K2 Sverige är pjäxfokuserade

K2 släpper i vinter sina första egenutvecklade pjäxor. Det är varumärkets största satsning på 25 år. För att poängtera tyngden av satsningen valde K2 Sverige att sätta ihop Sveriges främsta pjäxproffs med K2:s produktexpert för en heldag med fokus helt på pjäxor.

– En del tror att K2 inte kan pjäxor. Lägger du ihop Full tilt, inlines, våra Madshus-pjäxor och våra löparskor från Zoot så har vi sålt över 20 miljoner pjäxor och skor. Så jo, vi kan fötter och pjäxor.

K2 Sveriges lokaler norr om Stockholm. Tjugofem pjäxexperter från Sveriges främsta alpina butiker och uthyrare lyssnar spänt på mannen som står med en illgrön pjäxa i högsta hugg. Stefan Stankalla, influgen produktexpert från K2:s Europakontor, är mitt i en dragning av varumärkets första egenutvecklade pjäxor. Flera av dem som lyssnar har deltagit i utvecklingsarbetet av pjäxorna. Då fick de åka i betydligt mattare prototyper. Nu är det av goda skäl julaftonsstämning. Resultatet av fyra års utvecklingsarbete, allmountainpjäxorna Pinnacle och Spyne, är enligt Stefan de första topp-pjäxorna som inte har sitt ursprung i en racingpjäxa. Med integrerat gåläge och möjlighet att använda Dynafits topptursbindningar samt formbara innerskor från kanadensiska Intuition har flaggskeppet Pinnacle 130 dessutom redan fått stor uppmärksamhet. Att kunna åka över hela berget är framtidens mest intressanta sätt att åka skidor på. Där är åkare, utvecklare och skidpress enade. K2:s pjäxa sägs förena det bästa av två världar: en pjäxa som är tillräckligt lätt och skön att gå med uppför ett berg med stighudsförsedda skidor samt är så pass vridstyv att varken offpist eller preparerad backe är några problem.

K2 Sverige är pjäxfokuserade
Inbjudna pjäxproffs. Glenn Furunäs från Intersport Västerås (till vänster), Fredrik Jansson från Kaisers skidbod och 20 andra alpinsäljare fick en heldag med K2:s pjäxor.

Den teoretiska delen av dagen är avslutad. Varmluftsmaskinerna sätts igång för att börja bearbeta innerskornas material. Samtidigt går det fint att värma innerskorna med kroppsvärmen, säger K2:s inhyrda pjäxexpert Henrik Enarsson, och de flesta låter fötterna göra jobbet med innerskorna. Andreas Håkansta (K2 Sverige) lägger en produktkatalog under Åka Skidors redaktör Tobias Liljeroths pjäxor för att få till rätt skidåkarvinkel vid formningen.
Stefan Stankalla står på knä intill och demonstrerar Pinnacles uppbyggnad för Alpingaragets Magnus Wörnert, Bernt Holmkvist från Skistar Vemdalen och Björnrike Skidshops Johan Lillijeqvist.

– Materialet i plösen är lagt i tre olika nivåer, förklarar Stefan. Det gör att trycket fördelar sig jämnt över vaden.

En bit bort står Samuel Åberg, säljare hos Alpingaraget i Stockholm. Precis som många andra som Sportfack pratar med under dagen framhåller han nyttan av att ägna ett par timmar åt en specifik produkt. Alpingaraget kan ha upp till 250 olika modeller av pjäxor under en säsong. Då är en dag fokuserad på en pjäxleverantör guld värd.

Även om det är en lättsam stämning i lokalen är det lika enkelt att känna allvaret från K2:s utsände. När någon efter drygt två timmar försöker sig på ett litet skämt om en detalj kring produkten når skämtet inte fram. Lite för mycket står på spel för varumärket. Samtidigt vet K2 att man hittat rätt. Pinnacle har redan kallats för en ”game changer”, en produkt som totalt ändrar förutsättningarna för sitt segment och mottog vid senaste vinter-Ispo en Gold Award. Det finaste priset som världens viktigaste vintersportmässa delar ut.

