Idag klockan 10 öppnar XXL sitt 30:e varuhus i Sickla strax utanför Stockholm. Sportfack besökte varuhuset där butikschef Simon Nilsson tror att man kan bli topp tre omsättningsmässigt av XXL:s svenska butiker.

Känslan ett knappt dygn före öppning är som att befinna sig i en ordnad och välupplyst myrstack. Uppemot 100 XXL-medarbetare, hantverkare och så en butikschef, som med att-göra-listor i nävarna hastar runt för att sätta den där sista lilla detaljen innan premiären.
Sicklabutiken är XXL:s 30:e totalt i Sverige varav tre är outlets.
Butikschef Simon Nilsson var med och startade upp XXL i Länna 2017, men möjligheten att få öppna nytt ville han inte missa.
– Det är så häftigt att få göra det här en andra gång, säger Simon som har stora förhoppningar på Sicklabutiken.

Stockholmsbutikerna blir oftast de största och jag tror att den här kan bli topp tre omsättningsmässigt av alla XXL-butiker i Sverige.
Detta trots att butiken i Sickla i Nacka är liten till XXL-mått mätt. 2400 kvadrat försäljning med 500 kvadrat bakutrymmen inklusive lager och personalutrymmen. För Sickla är samtidigt en bubblande kommersiell jätte i handels-Sverige. Idag arbetar cirka 8 000 personer i Sickla och fram till 2030 planeras det för ytterligare 7 000 nya arbetsplatser och 1 500 bostäder, i takt med att utbyggnaden av tunnelbanans blå linje ska vara klar.

Och Simon tror hårt på att det och kundklientelet totalt i välmående kommunen Nacka med omgivning kommer att vrida upp försäljningstakten.
– Det finns många köpstarka kunder här. Jag vet inte allt om Sickla och Nacka, bor i Vällingby, men har försökt lära mig så mycket som möjligt. Men vi har satt ihop ett sortiment som är brett som XXL alltid är och även toppa med lite finare produkter, som inom hockey, racket och alpint och längd, säger Simon.
52 anställda, kanske blir det ännu fler om kundunderlaget kräver det enligt Simon, ska ta hand om säljet. Personalgruppen har tillsammans gjort den klassiska XXL-veckan ihop, vid gården Tammsvik vid Mälaren.

– På Tammsvik har vi utbildat oss både om produkter men också om oss själva i gruppen. Att vi både har spetskunskaper men också många olikheter som kan komplettera varandra. Vi har lärt känna varandras styrkor och svagheter, säger Simon leende och sammanfattar:
– I fyra veckor har jag suttit här och planerat. Nu vill jag bara ut till min personal och sätta igång och jobba med dem. Jag ser hur engagemanget brinner i dem.





