2009 års hetaste golfprodukter

På Golfmässan 2008 i Jönköping kommer det att presenteras en mängd nya golfprodukter. En del mer revolutionerande än andra. Här visar vi några av de mest spännande klubborna, tillbehören och skorna.

2009 års hetaste golfprodukter

Adidas
En ny dimension av golf
Adidas toppsko inom golfsegmentet heter Tour 360. Till nästa år genomgår den en hel del förändringar och får tillägget 3.0. Det nya är att de tre ränderna och den externa hälkoppen har gjutits tredimensionellt för att sko ska omsluta foten som en handske omsluter en hand.
Sulan kallas för Thintech och är som namnet antyder extra tunn. Detta gör att spelaren kommer närmare marken med renare träffar som resultat och det ska också öka känslan för underlagets lutningar. Ovandelen är gjord helt i skinn och fodrad med 3D Fitfoam som formar sig efter foten för ökad komfort.
Info: Taylormade/Adidas 0200-89 01 48

2009 års hetaste golfprodukter

Bushnell
Sluta gissa
Med en laserkikare slipper golfaren gissa avstånd och med säkerhet kommer också snabbhet. Undersökningar har visat att spelare med laserkikare går en runda 15 minuter snabbare än de utan.
Bushnell Tour V2 är en både liten och exakt laserkikare. Den väger under 200 gram och mäter avstånd mellan 5 och 900 meter med en meters noggrannhet.
Info: Professional Backup 040-18 99 33

2009 års hetaste golfprodukter

Callaway
Bomba fairway
Callaways nya driver för 2009 liknar inget annat på marknaden. FT-IQ har hämtat både design och teknologi från det amerikanska stealthplanet F-22 Raptor.
Callaway själva säger att det är deras längsta och rakaste driver någonsin. Detta ska uppnås genom en aerodynamisk form som ger högre svinghastighet och helt nya Hyperbolic Face Technology som innebär att tjockleken på träffytan varieras så att träffar även utanför sweet spot ska bli både längre och rakare. Enligt Callaway visar mätningar att nya FT-IQ är 35 procent rakare jämfört med deras tidigare klubbor vid träffar utanför sweet spot.
Klubbhuvudet har dragits ut på alla ledder för att ge en stor träffyta och hög MOI och dessutom försetts med en futuristisk design. Längst bak i hörnen sitter vikter som gör att klubban kan anpassas för draw eller rak bollbana. Det vita skaftet kommr från Mitsubishi Rayon och är specialutvecklat för det nya klubbhuvudet.
Info: Callaway Nordic 020-120 99 73

2009 års hetaste golfprodukter

Cobra
Vetenskap och vanvett
Cobra säger själv att deras nya driver L5V är vetenskapligt utvecklad för att ge vanvettigt långa och raka drives. Volym, trampolineffekt och MOI ligger precis inom gränsvärdet för det tillåtna.
Så var det även med den här säsongens L4V, det nya med L5V är att hoseln är justerbar för att kunna anpassa klubban efter olika svingar och därmed få den optimala bollflykten. Med 30 olika skaftalternativ och olika loft ska det gå att anpassa drivern till de flesta golfare.
Info: Acushnet 040-671 75 50

2009 års hetaste golfprodukter

Ecco
I mina gyllene skor
Ecco gör golfskor under devisen att förbättra prestationen och upplevelsen på golfbanan. Fashion Life Collection är en serie skor som utmärker sig med lyxigt läder på ovansidan som ger en elegant och feminin look.
Ett exempel är lättviktaren Fashion Life Premier i färgerna silver/guld som definitivt lyser upp en mulen dag. Skon är i skinn och har gjutna hållbara ribbor som ger grepp genom hela swingen.
Info: Sports Scandinavia 031-360 70 00

2009 års hetaste golfprodukter

Footjoy
För pink ladies
Footjoy förnyar återigen sitt golfskosortiment med skor för både damer och herrar. För pink ladies kommer nu Dryjoys i vitt/silver/rosa med ovansida i läder. Med smal häl och vidd i framfoten sitter den behagligt på foten.
Yttersulan med TPU Stability Control och TPU Saddle integrerad med snörningen, ger stöd för hela foten. Dryjoy har ett års begränsad vattentätsgaranti och är förberedd med Softspikes Pulsar – i rosa, såklart.
Info: Acushnet 040-671 75 50

2009 års hetaste golfprodukter

Gel
Gelé i handlederna
Det säga att mjuka händer är nyckeln till bra puttning, men det är inte därför som Alec Pettigrew döpt sitt puttermärke till Gel. Gel står för Groove Equipment Ltd och det är de horisontella skårorna i den blå träffytan som ska ge bollen bra rull direkt vid bollträffen.
Modellen på bilden heter Rego och har ett T-format klubbhuvud som både underlättar siktet och ger mycket massa bakom bollen. Loftet ligger på 2° och modellen är centerskaftad utan offset.
Info: Professional Backup 040-18 99 33

2009 års hetaste golfprodukter

Mizuno
Känsla för feelingen
Mizuno har gjort ett försök till att vetenskapligt mäta upp vad som är rätt känsla. Ingenjörerna kom fram till att det handlar om vibrationer i klubbhuvud och skaft och att dessa både går att mäta och styra.
MX-200 är en ny järnserie ämnad för låg- till medelhandicapare. Förutom att vibrationerna anpassats för att ge bästa känsla har de smidda klubbhuvudena försetts med en Y-formad platta som ger en större sweetspot. Den ökade sweetspoten har flyttats ut mot tån där de flesta amatörer träffar vid en dålig träff.
MX-200 finns med stål- eller grafitskaft och kan även byggas custom fitted.
Info: Mizuno 020-51 51 10

