En av Europas största aktörer inom fotbollsprodukter, Unisport, öppnar idag sin tredje fysiska butik i världen i Stockholm. Sportfack fick en förhandstitt på en 250 kvadratmeters butik där precis allt handlar om det gröna fältets schack.
Läget är svårt att slå. Precis mitt i Stockholms citys shopping-epicentrum, med Sergelfontänen och dess ikoniska glasobelisk, som närmaste granne ligger Unisport tredje flaggskeppsbutik med officiell öppning idag torsdag.
När Sportfack tar en runda över de 250 kvadratmetrarna med ett underlag både i putsad, rå betong och konstgräs (vid skoväggen) är butiken smygöppnad.
Ett gäng kunder har trots noll marknadsföring letat sig in och klämmer på Adidas, Nikes och Pumas absolut senaste skomodeller. längs en skovägg som rymmer minst trettio olika modeller. Med ett par justeringar skulle dock dubbelt så många skor få plats.
En kortvägg har tapetseras med ett tjugotal olika handskmodeller och bakom kassan ligger ett par specialbyggda provrum. Fast omklädningsrum är en bättre beskrivning. Unisport gav hantverkare i uppdrag att efterlikna ett speciellt omklädningsrum, berättar Michael Burk, Unisport vd som rest upp från bolagets huvudkontor i Köpenhamn.
– Tanken är att ungarna som kommer hit ska få en liten känsla för hur det ser ut där landslaget byter om på Friends Arena.
Intill hemma- och bortaomklädningsrummen finns självklart både Zlatan och Isaks tröjor och skor exponerade. Och Unisport har stora blågula planer för 2022.
– Vi fyller 10 år i Sverige nästa år och vill fira det rejält med landslaget och butiken här i fokus. Och om exakt ett år är det fotbolls-VM, då blir det självklart stor satsning på landslag, säger vd:n med förhoppning om att blågult då gjort Danmark VM-sällskap.
Michael svarar ja på frågan om Unisport letat efter rätt läge för en fysisk butik i Stockholm.
– Vi har väntat på rätt läge i staden sedan flera år. VÅra butiker ska ligga så här, mitt i city där det finns mycket kundtrafik.
Stockholmsbutiken är fotbollsgigantens tredje butik efter Köpenhamn och Paris (det finns även en liten mindre butik på Ullevål i Oslo som enbart är öppen när det är match). Från att ha startat som en webshop 1995 hemma hos grundaren och Tottenham-supportern Henrik Larsen har Unisport idag utvecklats till en global nätjätte med 150 anställda och lokala webshopar i åtta europeiska länder. Unisport omsättning 2020 var ungefär 630 MSEK och vi förväntar en tillväxt på minst 30% i år och 2022 är ambitionen att nå 1 miljard kronor.
Flaggskeppsbutiken är verkligen 100 procent fotboll. En gigantisk tv-skärm håller på att installeras för att besökare ska kunna spela FIFA mot varandra. Bakom skärmen finns dessutom något unikt: En inbygd Liverpool shop-in-shop. Här finns allt som supportrar till klubben kan önska sig: samtliga aktuella match kit, överdragskläder, bollar och för de riktiga fotbollsnördarna: retromatchtröjor från klassiska säsonger. Michael och team sales-chefen Andreas Välitalo slår sig ned i Liverpoolhörnet och klämmer i den klassiska tröjan från 1989 då Glenn Hysén kämpade framgångsrikt tillsammans med Johan Barnes och Ian Rush.
En allt viktigare verksamhet för Unisport i Sverige är bolagets team sales-verksamhet. I två har man sålt till mestadels skånska klubbar och där man växt kontinuerligt. Med Stockholmsbutiken som första svenska bas menar man att en expansion är möjlig.
– Nu är tanken att vi ska ge oss in i team sales-matchen även här uppe i Stockholmsområdet, säger Andreas med förflutet från Stadium och som i två år byggt upp den svenska team sales-delen hos Unisport. Med vår butik här kan vi bjuda in föreningar för egna klubbkvällar, testa utrsutning i butiken och allt möjligt. Det ska bli jättekul att jobba här uppe.
Eventpersonal skruvar på en ställning som snart ska flyttas ut på trottoaren där två av Stockholms mest kända gator, Hamngatan och Sveavägen, möts. För den atletiske kunden går det att försöka kicka bollen lika högt som Zlatan klackade i gruppfinalen mot Italien den där minnesvärda EM-matchen 2004.