Deckers köper Sanuk
Amerikanska Deckers Outdoor med varumärken som Teva och Ugg Australia har tecknat en avsiktsförklaring att förvärva likaledes amerikanska sandalmärket Sanuk. Köpeskillingen uppges ligga på knappt 800 miljoner kronor.
Amerikanska Deckers Outdoor med varumärken som Teva och Ugg Australia har tecknat en avsiktsförklaring att förvärva likaledes amerikanska sandalmärket Sanuk. Köpeskillingen uppges ligga på knappt 800 miljoner kronor.
Thule har öppnat sin första konceptbutik i Sverige. I lördags slog en 590 kvadratmeter stor Thulebutik upp dörrarna strax intill Mobilia Shopping Center i Malmö. Butiken ska göra den aktiva livsstilen tillgänglig för fler människor.
Amerikanska jättekoncernen VF Corp köper The Timberland Company med varumärkena Timberland och Smartwool. VF betalar 43 dollar per aktie vilket motsvarar en total köpeskilling om drygt 13 miljarder kronor.
Svenska biltillbehörstillverkaren Thule köper kanadensiska barnvagnstillverkaren Chariot. Köpet är ett led i Thules inriktning mot konsumentnära produkter för en aktiv livsstil.
Giant, världens största cykelföretag, kastar lystna blickar på den jättelika kinesiska marknaden. Med betoning på kvalitet och sunda värderingar vill företaget locka kineserna att också rulla fram på Giant-hojar.
Arena är ett av de världsledande varumärkena inom simdräkter och simprodukter. Men i de svenska sportbutikerna har denna produktgrupp ofta en undangömd tillvaro. Det ska Malin Söderberg råda bot på om hon får som hon vill.
Head Swimming satsar på simning off pool. Simning i öppet vatten är både en utmaning och upplevelse men också en ledig nisch för den nya aktören.
Peak Performance fortsätter att satsa på egna butiker. Igår öppnade sportmodeföretaget sin andra butik i Göteborg och inom de närmaste månaderna öppnar företaget ytterligare fyra butiker i Sverige.
Röhnisch Sportswear har gett sig in på jackmarknaden. Till hösten släpper Örebroföretaget fyra jackmodeller för damer.
I många år har västvärlden kunnat dra nytta av billig kinesisk arbetskraft. Det är på väg att ändras. Kinas ekonomi växer och med den arbetares krav på högre löner. För sportbranschen innebär det stora förändringar. För konsumenterna innebär det högre priser.