Veckans företag: Kvalitet i fokus hos Hestra

I 86 år har Hestra tillverkat handskar. Med ett tydligt fokus – handskar av absolut högsta, möjliga kvalitet. Oavsett vem användaren är. Knattarna som tar ankarliften upp i Yxbacken utanför Norrköping ska ha lika bra förutsättningar som de alpina landslagsstjärnor som jagar hundradelar i Cortina.

Annonssamarbete med Hestra Gloves

Kvalitet är ett ledord som gått och går igenom allt Hestra gör. Det står klart efter ett inspirerande samtal med Hestras produktchef Jonas Magnusson, fjärde generationens handskleverantör i Hestra.

Din farfars far startade Hestra 1936 när han sydde handskar åt skogsarbetarna på det småländska höglandet. Hur viktig är Hestras historik och tradition för er när ni idag skapar nya produkter?
– Den är självklart väldigt viktig. Både för vår företagskultur och för vårt varumärke. Det ska finnas en kontinuitet i designarbetet. En igenkänning i kvalitet och formspråk, subtilt men närvarande genom kollektionerna. Tar du vår alpinmodell RSL Comp från 80-talet, materialen har naturligtvis uppdaterats, men det har inte skett några stora förändringar design- och konstruktionsmässigt. Samtidigt är det viktigt att vi inte fastnar historiskt när det handlar om produktutveckling. Som nu senast FW21 när vi lanserade en tunn eluppvärmd handske tillsammans med Inuheat. Ett exempel på produkt som inte funnits tidigare. Men som handsktillverkare, oavsett om vi pratar om design, material, produktutveckling, varumärke eller allt tillsammans. För oss handlar det precis som när farfars far levererade sina första handskar till skogsarbetarna: Om att förstå användaren och inte krångla till det.

Anna Swenn i Hestras alpinmodell RSL Comp.

Vad är du extra stolt över när det gäller Hestras produktutveckling genom åren?
– Det tråkiga svaret är att det är kvaliteten på våra produkter. Det är lätt att svara så men svårt att svara upp hela vägen. Vilket även gäller för oss själva. Men om du frågar mig vad jag är mest stolt över så är det vårt fokus på kvalitet och vår förmåga att hålla hög kvalitet över tid. Produktkvaliteten är överordnat allt annat menar vi.

Hur arbetar ni för att bibehålla kvalitet över tid när nya material dyker upp för att ständigt vara aktuella? 
– Ofta sker nyutveckling av kommande produkter med befintliga leverantörer. Med dem står vi redan på en stabil grund. Sedan tror vi det kan vara klokt att närma sig nya material både med nyfikenhet och entusiasm men också ett kritiskt öga. Ska du börja jobba med en ny leverantör handlar det givetvis om att vi måste ha samma syn på kvalitet; slitstyrka, färgfasthet och annat. Men lika viktigt är deras CSR-arbete, tillsammans med dem tittar vi på hur deras anställda har det på arbetsplatsen, kemikalieefterlevnad, hur de hanterar läder eller hur mycket vatten de använder i sin tillverkning.

Hur tänker Hestra kring hållbarhet?
– För oss på Hestra handlar hållbarhet om en ständigt pågående resa som pågått länge. Även här menar vi att produktkvaliteten är den allra viktigaste beståndsdelen för att nå hög hållbarhet över tid. Så för att nå hög kvalitet jobbar vi endast med leverantörer som delar den grunduppfattningen.
– I vårt långsiktiga hållbarhetstänk har det även varit viktigt att äga våra fabriker och vara högst delaktiga i produktionen. Då har du kontroll över tillverkningen och kan undvika att det tas genvägar under produktionens alla steg.

Miljön är en oerhört viktig aspekt för alla tillverkare idag, speciellt för varumärken som verkar inom sport och outdoor. Hur ser Hestras gröna arbete ut? 
– Vårat design- och kollektionsarbete en viktig del inom hållbarhet. Kvalitet är en del som redan nämnt men även att utveckla produkter som går att vårda, laga och där delar kan bytas ut. Vi jobbar bland annat mycket med utbytbara foder då de ofta slits ut först. Vi har en hög andel carry over-modeller vilket står i motsats till slit-och-släng eller en alltför utpräglad trend och säsongstänk. Det är också en förutsättning för framförhållning och god planering vad gäller materialanskaffning etc. Personligen tror jag att planering inte minst i tider med än längre ledtider är en nog så viktig del i att minska det totala avtrycket på miljön.

– Som många branschkollegor använder vi även den fluorkarbonfria impregneringen Bionic Eco från Rudolph. Det var ett enkelt steg för oss som tillverkare att ta med en positiv miljöeffekt. Eftersom skinn är ett mycket viktigt material för oss försöker vi välja lösningar med ett så litet avtryck på miljön som möjligt. Vi erbjuder sedan länge bland annat skinn utan färgämnen och kromfria alternativ, även om dess egenskaper lämpar sig bäst i kalla och torra miljöer då den vattenavstötande förmågan i regel är något sämre än kromgarvat läder.

