PrimaLoft har i 40 år försett branschen med högkvalitativa isolerings- och prestandatextilier, och jobbar idag med omkring 900 varumärken. Här berättar bolagets vd Mike Joyce om vägen till framgången och vad som krävs för ett cirkulärt system inom textilindustrin.
Annonssamarbete med PrimaLoft
Som ett företag inom avancerad materialteknik utvecklar PrimaLoft högkvalitativa isolerings- och prestandatextilier, och har tillgodosett branschens och konsumenternas behov sedan nästan 40 år. Men det är särskilt under de senaste åren som det USA-baserade företaget har presenterat flera banbrytande innovationer som fått globalt intresse, inte bara inom frilufsbranschen, utan även från många modemärken.
PrimaLofts vd Mike Joyce berättar om vägen till framgången, hur företaget kan hjälpa sina kunder genom att erbjuda produkter som är tillverkade med mindre koldioxidutsläpp och vad som behöver göras för att få till ett cirkulärt system inom textilindustrin.
Över 900 varumärken globalt arbetar med Primaloft. Vad är det som gör att materialet blivit så populärt som det är idag, enligt dig?
– Först och främst är vi väldigt hedrade över att så många fantastiska varumärken från både outdoor-, sport-, mode-, lifestyle- och inredningsbranschen känner ett så starkt förtroende för våra produkter. Jag tror att det finns flera anledningar till varför vi har kunnat bygga upp det inom de olika branscherna.
Kvalitet är väldigt viktigt. Våra produkter inom högpresterande isoleringsvadd och textilier erbjuder en branschledande termisk effektivitet för mångsidig, lätt värme och komfort. Materialens termiska egenskaper är i många fall jämförbara med dun, men med en viktig fördel – PrimaLoft syntetiska isolering håller dig varm, även när den blivit våt, vilket ger komfort oavsett väder och aktivitet. Dessutom är våra material både tåliga och lättskötta.
Vi tror att det går kombinera innovation, hållbarhet och prestanda i perfekt balans, och vi strävar efter att ge just det till konsumenten. Vi har därför utvecklat en mängd olika tekniker som använder återvunnet material, produceras med energieffektiva tillverkningstekniker som minskar utsläppen och erbjuder cirkulära lösningar. För hållbarhet är inte längre en trend – det är ett måste för både oss och de varumärken som vi arbetar med.
De samarbeten vi har med våra partners är väldigt viktiga och många av våra varumärkespartners har arbetat med oss i många år, och till och med årtionden. LL Bean är ett sådant exempel, vilka var vår första partner i slutet av 1980-talet och är än idag. Vi tror att det beror på att vi inte bara säljer bra produkter, utan att vi också guidar genom hela processen, från idé tills produkterna kommer ut i butikerna. Vi hjälper dem att hitta rätt produkt för just deras specifika behov, assisterar vid tester och stöttar deras försäljning till marknaden.
Innovation, hållbarhet och ansvar är tre grundpelare för PrimaLofts framgång. Kan du ge ett exempel där dessa går ihop?
– Vi är i grund och botten ett materialvetenskapligt företag, och vår verksamhet är baserad på dessa tre pelare: innovation, hållbarhet och ansvar. Målet med alla produkter och teknologier är att höja både prestandan och hållbarheten genom innovation. Vi kallar detta vårt ”Relentlessly Responsible mission” vilket gör att vi alltid gör vårt yttersta i vår strävan att utveckla och ta fram så hållbart producerade produkter vi kan.
Det finns många exempel på hur denna grundinställning syns i våra produkter, men jag kan fokusera på en av våra senaste framgångar, eftersom den är väldigt speciell.
