

– Det förhöjer upplevelsen för kunden. Du blir ompysslad istället för att bara få ett par pjäxor i handen och ett: "här, de kostar fyratusenfemhundra, betala i kassan!".

– Det blir ett annat djup så här, på nördnivå. Som att det finns mycket att ha koll på vad gäller plastkvalitet, säger Samuel vars butik måste ha koll på detaljerna hos sina produkter eftersom Alpingaragets affärsidé bygger på custom fitting av all typ av alpin utrustning in i minsta detalj.

Samuel tycker att han har fått sitt lystmäte på nördnivå stillat. Det är framför allt K2-pjäxornas olika mått, vinklar och vilka olika material som ingår som Samuel uppmärksammat och noterat. Han tror dessutom att pjäxor med formbara innerskor är helt rätt väg för att möta kundernas krav. Det går snabbt i butiken och möjligheten att återforma innerskon upp till tio gånger (som i Intuitions fall) tror han är ett bra försäljningsargument gentemot kunder.

– Att jobba med system som Intuition kommer du väldigt långt med och vi sprutar bara tio procent av våra pjäxor idag, säger Samuel som tror på en liten försäljningssuccé för K2-pjäxorna under vintern.

– Den kommer sälja bra till säsongare och andra drivna skidåkare. Åkare som söker komfort och prestanda samt friåkare som letar efter pjäxor med gåläge. Jag tror den kommer överraska många.

Andreas Håkansta, Henrik Enarsson och
Markus Pupp var nöjda eventmakare.

Efteråt är K2 Sveriges Marcus Pupp nöjd med eventet.

– Det kändes unikt att vi fick hit så många butiker från hela Sverige, säger Marcus som avslutade dagen med att samla alla inbjudna för att skicka med inputs till K2 och Stefan Stankalla för vidare utveckling av pjäxorna. Då framkom att butikerna saknade en instegsmodell, något som K2 kommer att försöka ta fram till nästa säsong.

– K2 vill utvecklas tillsammans med experter i branschen. Vi menar att det här inte är slutet. Nu börjar resan med att utveckla den bästa pjäxan.

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206