Hyrkläder ger större klimatavtryck än slit-och-släng

Att hyra kläder behöver inte vara mer miljövänligt än att köpa nya – tvärtom. Det visar forskningsresultat på finska LUT-universitetet, som Råd & rön rapporterar om.

Hyrkläder, i stället för att köpa nytt. När du tröttnat skickar du tillbaka kläderna och hyr nya i stället. Det kan låta mer miljövänligt än att ständigt öka sin konsumtion och köpa nyproducerade kläder, men i själva verket är det där skickandet en miljöfara. Varje försändelse blir ett tillägg på transportsektorns klimatkonto. I vissa fall innebär det till och med ett större klimatavtryck än att kasta produkterna och köpa nya.  
– Det här stämmer väl överens med vad många andra studier har visat, säger forskaren Magdalena Petersson McIntyre till Råd & rön.
Hon är forskare vid Göteborgs universitet vid Centrum för konsumtionsvetenskap. Hon har själv forskat inom hållbar konsumtion och mode. 

Problematiken gäller även till viss del för återvinning av kläder som också kräver transporter, ofta till stora centrallager och där hamnar på hög, i väntan på återvinning. En process som idag inte hinns med i samma takt som konsumtionen av nya kläder fyller på i andra änden.           

Inom modebranschen har konceptet med hyrkläder etablerats mer och mer under de senaste åren, medan utbudet inom sport och outdoor är betydligt smalare. Främst är det Houdini som erbjudit hyrkläder sedan 2012, numera både online och genom butiksservice. Däremot är det allt vanligare för hårdvara, som tält.
Även vissa skidanläggningar, som Kläppen och Kungsberget, erbjuder uthyrning av skidkläder parallellt med den traditionella skiduthyrningen. Men i de fallen handlar det om uthyrning i butik. 

Magdalena Petersson McIntyre tror att vi behöver sikta in oss på långsiktigt användande av våra egna kläder, snarare än att ständigt byta ut sin garderob.
– Kläderna har blivit så billiga att vi inte värdesätter dem på samma sätt. Då blir det en inbyggd logik att de ska skickas vidare, säger hon till Råd & Rön. 

Text: Elinor Karlin