Sveriges 100 största leverantörer 2012

Adidas var Sveriges största sportleverantör 2012

Sveriges 100 största leverantörer 2012

Publicerad

2012 var ett tungt år för sportbranschens leverantörer. Riktigt tungt. Totalt visar våra siffror på en tillväxt på 0,1 procent men för 35 procent av leverantörerna minskade omsättningen.

Ordspråket stämmer inte. Efter regn kommer ingen sol. Inte i handeln i varje fall. För trots en riktigt kall höst med snö redan i november tog inte packtejpen slut hos leverantörerna. Butikerna sålde istället av sitt gamla lager innan de började ringa efter nya varor och det hann inte ske under 2012.

Den totala omsättningen för de 100 största leverantörer som har svarat på vår undersökning stannar på 10,002 miljarder kronor. Det är visserligen sex miljoner kronor mer än 2011 men det är ingen tillväxt värd att skryta med. Istället är det flera stora leverantörer som gått på riktiga smällar.

Det borde egentligen ha varit tvärtom för med flera aktörer inom både fysisk handel och e-handel borde det ha varit leverantörernas marknad. Att det inte har blivit så kan tillskrivas två saker: en mild vinter och en allt hårdare prispress.

Låt oss börja med vädret. Årets tre första vintermånader var milda vilket kombinerat med en bra vinter 2011, som höjde många inköpares förväntningar, gjorde att butikerna hade svårt att sälja skidor, varma jackor och grova kängor. Och när butikerna inte får snurr på sina varor blir det tyst på leverantörernas orderavdelningar. Det syns tydligt på våra siffror att det är leverantörer som är tunga inom skidåkning och skidkonfektion som hade det tuffast förra året.

I rättvisans namn borde en mild vinter följas av en varm sommar men så blev det ju inte riktigt. Det var regnrekord både här och där men överraskande nog syns det inte lika tydligt på våra siffror. Inom både golf, cykel och löpning – rena sommarsporter – visar de flesta leverantörer upp en riktigt bra tillväxt och några sticker iväg riktigt bra. Det här beror både på en ökad efterfrågan och på att många butiker hade tömt sina lager året innan och därför skrev bra grundorders.

Hösten kom med riktigt kallt väder och snö tidigt över hela landet. Det hjälpte butikerna att bli av med sitt lager men deras grundorders hade varit måttliga och de vågade inte beställa hem nytt innan de var säkra på att vintern skulle hålla i sig vilket var först efter nyår. Den enda riktigt bra väderperioden spelade alltså mindre roll för leverantörerna det här året.

Det är drömmen om att ta sådana här bilder som gör att Icemans Gopro säljer hysteriskt bra.

Den andra faktorn som påverkar leverantörernas omsättning är den ökade konkurrensen inom sporthandeln. Nya aktör- 3 er innebär i och för sig fler kanaler att sälja till men samtidigt leder fler aktörer till en pressad prisbild. Det har helt enkelt blivit mer fokus på priset vilket i klartext betyder minskade marginaler för både butiker och leverantörer.

Jag tror att volymerna inom många segment ökade riktigt bra förra året men med sjunkande snittpriser syns inte en volymökning över huvud taget i vår statistik. Flera leverantörer vi har pratat med anger just fler inköp av klipp, förflyttning nedåt i priskategorier och tuffare inköpsförhandlingar som anledningar till deras minskade försäljning. Volymmässigt har flera klarat sig bra.

En del leverantörer har valt att inte gå med i den här prispressen vilket lett till att de tappat kunder och försäljning. Å andra sidan säger de att deras resultat avsevärt förbättrats då de behållit och till och med ökat sina snittmarginaler.
Det vore intressant att ett år istället undersöka resultatet i stället för omsättningen i sportbranschen. Känslan jag har är att vi skulle ha en helt annan ordning på listan då.

Över till själva listan. Adidas är kvar i toppen trots att de tappar i omsättning med åtta procent. De är dock fortfarande ohotade som nummer ett. För er som sparat vårt aprilnummer från förra året och jämför siffror är det på sin plats att nämna att Adidas i år slår ihop sina siffror för Adidas och Reebok, tidigare har de delat upp dem.

Andraplatsen är vikt åt Nike som haft ett riktigt bra år. De ökar med 7,5 procent till 735 miljoner kronor i omsättning och den ökningen kan förklaras med en löpnings- och träningstrend ihop med ett EM-år i fotboll vilka alla är viktiga segment för Nike.

Trea är Puma som backar marginellt med 0,7 procent och fyra är Peak Performance som klarade den milda vintern hyfsat och bara backar med 3,5 procent. Cycleurope klättrar två placeringar och är nu Sveriges femte största leverantör. De gör det med en måttlig tillväxt på 0,3 procent men när de som låg precis före tappar istället så blev det placeringsförändringar.