Har ni satt några CO2-mål med en tidsram för när ni vill uppnå det?
– Vi mäter våra utsläpp sedan många år som en del av vår ISO 14 001-miljöcertifiering, dock har vi ännu inte satt ett för koncernen gemensamt mål för CO2 utsläpp, men arbetet pågår. Ett exempel på investering senaste året är att vi har installerat solpaneler vid vår fabrik i Vietnam och det pågår arbete med att installera även vid vår fabrik i Kina och vårt kontor här i Hestra. Vi är sedan länge även delägare i en vindkraftpark här i Småland. De här projekten är viktiga för vår elförbrukning. Flygfrakten är givetvis en stor bov och vi försöker styra mer leveranser till båt och även tåg. Tågen har fungerat relativt bra för frakt från Asien hittills. Tyvärr kommer det bli svårare en tid framöver i och med det fruktansvärda kriget i Ukraina. 

Berätta om Hestras mest spännande nyhet för våren 2022!
– Då tänker jag på Bike reflective, en av våra nya cykelhandskar med ett reflekterande, stretchigt tyg på bakhanden. Tänk dig att du ska ut i skogen och cykla men du på vägen dit passerar trafikerade vägar. Med de här handskarna syns du ordentligt i trafiken. Samtidigt som du inte behöver klä dig i varselfärger. Jag tycker att den här handsken är ett fint exempel på en produkt där funktionen inte märks förrän den behövs.

Finns det en typisk Hestra-kund?
– Ett gammalt marknadsföringstänk menar att det finns människor av olika kategorier: Att det finns friluftsmänniskor, sportiga människor, modemänniskor osv. Vi gillar inte att sätta etiketter på människor men tänker att de flesta av oss har flera behov. Hestra-kunden för oss är de som uppskattar kvalitet och har ett stort och brett friluftsintresse. Man gillar att spendera tid utomhus helt enkelt och följer gärna årstiderna som att cykla på våren och sommaren, plocka svamp på hösten och åka skidor vintertid.

Vad är enligt dig det bästa med att jobba på Hestra?
– Det är tre delar. Den första är människorna som jag möter i mitt arbete. Kollegorna eller gänget jag arbetar med här på huvudkontoret i Hestra. Men i det vill jag även ta med leverantörer, kunder och branschkollegor. Sportbranschen som vi tillhör är en positiv bransch med människor som har ett stort friluftsintresse. Den andra är produkterna – och reaktionerna som slutkonsumenterna ger oss över produkter de uppskattar. Utvecklingen också en del av det bästa med Hestra. Som när vi nu efter två års pandemi besökte vår fabrik i Vietnam och träffade våra kollegor där. De hade anställt massor med personal efter att produktionen ökat med 50 procent de senaste åren. Det är häftigt att få uppleva.

Hestras produktchefs personliga Hestra-favoriter

Med över 400 olika handskar är det bra med en rutinerad guide. Hestras produktchef Jonas Magnusson väljer fem personliga favoriter ur Hestras digra sortiment

Från kategorin Outdoor/Alpine Pro:

Ergo Grip Active (artikelnummer 32950)
– Ergo Grip Active är ett bra exempel på att flera av våra handskar verkligen är mångsidiga. Den går att använda vid en massa olika aktiviteter under årets alla årstider; oavsett om du cyklar på våren eller letar svamp på hösten. Och den gör inte heller bort sig under en topptur till påsk. En handske som håller dig varm samtidigt har den där tajta passformen som gör att du enkelt öppnar en ryggsäck eller knäpper en barnhjälm utan att ta av dig handsken.

Fält Guide Glove (31270) (rejäl, pålitlig).
– Kanske min största personliga favorit. Tar jag på mig ett par Fält Guide och går ut i ett busväder så är jag alltid kolugn. Det är en okomplicerad, varm och rejäl handske som jag vet svarar upp om miljön skulle vara riktigt utsatt. En handske som gör att jag aldrig behöver fundera över utrustningen utan kan fokusera på vad jag ska göra.

Från kategorin Bike:

Bike Infinium BC (39490) (rejäl, slitstark cykelhandske för lite kallare väder)

– Det är ganska lätt att göra en supertunn handske i polyester och trycka en logga på. Den här handsken är vårt svar på den ökade efterfrågan vi sett efter mer rejäla cykelhandskar. Det här är vår busvädershandske. En härligt rejäl och tålig handske, helt underbar att ha när du cyklar på hösten. Infinium, som med sin trelagers-konstruktion och Gore Windstopper, har tydligt släktskap med våra Apine Pro-handskar håller dig garanterat varm. Samtidigt är handsken tillräckligt smidig för att du ska kunna skruva på slangventilen och lätta på däcktrycket. 

Från kategorin Sport Classic:

Atle Nubuck (20660) 
– Det här är min absoluta favorit när det kommer till en snygg, slitstark vardagshandske som passar det mesta. Säg att du är ute med hunden, sedan tar en sväng på stan för några ärenden. Efter det går ni i familjen iväg för att grilla korv och där upptäcker ni att det behöver huggas ved. Har du ett par av de här behöver du inte byta handskar på hela dagen. Dessutom tycker jag att den med sin nubuck och rena linjer är en riktigt snygg och tidlös handske i all sin enkelhet. 

Deerskin Wool Tricot (20450)
– Det här ett bra exempel på vårt formspråk och hur vårt designteam tänker kring dressade handskar. En fantastisk mjuk och skön modell där handskens estetik dessutom ger stora möjligheter. Deerskin Wool Tricot passar helt enkelt lika bra till kombon jeans och flanellskjorta som om du vill klä upp dig för fest.

Läs mer om Hestra på Sportregistret

Hestra på LinkedIn

www.hestragloves.se