Julhandeln ser ut att gå mot ett nytt rekord i år. Detta då svenskarnas plånkor fyllts på grund av uteblivna festligheter tidigare i år och även förra året.
Många svenskar har fått lite pengar över efter pandemin och ser nu ut att lägga mycket av det på julklappar. Detta då främst online enligt en undersökning gjord på uppdrag av Optimizely. Men kunderna vill också att den digitala shoppingturen ska motsvara deras förväntningar.
Optimizely har gjort en undersökning där över 1 000 svenskar tillfrågats och det visar sig att sju av tio vill köpa lite extra mycket under årets julhandel, som inleds med Black Friday i slutet av november. Ett nytt, eller i alla fall stärkt, mönster är att fler vill handla online. 48 procent av de tillfrågade planerar att shoppa online.
Men konsumenterna ser ett problem med onlinebutikerna. Enligt 75 procent av de deltagande håller inte köpupplevelsen måttet. Vilket står i bjärt kontrast till vad e-handlarna anser om sin egna produkt, då 76 procent av dem menar att de levererar en tillräckligt bra köpupplevelse.
– Vår undersökning visar att över hälften, 58 procent, säger att de är mer benägna att handla hos varumärken som anpassar upplevelsen efter deras behov och preferenser, säger Mårten Bokedal, marknadschef på Optimizely Sverige.
Svenskarna räknar också med att julshoppingen kommer ha en 20 procent större budget i år i jämförelse med föregående år i snitt.
– Efter förra årets kraftiga e-handelsboom pekar det i år mot ett fortsatt galet köpbehov. Nu gäller det att företagen förbereder sig och möter svenskarnas ökade shoppingbehov. Det är tydligt att företagen i år behöver satsa ännu mer på en smidig e-handelslösning så att kunden får ut det mesta av julhandeln, säger Mårten Bokedal.