Så säljer du handskar

Så säljer du handskar

Publicerad

Var du har på händerna räknas. Precis som skorna, kan handskarna vara skillnaden mellan en behaglig sportupplevelse och ett plågsamt träningspass. Därför gäller det att ta reda på vad kunden behöver.

Tänk er följande situation: Kunden har köpt ett snyggt par sporthandskar och väljer att också använda dem när han/hon skidar Vasaloppet. Men de fina och snygga handskarna är inte anpassade för ändamålet. Handskarna får veck i handflatan, de börjar skava, de ger dåligt grepp om stavarna, de blir blöta och skidlöparen börjar frysa om händerna. Hela motionsloppet blir en enda lång pina. Så illa är det sällan men det är ändå vanligt att kunden köper ett par fina, snygga sporthandskar som sedan används till flera olika ändamål som skidåkning, cykling och klättring. Det är fel, fel, fel. 

Precis som med skor behöver kunden flera par hanskar för olika aktiviteter. Det är här butikspersonalens kunnande, frågor och råd kommer väl till hands, om ni ursäktar mig uttrycket. För att kunna sälja de rätta handskarna till kunden gäller det alltså att ställa de rätta frågorna. Dessutom gäller det att ha koll och prova sig fram då händerna precis som alla kroppsdelar är olika hos olika personer. Händer är också olika känsliga för värme, fukt och slitage. Det ställer också olika krav på de hanskar kunden behöver. 

En vanlig fråga och ett önskemål som en kund kan ha när han/hon anländer till butiken är "jag vill ha ett par tunna och varma handskar som jag också kan skida med och som är snygga". Det säger sig självt att alla dessa fyra egenskaper kanske inte ryms i en enda handske. 

Då gäller det för personalen att bena ut vilka av egenskaperna som kunden upplever som de centrala, vilka som kunden kan tänka sig att kompromissa med eller vilka som helt enkelt får ge vika. Att sälja handskar är därför ingen lätt sak.

Det gäller att kunna produkterna och att ställa de rätta frågorna. Materialen varierar och kan i vissa fall inte kombineras med annan konfektion. Ett par färgade läderhandskar ska kanske inte användas tillsammans med en vit islandströja då handskarna färgar av sig när de blir blöta, ett par tumvantar i Gore-Tex kanske inte behövs när man tränar längdskidåkning eftersom det kan bli väldigt varm om händerna och vid isklättring är det helt värdelöst att använda ett par neoprenhandskar även om de ger ett bra grepp.

Ja, ni förstår själv. Även om kunden alltid har rätt, kan det ändå vara skäl att försöka hjälpa och styra kunden till den rätta handsken. Det kommer alla att vinna på.


SKYLTNING

Det är skäl att konstatera att skylta med hanskar är svårt. Handskarna har en tendens att försvinna bland de andra produkterna i skyltfönstret. Ett sätt att undvika detta är att låta handskarna få en hel vägg för sig själva. Handskarna behöver då inte tävla om uppmärksamheten med större produkter utan syns tydligt och klart. Ställ ut handskarna i kategorier, var för sig och placera ut flera modeller i varje kategori. Sporthandskarna för sig, cykelhandskarna för sig och modehandskarna för sig. 

Det centrala är att fånga kundens blickar med mängden handskar som är utställda. Väljer butiken att skylta med handskar i samband med övrig konfektion ska handskarna placeras så att de sticker ut och syns. Skyltdockan kan till exempel peka med handen så att blickarna dras till den utsträckta handen och därmed handsken.


MERFÖRSÄLJNING

Handskar är i sträng mening merförsäljning. Ofta är det vanligt att butiken rekommenderar kunden att köpa ett visst par handskar till en jacka. Därför kan man givetvis föreslå det motsatta, även om det inte är helt vanligt. Däremot är det viktigt att försöka få kunden att inse att det ofta behövs flera par handskar för olika aktiviteter. 

Precis som människorna har olika skor när de promenerar, löptränar, fjällvandrar eller cyklar så behöver de flera hanskar. I aktiviteter när man rör sig mycket och blir varm kanske det räcker med en tunn fingervante av ull som sedan kan kombineras med en överdragshandske när man står still. Läderhandskar eller sporthandskar med läderinslag behöver omvårdnad. Därför är det bra att också tillhandahålla läderfett i butiken. Fettar man in handskarna då och då ökar livslängden på dem avsevärt.


VIKTIGA PUNKTER

Kolla butikens sortiment
Fördjupa dig i material och egenskaper
Se till att exponera handskarna på ett attraktivt sätt
• Kolla på kundens händer. är de breda, smala, osv.


FRÅGA ALLTID KUNDEN

Till vilket ändamål behöver han/hon handskarna?
Om han/hon brukar vara varm eller kall om händerna?
Vill kunden prioritera värme eller andningsförmåga?
Är passformen viktigare än funktionen?
Hur mycket de får kosta?


ETT URVAL AV VARUMÄRKEN OCH LEVERANTÖRER

Varumärke Leverantör

Hestra
Kombi
Burton
Börjesson
Rossignol
POC
The North Face
Columbia
8848 Altitude
Patagonia
Briko
Kross
Shimano
Craft
Gore WL
Marmot

Hestra
Sportmarket
Comitted agency
Börjesson handskar AB
Bios AB
AG trading
The North Face
Columbia Sportswear Sweden
8848 Altitide
Merrell Sverige
Conceptsport Scandinavia AB
Kross SA Skimano Nordic
Shimano Nirdic
New Wave sports
Gore Scandinavia
Granitbiten


On
Off

1 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842