Hansdotter Sportswear. Så heter det nya svenska varumärket med funktionella, hållbara, träningskläder. Bakom varumärket står, förstås, Frida Hansdotter – OS-medlajören.
Björn Borg, Börje Salming, Marcus Hellner. Många tidigare idrottare, och då kanske främst män, har efter sina idrottsliga karriärer skapat klädesmärken.
Nu är det Frida Hansdotters tur. Den tidigare alpinstjärnan har nämligen startat Hansdotter Sportswear tillsammans med CasualsportbySTHLM. I ett pressmeddelande skriver de att kollektionen som tagits fram inte ”handlar om att boosta sitt ego och mer om att inspirera andra att nå sina mål”.
– Det här är träningskläder som gör att man känner sig lite extra pepp, snygg och stark under träningspasset eller promenaden, förklarar Hansdotter.
Med Frida Hansdotters framgångsrika idrottskarriär, med OS-guldet i slalom 2018 som höjdpunkt, bakom sig är hon väl medveten om vad som krävs av kläderna för att de ska hålla länge och tåla den påfrestning kläderna utsetts för. Dessutom har man tagit fram kläder som ska vara hållbara ur ett miljöperspektiv.
– Alla våra plagg är gjorda av hållbara material. För att minska användning av råvara, vatten och energi använder vi återvunna och miljövänliga material. Även våra förpackningar är tillverkade av hållbara material, förklarar Kristel Schepers, vd för CasualsportbySTHLM.
All produktion av klädesplagg sker i Europa på miljöcertifierade fabriker. Det innebär kortare transporter, kortare ledtider och att man kan producera volymer av plaggen bättre anpassade till efterfrågan.
Första marknaden blir, föga förvånande, Sverige. Detta genom försäljning i egna kanaler och genom samarbeten med utvalda partners. Men Sverige är inte stort nog för Hansdotter Sportswear, som siktar internationellt redan nästa år.
– Frida Hansdotter är ett stort namn även utomlands och det är inte bara svenska kvinnor som efterfrågar funktionella, hållbara träningskläder med sofistikerad design och perfekt passform, avslutar Schepers.