Porträtt: Niclas Bornling

Porträtt: Niclas Bornling

Publicerad

När Niclas Bornling hade gått ut gymnasiet och hans pappa frågade honom vad han skulle göra nu blev svaret: ”Jag vet inte vad jag ska göra, men jag vet hur det ska kännas”. Den känslan fann han i Annecy, Frankrike.

Niclas paus på gamla vägen till Annecy hände för 12 år sedan och han var på väg till sitt första besök på Salomons huvudkontor i Frankrike. Niclas var bara några månader gammal på posten som marknadsföringsansvarig hos Salomon i Sverige, men där och då bestämde han sig för att göra allt för att få ett jobb på Salomons huvudkontor. Det tog lite drygt fyra år.

Låt oss ta det från början fast i en extremt kompakt version av "Här är ditt liv". 

Niclas är uppvuxen i Göteborg och redan som sexåring fick han sin första segelbåt. Segling var hans stora intresse och han tillhörde landslaget i tio år och tävlade i optimistjolle, E-jolle och 470 och bland meriterna finns bland annat nordisk mästare i E-jolle. När tävlingskarriären gick mot sitt slut köpte han en symaskin och försökte sig på att bli segelmakare men tröttnade på det ganska snart. Istället startade han en cykelbudsfirma för att, som han säger, "kunna hänga på Avenyn med coolare cykel än alla andra".

Nästa fas blev att börja på Handelshögskolan i Göteborg. Niclas var väl inte så där eld och lågor över ämnet men han klarade sig med nöd och näppe genom de första åren. Sista året i skolan förändrades allt när han tog en kurs i varumärkesstrategi. Det var det här han ville jobba med och han skrev sin C-uppsats om jeansmärkets Diesels framgång och affärsmodell. Efter utbildningen fick han jobb på en reklambyrå och en dag blev han kontaktad av ett rekryteringsbolag som letade efter en marknadsföringsansvarig till en sportleverantör. Leverantören var Salomon och bara timmar efter första mötet med Salomons svenske chef Christer Lidgren fick Niclas jobbet.

– Jag tyckte att skidbranschen då var en samling stofiler som pratade om fel saker till kunderna, berättar Niclas. Carvingskidorna hade precis kommit och det snackades mått och konstruktioner när jag bara ville berätta hur fantastiskt roliga de nya skidorna var.

Niclas gjorde en kampanj för Salomon där gamla skidor hängde sig på vinden och sedan begravdes i en takbox. Kampanjen rörde upp känslor åt båda hållen – en del älskade den men en sportkedja krävde istället ett omedelbart stopp av annonseringen. Det blev inget stopp, i stället blev det ett Guldägg för en av de bästa reklamkampanjerna det året.

Salomon i Frankrike såg och gillade vad Salomon i Sverige gjorde och Niclas såg hela tiden till att visa upp sig när han besökte huvudkontoret i Anncy. 2003 kom chansen han hade jobbat för att få – han fick ett erbjudande om en tjänst som ansvarig för Salomons internetsatsning och konsumentkommunikation.

– Det var en tuff tid i början när jag inte riktigt kunde språket och organisationen var bedrövlig, säger Niclas. Allt skulle diskuteras även om alla visste vad som skulle göras och varför. Jag har alltid varit bra på att lyssna och det gjorde att jag till slut accepterades.

Efter några år kontaktades Niclas av Nike och han satt med ett anställningskontrakt som bara saknade hans signatur. Att göra några år på Nike är en garanterad karriärboost för en marknadsförare men Niclas kände att han inte ville lämna Salomon. Han gick till sin chef och berättade läget och fick svaret att chefen ville se Niclas som sin efterträdare om några år. Niclas stannade och kort därefter köpte Amer Sport Salomon från Adidas. I en omorganisation fick Niclas chef gå och istället fick Niclas en chans att presentera sina idéer för den nya ledningen.

De gillade Niclas idéer och plötsligt stod det Head of brand and communication på Niclas visitkort. Niclas ansvarar för varumärket Salomon på global basis och han är den ende i Salomons ledningsgrupp som inte kommer från Frankrike.

– Mitt jobb är att se till att varumärkets kärnvärden respekteras och att de översätts på rätt sätt i våra produkter, säger Niclas. Ofta är jag en strikt och tråkig polis men det är oerhört viktigt att ett varumärke inte spretar åt olika håll. Det svåra är att inte döda innovationer genom att säga nej utan att få alla att springa åt rätt håll.

Det svar som Niclas saknade när hans pappa frågade honom om hans yrkesplaner för si sådär 20 år sedan, är nu kristallklart. Niclas vill jobba med att bygga varumärken och han vill göra det i närheten av både Alperna och Medelhavet.

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: Amer Sports Sverige AB
  • Telefon: 020-86 00 10
  • Verksamhetsinfo: Amer säljer och marknadsför alpina skidor, bindningar och skor, snowboards med bindningar och skor, längdskor, längdskidor och bindningar, hiking skor, konfektion och tillbehör, golf, racket, kompasser, pulsklockor mm. Mer information på: amersports.com • wilson.com • atomic.com • suunto.com • salomon.com •
On
Off

2 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842