2009 års hetaste golfprodukter

Nike
Tre järn före lunch
Nike släpper hela tre nya järnset i premiumsegmentet till nästa år. Serien kallas för Victory Red och ska ha något för alla duktiga golfare. Den som är ute efter precision väljer Forged TW Irons som Tiger varit med och utvecklat. Det är en oemotståndligt snygg bladklubba för de som vill forma sina slag.
De som är ute efter en mer förlåtande klubba väljer Forged Split Cavity som har en bredare sula och tjockare topline men fortfarande ett smitt huvud. Än mer förlåtande är Victory Red Irons med mer offset och full cavity.
Info: Nike Golf 08-444 70 00

2009 års hetaste golfprodukter

Ogio
Golfbagarnas Kinderegg
Ogios nya bag Devolver är tre bagar i en – precis som överraskningarna i ett Kinderegg.
Vid en första anblick är det en rymlig vagnbag med fickor för precis allt. De dagar då spelaren hellre bär bagen så är det bara att ta bort de stora sidofickorna och vips så är det en smidig bärbag. De avtagbara sidofickorna kan dessutom kopplas ihop så att de blir en liten pencilbag för ett halvset eller de klubbor som behövs för några timmars närspelsträning.
Devolver har 15 hellånga fack för klubborna, en lättåtkomlig bollficka och en vadderad bärsele.
Info: Sports Scandinavia 031-360 70 00

2009 års hetaste golfprodukter

Ping
En oemotståndlig klubba
Ping firar 50 år 2009 med att släppa en ny version av klubbserien Rapture. Rapture betyder oemotståndlig och serien innehåller driver, fairway woods, hybrider och järnklubbor.
Fairway woods har hamnat lite i skuggan av hypade hybrider, men för de som är bekväma med längre skaft är det oerhört användbara klubbor. Ping erbjuder fyra olika loft i sin serie; 3 (16°), 4 (17,5°), 5 (19°) och 7 (22°) och alla har tungstensplattor långt ned för en lägre tyngdpunkt.
Info: Ping Scandinavia 042-37 33 90

2009 års hetaste golfprodukter

Rossa
Bota spindelfobin
Rossa Spider var en av årets mest omtalade putternyheter. Till nästa säsong kommer företaget med en mindre variant med namnet Itsy Bitsy. Formen är mer eller mindre densamma liksom det höga MOI-värdet som ger konstant träff även utanför sweet spot.
Den mindre storleken ska tilltala de som inte gillar riktigt stora putterhuvuden. Att den fungerar visade Peter Hanson då han vann SAS Masters med just en Itsy Bitsy.
Info: Taylormade/Adidas 0200-89 01 48

2009 års hetaste golfprodukter

Softspikes
Med hjärtat på rätta stället
Softspikes får en mer feminin touch. Mjukspikarna får nämligen sällskap av Heart Cleat – en kvinnlig version av succén Pulsar Cleat. Med ett rosa parti och dekoration av ett skinande rosa hjärta i mitten, ska dubben tilltala alla kvinnliga golfare.
Heart, som kommer i begränsad upplaga, har redan fått ett minst sagt hjärtligt välkomnande på Ladies European Tour. Precis som Pulsar har Heart en unik 16-komponentsdesign som reagerar på varje enskild rörelse som golfaren gör.
Info: Nordic Int. Marketing 0303-79 85 80.

2009 års hetaste golfprodukter

Sureshot
Vägvisare för vilsna
Förvirring på golfbanan är nu ett minne blott. Sureshots golf-GPS kommer i en förfinad version – modell 8.800. Denna GPS är en kompakt, lättmanövrerad liten kompis på banan som hjälper till att ge exakta avstånd till hider eller green.
Skärmen visar sträckan från spelaren till främre, bakre och centrala delen av green. Upp till 15 olika hinder per hål visas på den högupplösta färgskärmen, med hjälp av färgade ikoner. Kartor på över 12.000 banor världen över kan laddas ner från Sureshots egen hemsida.
Info: Motocaddy 0044-12 79 503 955

2009 års hetaste golfprodukter

Wilson
Padraigs nya vapen
Världens just nu hetaste golfspelare, Padraig Harrington, har stoppat Wilsons nya driver Smooth i bagen. Klubban har ett mer traditionellt utseende än fjolårets nyhet Spine men under ytan finns hög teknologi. Tyngdpunkten på klubbhuvudet har förskjutits bak och ned för att få en hög bollbana med låg spinn på bollen.
Skaftet från Fujikura har en större diameter för högre vridstyvet och därmed rakare slag. De är dessutom anpassade efter det loft som spelaren väljer – lågt loft har styvare skaft och tvärtom.
Info: Amer Sports 020-86 00 10

2009 års hetaste golfprodukter

Wilson
Minska gapet
Wilsons nya serie wedgar – Tw9 – är tänkta som ett set för att täcka allt närspel. Wedgarna har loften 54, 56, 58, och 60° för att det inte ska bli för stora gap mellan närspelsklubborna.
Skårorna är gjorda så stora som reglerna tillåter och har helt vinkelräta kanter för att lättare få spinn på bollen. Tw9 finns antingen i krom eller, som på bilden, i mattsvart.
Info: Amer Sports 020-86 00 10

2009 års hetaste golfprodukter 2009 års hetaste golfprodukter 2009 års hetaste golfprodukter

2009 års hetaste golfprodukter 2009 års hetaste golfprodukter 2009 års hetaste golfprodukter 2009 års hetaste golfprodukter 2009 års hetaste golfprodukter 2009 års hetaste golfprodukter 2009 års hetaste golfprodukter 2009 års hetaste golfprodukter