Inte ens en tysk produktspecialist kan ändå hålla på för evigt. Efter att Stefan sammanfattat K2:s pjäxprojekt med ett ”Det här är K2:s största satsning på 25 år” är det fika.
Framför en skidvägg står två killar med lång erfarenhet av alpinförsäljning. Fredrik Jansson, Kaisers skidbod, och Glenn Furunäs, Intersport Västerås, gillar upplägget.

– Eftersom det är en helt ny produktlansering är det viktigt att få en rejäl demonstration, säger Fredrik som precis som kollegan sett och klämt på K2:s pjäxor tidigare.

Även om mässor som Swesport och Vinter-Ispo är utmärkta tillfällen att skaffa sig produktkunskaper poängterar Fredrik att dagens mer fokuserade upplägg är att föredra när produkten är helt ny. Kaiser har köpt in Pinnacle samt tre modeller av Spyne till den kommande säsongen. På frågan om vad han tror om slutkonsumenternas mottagande av de nya giftgröna och genomskinliga pjäxorna, ler Fredrik lite grann. Även om han personligen gillar K2 är det hans kunder som avgör om det blir en försäljningssuccé i vinter.

K2 Sverige är pjäxfokuserade

– Jag tror att det kan fungera bra. Samtidigt ska det bli väldigt spännande att se. Våra kunder är väldigt traditionella.

På damsidan tror Glenn att det blir succé. Västeråsbutiken har satsat på ett välfyllt lager av dampjäxor i Spynemodellen.

– K2 har länge varit ett starkt varumärke hos oss på Intersport och speciellt på damsidan har vi sålt mycket alpint, säger Glenn som slår fast att formbara innerskor är framtiden för skidbutiker.

– Det förhöjer upplevelsen för kunden. Du blir ompysslad istället för att bara få ett par pjäxor i handen och ett: ”här, de kostar fyratusenfemhundra, betala i kassan!”.

– Det blir ett annat djup så här, på nördnivå. Som att det finns mycket att ha koll på vad gäller plastkvalitet, säger Samuel vars butik måste ha koll på detaljerna hos sina produkter eftersom Alpingaragets affärsidé bygger på custom fitting av all typ av alpin utrustning in i minsta detalj.

Samuel tycker att han har fått sitt lystmäte på nördnivå stillat. Det är framför allt K2-pjäxornas olika mått, vinklar och vilka olika material som ingår som Samuel uppmärksammat och noterat. Han tror dessutom att pjäxor med formbara innerskor är helt rätt väg för att möta kundernas krav. Det går snabbt i butiken och möjligheten att återforma innerskon upp till tio gånger (som i Intuitions fall) tror han är ett bra försäljningsargument gentemot kunder.

– Att jobba med system som Intuition kommer du väldigt långt med och vi sprutar bara tio procent av våra pjäxor idag, säger Samuel som tror på en liten försäljningssuccé för K2-pjäxorna under vintern.

– Den kommer sälja bra till säsongare och andra drivna skidåkare. Åkare som söker komfort och prestanda samt friåkare som letar efter pjäxor med gåläge. Jag tror den kommer överraska många.

K2 Sverige är pjäxfokuserade
Andreas Håkansta, Henrik Enarsson och
Markus Pupp var nöjda eventmakare.

Efteråt är K2 Sveriges Marcus Pupp nöjd med eventet.

– Det kändes unikt att vi fick hit så många butiker från hela Sverige, säger Marcus som avslutade dagen med att samla alla inbjudna för att skicka med inputs till K2 och Stefan Stankalla för vidare utveckling av pjäxorna. Då framkom att butikerna saknade en instegsmodell, något som K2 kommer att försöka ta fram till nästa säsong.

– K2 vill utvecklas tillsammans med experter i branschen. Vi menar att det här inte är slutet. Nu börjar resan med att utveckla den bästa pjäxan.

Relaterat företag i Sportregistret

  • BA Sportprodukter AB

    Ansvarar för försäljning, marknadsföring och kundservice av K2, Line, Full Tilt, Atlas, Tubbs och Falkes produktsortiment i Sverige.