Vår PrimaLoft® P.U.R.E.™ förnybara tillverkningsteknik är vår mest effektiva och senaste innovation. P.U.R.E. står för ”Produced Using Reduced Emissions” och är en ny standard inom förnybar tillverkningsteknik för syntetisk isolering, som drastiskt minskar de koldioxidutsläpp som uppstår under tillverkningsprocessen. I årtionden har isoleringstillverkningen förlitat sig på fossila energikällor som kol och naturgas. Vi upptäckte att det var den största boven till koldioxidutsläpp i branschens traditionella textilbearbetningsmetoder. Med tekniken i PrimaLoft® P.U.R.E.™ har vi förbättrat processens energieffektivitet avsevärt, vilket resulterat i minskade koldioxidutsläpp på minst 50 procent, och ibland så mycket som 70 procent. Ser man på ett helt år av produktion av bara en av våra isoleringsprodukter, ger det i en besparing på mer än 231 tusen kilo, vilket motsvarar en besparing på 1 032 998 kilometer av CO2 – tillräckligt för att köra runt jorden 26 gånger!
Vi förväntar oss att dessa siffror kommer växa ännu mer i takt med att vi utökar denna teknik i tillverkningen och i vår produktlinje. Vårt mål är att använda PrimaLoft® P.U.R.E.™ brett i vårt sortiment under de kommande åren.
Vad gör Primalofts produkter så hållbara?
Vi tillverkar de flesta av våra produkter av polyesterfibrer och har satsat hårt på att göra materialen så hållbara som möjligt. Produkterna är mycket tåliga, vilket gör att de kan användas i många år. Över 90 procent av våra isoleringar använder minst 50 procent återvunnet innehåll, och många av våra produkter är gjorda av 100 procent återvunnet material, främst PET-flaskor. Att använda återvunna fibrer minskar också drastiskt koldioxidutsläppen under produktionsprocessen.
Vi har även utvecklat en biologiskt nedbrytbar teknologi som heter PrimaLoft® Bio™, som är bra när våra fibrer hamnar i miljön genom tvättning, slitage eller i slutet av sin livscykel.
Förutom detta är nästan alla våra produkter cirkulära och kan återvinnas kemiskt och göras till högpresterande fibrer, upprepade gånger. Vi är alltså förberedda inför den fortsatta utvecklingen av den infrastruktur som krävs för att stödja storskaliga cirkulära ekonomier. Vi tillhandahåller den här typen av hållbar teknik i fibrer som är extremt fina – så pass fina som halva diametern på kashmir!
Tror du att vi i framtiden kommer att ha hela outdoorkollektioner som är 100 procent cirkulära?
Jag är övertygad om att det är möjligt, men det finns fortfarande mycket arbete kvar för att det ska bli verklighet. För att etablera ett riktigt cirkulärt system krävs samarbete mellan branschens alla intressenter, samt konsumentens vilja. Att designa en cirkulär produkt går redan att göra. Titta bara på Houdini, som har gjort ett enormt arbete de senaste åren för att skapa nästan helt cirkulära kollektioner. Men det finns framför allt två större problem som vi måste övervinna, som industri. Dels behöver vi ett ordentligt retursystem genom detaljhandeln, och/eller märkena direkt, som gör det enkelt för konsumenten att returnera sina plagg. Sedan behövs en infrastruktur för storskalig kemisk återvinning som gör det möjligt att återskapa material med samma höga kvalitet om och om igen. Vi har sett många ansträngningar för att nå detta under de senaste 1-2 åren, men det kommer att ta tid att göra det möjligt för hela branschen. Vi är dock redan förberedda, eftersom alla våra polyestermaterial är cirkulära färdiga.
Vad kan vi förvänta oss av Primaloft i framtiden?
Innovation är nyckeln för oss och vi arbetar hårt varje dag för att tillhandahålla högpresterande material som lever i harmoni med naturen. Under de närmaste åren planerar vi att utöka vår portfölj vad gälller återvunnet material, end-of-life-lösningar och koldioxidreducerande förnybar tillverkningsteknik. Ett nytt projekt som vi gillar är en strategisk allians med ett företag som heter Origin Materials, med målet att att utveckla högpresterande, icke-fossila bränslebaserade isoleringsfibrer för olika klädapplikationer gjorda av hållbara trärester. Vi tror att framtida material i vår verksamhet kommer att vara framtagna utan fossila bränslen och vi strävar efter att bli ett föredöme för vår bransch inom detta område.