Svettfri pendling

Allt eftersom folk blir mer och mer miljömedvetna blir elcykeln ett självklart alternativ för pendlaren. Med en prislapp som utslagen på några år blir i det närmaste försumbar i jämförelse med lokaltrafik- moped- eller bilkostnader är elcykeln på stark frammarsch i Sverige.

Trendorakel inom cykling talar om ett stort intresse för elcyklar 2009. I och med den växande miljömedvetenheten och det faktum att cykelpendling är årets stora cykeltrend i Sverige så kommer förmodligen elcykeln att ta allt mer plats. Allt fler svenskar kommer att cykla till jobbet, men många vill gärna komma fram utan att vara svettig. I och med dessa tankar känns det helt rätt i tiden att Crescent satsar ordentligt och under våren 2009 kommer med tre olika elcykelmodeller på programmet, en för herr och två för dam.

En assisterande elcykel gör dock inte hela jobbet. Cyklisten måste trampa, fast elmotorn hjälper till när det lutar uppför eller om motvinden är jobbig. Sensorn vid vevlagret känner av magneterna i plastdisken när du trampar. Signaler skickas till systemet som sätter igång elmotorn. Tekniskt sett fungerar det så här: vridmomentsensorn känner av hur mycket kraft du ger till baknavet när du trampar och skickar ut tillbörlig assistans. Du behöver helt enkelt inte ta i mycket mer än att få runt tramporna. Fast, inget tramp, ingen hjälp. Synergin kräver din insats.

Så när du väl startar färden sätter motorn igång efter ett par sekunder. Elmotorn har tre olika lägen beroende på hur mycket hjälp du vill ha – Eco, Normal eller Boost. Hjälpen vid Boost-läget är mycket kraftigt. Maxfarten på elcykeln är 25 kilometer i timmen och enligt lag får elcyklar inte gå fortare än så, då räknas det som moped. Det finns tre sätt att få elmotorn att sluta driva: du slutar trampa, du använder handbromsen eller du helt enkelt stänger av elmotorn. Cykeln fungerar i det senare nämnda läget som en helt vanlig cykel.

Crescents elassisterade herrcykel är utrustad med Shimano Nexus 8-växlade navväxel för att ge ett bra register för cyklingen. Du växlar med ett vridreglage på styret. Ramen är gjord i aluminium och kommer i två storlekar, 51 och 55 centimeter och all kabeldragning är diskret dold i ramen.

Herrmodellen från Crescent heter Tarfek och är utrustad med ett drivsystem av märket TransX PST med en elmotor på 250 watt och ett batteri på 24 volt. Batteriet är 100 procent återvinningsbart när det tar slut.

Crescent Tarfek drivs på framhjulet vilket bland annat gör att cykeln fungerar bra även i vinterföre. Batteriet sitter placerat under pakethållaren och räcker för att cykla 30-50 kilometer på plan mark.

Sträckan blir kortare om det är mycket kuperad terräng och/eller motvind. Även cyklistens vikt spelar in. Vinterdäck med dubb gör cyklingen tyngre och bidrar till kortare batteritid. Displayen på styret visar aktuell hastighet, distans, batterinivå och vilken nivå av hjälp som används för tillfället. När batteriet tar slut ansluts laddaren till ett vanligt vägguttag och laddtiden är runt fem timmar för att få batteriet fulladdat.

Av: Fredrik Gustafsson

Svettfri pendling Svettfri pendling

Relaterat företag i Sportregistret

  • Shimano Nordic AB

    Shimano Nordic AB är ett grossistföretag för delar och tillbehör för cykel och fiske, med flera starka agenturer. Leverans till Sverige, Island, Finland, Norge och Danmark året runt från centrallager i Holland.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="22504" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]