Staduim kommer att vara huvudsponsor för Lidingöloppet framöver. Från 2022 och framåt ska butikskedjan ta den nya rollen och därmed fokusera mer på barn, unga, CSR och hållbarhet.
Utöver Lidingöloppet som är en del av den svenska klassikern kommer man också satsa på utvecklingen av Lidingöloppets integrationsprojekt, Järva skolstafett.
– Tillsammans med Lidingöloppet vill vi inspirera fler till ett aktivt liv. Trots pandemin har många lyckats bra med sina olika digitala lopp. I och med att restriktionerna lättar kommer vi tillsammans med Lidingöloppet att göra en hel del insatser för att aktivera ännu fler. Det känns också otroligt spännande att Stadium får möjligheten att supporta Järva skolstafett och att även få fler barn och ungdomar till Lidingöloppet, säger Patrizia Nilsson Sports Marketing Manager på Stadium.
Integrationssatsningen innebär en tävling i löpning där barn från Järvaområdet deltar tillsammans med barn från Lidingö. Arrangemanget av TCS Lidingöloppet arrangeras varje vår och målet är att inspirera barn att röra sig mer under hela året.
– Det fördjupade samarbetet med Stadium stärker TCS Lidingöloppet inte minst efter de tuffa år då många av våra deltagare har drabbats av de hårda och nödvändiga covid-restriktionerna. Det gör att vi kan fortsätta att utveckla TCS Lidingöloppet både på kort och lång sikt. Framförallt ger det oss möjlighet till bättre planering och en ökad satsning på barn och ungdomar. Där vissa har haft långa perioder utan varken skolidrott eller träningsmöjligheter i sina idrottsföreningar, säger Cecilia Gyldén, generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.
I samband med att Stadium tar över som huvudsponsor startas också en specifik hemsida för löpare. På Stadiums hemsida kan man klicka sig vidare till Lidingöloppet för att inhandla merchandise från det klassiska terrängloppet, andra kläder och skor.