Leverantörer

Deckers köper Sanuk

Amerikanska Deckers Outdoor med varumärken som Teva och Ugg Australia har tecknat en avsiktsförklaring att förvärva likaledes amerikanska sandalmärket Sanuk. Köpeskillingen uppges ligga på knappt 800 miljoner kronor.

Thule öppnar butik

Thule har öppnat sin första konceptbutik i Sverige. I lördags slog en 590 kvadratmeter stor Thulebutik upp dörrarna strax intill Mobilia Shopping Center i Malmö. Butiken ska göra den aktiva livsstilen tillgänglig för fler människor.

VF Corp köper Timberland

Amerikanska jättekoncernen VF Corp köper The Timberland Company med varumärkena Timberland och Smartwool. VF betalar 43 dollar per aktie vilket motsvarar en total köpeskilling om drygt 13 miljarder kronor.

Thule köper Chariot

Svenska biltillbehörstillverkaren Thule köper kanadensiska barnvagnstillverkaren Chariot. Köpet är ett led i Thules inriktning mot konsumentnära produkter för en aktiv livsstil.

Sportfack besöker Giant

Giant, världens största cykelföretag, kastar lystna blickar på den jättelika kinesiska marknaden. Med betoning på kvalitet och sunda värderingar vill företaget locka kineserna att också rulla fram på Giant-hojar.

Arena vill till större arenor

Arena är ett av de världsledande varumärkena inom simdräkter och simprodukter. Men i de svenska sportbutikerna har denna produktgrupp ofta en undangömd tillvaro. Det ska Malin Söderberg råda bot på om hon får som hon vill.

Head simmar gärna i farliga vatten

Head Swimming satsar på simning off pool. Simning i öppet vatten är både en utmaning och upplevelse men också en ledig nisch för den nya aktören.

Peak Performance öppnar nytt

Peak Performance fortsätter att satsa på egna butiker. Igår öppnade sportmodeföretaget sin andra butik i Göteborg och inom de närmaste månaderna öppnar företaget ytterligare fyra butiker i Sverige.

Röhnisch nya stjärnor

Röhnisch Sportswear har gett sig in på jackmarknaden. Till hösten släpper Örebroföretaget fyra jackmodeller för damer.

Arbetskraftsbrist höjer priserna

I många år har västvärlden kunnat dra nytta av billig kinesisk arbetskraft. Det är på väg att ändras. Kinas ekonomi växer och med den arbetares krav på högre löner. För sportbranschen innebär det stora förändringar. För konsumenterna innebär det högre priser.