På allmän begäran
Som så många gånger förr var det en brist som ledde till något nytt. När föräldrarna inte hittade funktionskläder till sina dagisbarn hos Stadium frågade de varför. Kedjan lyssnade och nu är Stadium Kids här.
Som så många gånger förr var det en brist som ledde till något nytt. När föräldrarna inte hittade funktionskläder till sina dagisbarn hos Stadium frågade de varför. Kedjan lyssnade och nu är Stadium Kids här.
Nästa år kommer norska XXL Sport & Vildmark till Sverige. Med sina stora butiker och sitt lågpriskoncept ska de kapa åt sig marknadsandelar. Men planen är även att få svenskarna att köpa mer sportprodukter än idag.
Efter fem år är deras railtävling Sveriges största sett till antalet tävlande. Och i takt med att eventen vuxit har även Moyo sålt mer.
Löplabbet vill bli folkliga och sudda ut elitstämpeln. En gedigen expansionsplan och en Skandinaviensatsning ligger nu framför deras löparfötter. Som hjälp på traven har de KF. Folkligare än så kan det knappt bli.
När du ändå är i Stockholm för att gå på Swesport ska du självklart också passa på att titta på några av huvudstadens bästa butiker. Här är några av våra favoriter som kan inspirera med skyltning, koncept och utbud.
Cykelcentrum i Borlänge drivs av entusiasm och positiv framtidstro. Med ett brett sortiment och kunnig personal märks ännu inte lågkonjunkturen hos Borlänges okrönte cykelkung.
När Thomas Carlsson var fem år startade hans pappa Bosse en Intersportbutik i Kalmar. Ungefär samtidigt började Bosse sponsra och leverera sportprodukter till stadens stolthet Kalmar FF. Över 40 år senare är samarbetet mer framgångrikt än någonsin.
Intersport har tagit fram ett nytt butikskoncept som ska spridas till kedjans alla butiker runt om i världen. Först ut är Intersport Nordstan i Göteborg.
För att möta en minskande golfmarknad investerade Golfstore i Varberg en halv miljon kronor i en golfstudio förra vintern. Resultatet blev att försäljningen av lektioner och klubbor steg med 20 procent. Nu är de ett riktmärke för hela kedjan.
På tre år har Just 4 Sport mer än fördubblat antalet butiker och med en omsättningsökning på 23,8 procent var de den kedja som ökade mest under 2008. Senaste tillskottet är en del större butiker i Norrland.