Skidan som ska förändra allt

Skidan som ska förändra allt

Publicerad

Salomon BBR är mer än en skida med ett udda utseende. Enligt Salomon själva är det skidan som ska göra det roligare och enklare att åka i både pist och puder. Det är skidan som ska förändra allt.

Redan andra året på marknaden hoppas Salomon att BBR ska stå för 25 procent av deras skidförsäljning.

Bertrand Krafft gör verkligen skäl för sitt efternamn. Inte nog med att hela hans kroppsspråk utstrålar kraft, hans mun vill aldrig sluta prata när den väl har fått chansen att prata om BBR. Att säga att han brinner för ämnet är en löjligt stor underdrift.

Bertrand är skiddesigner hos Salomon men han ser mer ut som en surfare med sin solbränna och sina muskulösa överarmar. Fast ska sanningen fram är han egentligen en surfare som bara råkar jobba som skiddesigner. Bertrand kallas för BBR och han är mannen bakom skidsuccéer som X-Scream och Pocket Rocket, skidor som förändrade friåkningen på skidor. Nu är hans sikte inställt på att förändra skidåkningen i pisten.

– Det är fantastiskt att skidåkningen äntligen är på väg att lämna racingen, säger Bertrand när jag träffar honom på Salomons designcenter i Annecy, Frankrike. Nu ska skidåkning förknippas med glädje istället för dödliga hastigheter och mängder av adrenalin.

Under den timme jag lyssnar på Bertrand kommer han om och om igen komma tillbaka till att skidåkning ska vara kul inte bara för de riktigt duktiga utan för alla skidåkare. Bertrand har målet att förändra skidåkningen till det bättre och BBR är skidan som ska göra skidåkningen enklare och därmed roligare.

BBR lanserades för ett år sedan på Ispo och ända sedan skidorna placerades på skidväggar runt om i världen i höstas har kunderna tittat på skidorna och undrat vad det där är. Skidan har en väldigt annorlunda form med ett extremt brett brätte, smal midja och även en ganska smal bakände. Vanliga skidor sägs ha en X-form med smal midja och ungefär samma bredd fram som bak, men BBR har istället en Y-form.

– Jag tittade en hel del på surfbrädor när jag började jobba med BBR, säger Bertrand. På en surfbräda står du alltid bakom brädans mittpunkt medan vi på skidor alltid har stått ganska mycket mitt på. Med BBR:s form blir det naturligt att ha skidans smalaste punkt bakom foten och det är det som gör skidan så lättåkt.

Förutom geometrin så har BBR också en väldigt annorlunda flexprofil. Den är mjukare än de flesta andra skidor framtill, spannet är förskjutet bak på skidan och bakänden är riktigt styv. Den mjuka nosen ska göra skidan följsam och den hårda bakänden ska ge ett bra kantgrepp.

– BBR är en skida för alla sorters åkning, säger Bertrand. Den kommer aldrig att vara bäst i pist eller puder men den ska vara den bästa kompromissen för de 85 procent som vill ha en skida till all åkning.

Eftersom formen är så annorlunda på BBR så kräver den en lite annorlunda åkteknik. Bertrand säger att skidan beter sig lite som en skateboard eller surfbräda där bakdelen av skidan är den drivande delen. För åkaren handlar det mer om att verkligen förflytta vikten från sida till sida än att pressa skidan med muskelkraft, det är då skillnaden och glädjen kommer fram enligt Bertrand. För mig är god design när produkten är intuitiv och jag vill påstå att BBR är väldigt intuitiv att åka på.

Nästa år kommer en serie damskidor med BBR-konceptet. Lägre vikt och extra lång nos är något som skiljer dem från herrmodellerna.

För säljarna i butikerna kräver BBR en insats med att förklara skidan för kunderna.

– De flesta som först får se en BBR-skida säger "Wow" men blir sedan skeptiska och tror att det är en lössnöskida för avancerade åkare, säger Bertrand. När folk får prova skidan på snö blir de ofta helt lyriska och förstår precis vad det är vi pratar om men den chansen får vi inte i butiken. Det bästa är om säljarna har åkt på skidan, då kan de förklara hur den beter sig och vem den är till för.

– Vi kommer att ha ett renodlat BBR-testcenter i Sälen, berättar Crilla Lidgren på Salomon i Sverige. Där kan folk helt gratis testa BBR under hela säsongen och dessutom kommer vi att åka runt till andra skidorter med ett gäng testskidor så att folk får chansen att prova.

Redan första året har BBR blivit en succé. Salomon har sålt över 30 000 exemplar av skidan vilket är lite av ett rekord för en så nydanande skida. Planerna är dock mycket större än så – nästa år är målet att sälja 100 000 par BBR-skidor vilket skulle motsvara ungefär en fjärdedel av alla Salomonskidor.

För att nå dit kommer BBR-kollektionen att växa till nästa vinter. För att även locka riktigt duktiga och kraftfulla skidåkare kommer en bredare variant med modellnamnet 10.0. Den är svart till färgen och klart styvare och ska göra så att BBR inte klassas som en skida för medelgoda åkare. Att de lyckats med det uppraget bevisas av att flera av Salomons friåkare valt att åka på BBR efter att de fått testa den nya, breda varianten. Åt andra hållet breddas BBR med renodlade damskidor som får extremt låg vikt eftersom Salomon använder samma träkärna som de har i sina längdskidor

– Vi är bara i början av det här med V-form och vi testar många olika varianter just nu för att se var det landar, säger Bertrand. Det kommer att bli ännu mer surf i nästa generation BBR och jag är säker på att vi håller på att förändra skidåkningen i grunden.

SALOMON ANNECY DESIGN CENTER

Salomon rattar nästan all sin produktutveckling från huvudkontoret i Annecy, Frankrike. Den gamla lagerbyggnaden har gjorts om till en gigantisk tomteverkstad där runt 200 personer jobbar med att ta fram nya skidor, skor eller kläder.

Nästan alla skidmärken har utrustning för att kunna ta fram egna prototyper, så den delen är inte unik. Det som gör Salomons prototypverkstad så unik är att de samlat all utveckling under ett tak. Förutom att bygga skidor kan de fräsa gjutformar till pjäxor och även genomföra riktigt avancerad plastgjutning, de syr kläder, de tillverkar skor inklusive olika gummiblandningar till sulorna och de bygger cykelhjul under varumärket Mavic.

När prototyperna väl är byggda finns också utrustning för att testa och mäta hur de fungerar. Det inkluderar alla former av hållfasthetstester för både textilier och hårdvara men även mätning av dämpning i sulor, belastning i löpsteget och olika klimattester.

– Det finns två stora fördelar med att ha all produktutveckling samlad på ett ställe, säger Niclas Bornling som är Brand Manager för Salomon. Den största är att vi får total kontroll på alla projekt och att all kunskap samlas hos oss men nästan lika viktig är tidsaspekten. Vi blir betydligt snabbare i vår produktutveckling när vi verkligen kan göra alla delar själva och inte är beroende av underleverantörer.

On
Off

1 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya bubbelskor

2 kommentarer

Björn 2: Haha, mmmmmm,,,,Puma Jamming 2.0.... Vore kul att få en kommentar från Nike om hur dom ser på ovanstående!

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842