Årets trender i löparspåret

Årets trender i löparspåret

Publicerad

Allt fler knyter på sig löpaskorna och ger sig ut för att springa. Den stora gruppen som ökar mest är kvinnorna. Hur påverkar den växande trenden butikerna, hur väljer motionärerna sin utrustning och hur ser framtiden ut?

Hela löparfenomenet började år 1962 på Nya Zeeland när tränaren Arthur Lydiard tillsammans med amerikanen Bill Bowerman för första gången diskuterade möjligheterna att sprida ”joggingkonceptet” till den stora allmänheten. Tidigare hade löpning bara varit en träningsform för aktiva idrottstjärnor.

Arthur Lydiard skrev böcker om jogging och tränade elitlöpare medan Bill Bowerman ledde det amerikanska löparlandslaget under många framgångsrika olympiska spel och senare grundade han Nike. Ingendera kunde väl då ha förstått vad de satte i rullning och hur stort ”jogging” en dag skulle bli.

När startskottet i år gick i Stockholm Maraton fanns 20 136 löpare på startlinjen. Loppet har vuxit år efter år och brukar vara fullbokat redan ett halvår innan start. Det samma gäller många andra motionslopp runt om i Sverige och trenden är tydlig. Allt fler människor väljer att löpträna och speciellt andelen kvinnor växer stadigt.

- Det märks på alla lopp och på försäljningssiffror att tjejerna kommer med stormsteg, säger Tommy Nord , driftsansvarig på Löplabbet. Killar som löper ökar också sakta men snart är tjejerna ikapp och kanske förbi. Jag tror det handlar om ett uppdämt behov.

Den växande andelen kvinnor är ingenting som branschen låtit passera omärkt. Idag tillverkar alla de stora skoföretagen modeller som är designade, utvecklade och anpassade för kvinnor.

Så var inte fallet tidigare. Då fanns löparskor för män som tillverkades också i små storlekar som kvinnor kunde använda. Först ut med en sko specialtillverkad för kvinnor var Brooks i mitten på 80-talet. De andra tillverkarna hängde på trenden och idag utgör andelen tjejskor hälften av utbudet på marknaden.

- Det finns nämligen specifika behov som ställs på en bra löparsko för tjejer, förklarar Tommy Nord. Det beror framförallt på att kvinnornas höftpartier skiljer sig från männens. Då kvinnor oftast är bredare om höften blir rotationen på underbenet lite annorlunda. Det är i princip samma rörelse som männen gör men själva rörelsemönstret ser annorlunda ut. Kvinnans rotationsrörelse kommer snabbare ner i foten.

I branschen märks också att löpintresset fortsatt att växa. I mångt och mycket handlar det inte ens längre om en trend utan om en livsstil som alltfler anammar.

Idag räknar branschen med att ungefär en miljon svenskar joggar mer eller mindre regelbundet. Av dessa deltar drygt 400 000 löpare i olika motionslopp. Det betyder att de volymer och pengar som idag omsätts i löparskor och konfektion är större än någonsin tidigare. Utvecklingen är den samma i många länder. Till exempel har löpintresset vuxit kraftigt i vårt granland Danmark.

Hur ser då konsumtionsmönstret ut idag då allt flera väljer att löpträna och när speciellt kvinnor springer i allt större utsträckning?

Det finns fortfarande tre olika motiv som styr kunden när hon eller han kommer till en sportbutik för att handla löpskor.

Det första är priset. Dels finns det de som vill ha de dyraste skorna, kosta vad det vill. Men det finns också de som inte vill lägga ut så mycket på sina skor, dels för att de inte springer så mycket, dels för att de anser att de inte behöver ha dyra skor.

Sedan finns det de löpare som väljer sko enbart på grund av utseendet. Skon ska vara snygg, trendig eller se annars kul ut. Denna grupp är inte heller så priskänslig när de väl hittat en sko de gillar.

Den tredje gruppen består av människor som köper sin löpsko utifrån dess funktion. Det är ofta personer som springer mycket ochsom vet rätt mycket om sina behov.

Grupperna och orsakerna har givetvis inte vattentäta skott mellan sig utan ofta är kunden och gör sitt val på en blandning av de tre huvudorsakerna, pris, utseende och funktion.

- Konsumenterna är inte idag så priskänsliga som de var för 10-15 år sedan, förklarar Heinz Gehrig, vd på Gerisale som importerar Saucony skor och konfektion. De har lärt sig att de får vad de betalar för. Idag köper kunden skor för 1 200 kronor och tycker att de har gjort ett fynd. De finns de som är beredda att betala upp mot 2 000 kronor för shyssta löpskor. Så var det inte förr.

Orsakerna till att folk börjar löpträna är också delvis annorlunda idag jämfört vad de var för 10-15 år sedan. Då löptränade man ofta ensam och var mer tävlingsinriktad. Idag har löpning blivit en social grej. Man springer tillsammans och lägger ofta upp som mål att delta i något motionslopp. Inte för att tävla utan snarare för att det är en kul och social grej.

Tekniken har också gjort det möjligt att lägga upp sina ”träningsdagböcker” på nätet och på så sätt dela med sig och jämföra med andra hur träningen utvecklas. Också det en aspekt som sporrat många att börja springa regelbundet.

Den förra elitlöparen Maria Akraka som idag jobbar som marknadsförare på Intersport ser också andra orsaker till att speciellt tjejer väljer att börja löpträna.

- Den största anledningen är säkert att det finns så otroligt många människor som har så ont om tid, säger Maria Akraka. Samtidigt är folk medvetna om att de måste röra på sig och då är löpning en oerhört effektiv träningsform. Både resultatmässigt men också tidsmässigt. Jag tror nästan att det är en av de viktigaste anledningarna, åtminstone för många kvinnor.

Idag finns en hel drös modeller och lösningar att välja mellan. Det finns dämpning med luft och med gel, det finns skor med snören och med andra varierande låssystem. Det finns pumpar och det finns skruvar och det finns fjädrar och det finns ventiler i skorna. Innovationerna tycks aldrig ta slut och de följer på varandra. I slutändan brukar alla extrema lösningar ändå bli kortlivade.

Asics marknadsledande på löparskor och har nästan 40 procent av marknaden och deras ställning är ohotad. De andra tillverkarena är ordagrant flera steg efter den japanska skojätten på löpsidan. Konkurrenten Nike satt exakt på samma position på 80-talet men har tappat marknadsandelar sedan dess. På löplabbet har de en förklarning till Asics framgångar.

- Asics har valt att istället bara göra små förändringar på sina modeller och det har alldeles tydligt fungerat bra. Löparen är ganska konservativ, har han hittat en sko som passar vill han inte hålla på och experimentera alltför mycket. Det som är viktigast är att en sko ska vara en sko, det är det viktigaste. Man kan introducera pumpar och ny snörning och skruvmaskiner men i slutändan vill ändå löparna att en sko ska vara en sko. Med snören och en läst. Det är liksom grundfundamentet, förklarar Tommy Nord.

Av: Christer Flythström

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lågprishjälm säkrast i största testet

8 kommentarer

Mattias B: Vi har tänkt lika där då. Men ibland måste man dessutom lägga ut något snabbt. Där har vi på Sportfack dubbla möjligheter, som vi också hela tiden använder oss av. Kort och snabbt online och så...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842