Amer Sports behåller sin sjätteplats trots att de är tunga inom vintersport med både Salomon och Atomic i portföljen. Ett sådant här år är det tydligt hur viktigt Salomons beslut att satsa på skor och sommarprodukter har varit. Skoförsäljningen lyfter Salomon när det är tufft på skidsidan.

New Wave Sports tappar 8,8 procent i omsättning och trillar ner till sjunde plats. Cykelföretagen Duells och Shimano behåller sina åttonde- och niondeplatser men Shimano ökar mer och knappar in. Ny på topp tio är Asics som med en tillväxt på hela 11,7 procent klättrar en placering och blir tia.

Sveriges 100 största leverantörer 2012

Högst tillväxt bland alla företag på vår lista har Iceman Sports som mer än fördubblar sin försäljning. På två år har de gått från 9 till 65 miljoner kronor och självklart är det distributionen av Gopro som ligger bakom den fantastiska tillväxten. Näst högst tillväxt har Trek som även de har haft två rekord på raken. I år blir tillväxten 87 procent och de har gått från 12 till 103 miljoner på två år. Galet bra.

Trea är Swedish Fitness som med sina träningskläder Better Bodies visat att gym och träningsspecialister är en alldeles utmärkt distributionskanal. Fondprodukter jobbar inom outdoor och jakt och är fyra på tillväxtlistan med en ökning på 45 procent, marginellt mer än klätterspecialisten C2 Vertical Safety.

Bland de som har haft en minskad försäljning (38 av våra 100 leverantörer) finns både små och stora aktörer. För vissa beror det på att de har tappat ett varumärke, för andra är det den milda vintern som är huvudorsaken. Det går också att se en trend att det är fler stora än små företag som tappar i omsättning. Fem av de tio största och nio av de 20 största leverantörerna tappar i omsättning jämfört med som sagt 38 procent på hela listan.

Tillväxttoppen 2012

Den svenska exporten minskar med 0,5 procent och för sju av de 40 största exportörerna är minskningen över 10 procent. Det har varit ett tufft år även utanför Sverige.

Precis som förra året är Fenix Outdoor med Fjällräven Sveriges största exportör av sportprodukter. De drar till och med ifrån genom att öka med 6,2 procent och spränga miljardvallen med 1 044 miljoner kronor i export. Peak Performance tappar 9,1 procent till 696 miljoner kronor i export men behåller sin andraplats. Även trean New Wave Sports med Craft i spetsen tappar en del, –6,5 procent, men behåller sin pallplacering.

Haglöfs hade ett riktigt bra år. I och för sig är deras exportsiffra på 540 miljoner kronor bara en uppskattning eftersom de inte får ge den exakta siffran innan Asics bokslut blir officiellt, men enligt Haglöfs så ska tillväxten vara runt tio procent. Haglöfs är vår fjärde största exportör och följs av streetmodeföretaget Wesc. En förklaring till deras minskade omsättning är att deras amerikanska verksamhet under året förändrades från distribution till licens vilket minskade intäkterna men också minskade företagets risktagande i USA.

Nike är så heta att snön smälter.

Högst tillväxt bland alla svenska exportföretag hade klädmärket Colourwear. De ökade med 175 procent från fyra till elva miljoner kronor. Låga tal visserligen men ändå en imponerande resa som antagligen bara har börjat. Näst högst exporttillväxt hade en annan mindre aktör – Kask – som ökade med 38,2 procent till knappt fem miljoner kronor. Trea är innebandykoncernen X3M som ökade med 31,1 procent.

Bland de större aktörerna var det Hestrahandsken som gick allra bäst. Deras tillväxt på 26,6 procent en dålig vinter imponerar och gav dem en fjärdeplats på tillväxtlistan. Femma är Icebug som verkligen sprang iväg med en exportökning på hela 25,0 procent, en placering som de delar med handskmakarna Granqvists som ökar trots att längdåkning hade ett tufft år.

Totalt sett var det alltså långt ifrån ett rekordår för de svenska sportleverantörerna. Det är heller ingen katastrof men kombinationen av ogynnsamt väder och en lågkonjunktur som aldrig vill ge sig gör att både tillväxt och export i princip har stått stilla.

Det går att plocka fram enskilda vinnare som Nike, Asics, Fenix Outdoor, Iceman Sports, Haglöfs, Hestrahandsken och Colourwear men det finns också flera stora aktörer som har haft ett riktigt tungt 2012. I år går det inte att klaga på vintern men om den inte ger sig snart kommer det att gå utmärkt att klaga på våren. Vi återkommer om ett år och hoppas på ett litet lyft.

Exporttoppen 2012

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

18 kommentarer

Nicolas: På Sportfack skiljer vi till rätt stor del på materialet i respektive kanal. Visst görs det jobb av undersökande karaktär, men de har vi hittills vikt för printugåvan för att ge maximal...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842