Stadium och Stadium outlet kommer närmare varandra när koncernen omorganiserar. Detta i samband med att Magnus Wåhlander, Stadiums general manager, väljer att sluta.
Efter 25 år väljer Stadiums general manager Magnus Wåhlander att gå vidare till Coop Mitt , där han blir koncernchef och vd (han fick jobbet redan före sommaren men tillträder den 1 november, reds anm.).
I samband med hans utträde väljer Stadium att genomföra en omorganisation där cheferna i organisationen ska dela på ansvarsområdena i en mer tvärfunktionell organisation. Omorganisationen börjar gälla från och med idag, 1 september.
– På det här sättet kan vi nyttja kompetenser och resurser på allra bästa sätt vid varje enskilt tillfälle, säger Karl Eklöf, CEO, i ett pressmeddelande.
Stadium och Stadium Outlet förs nu närmare varandra i en mer gemensam organisation. Samtliga personer i ledningsansvar har nu fått ansvar för utvecklingen av de båda koncepten, utifrån sina respektive ansvarsområden.
– Vi har haft en fungerande ledningsmodell i många år där Stadium och Stadium Outlet gjort en fantastisk resa och nu är det läge att dra nytta av viktiga kompetenser tvärfunktionellt i koncernen, säger Karl Eklöf.
Det här innebär att Daniel Löfkvist, som i dag är general manager för Stadium Outlet, blir COO och vice VD för hela koncernen. Miranda Nanhed, buying director, kommer att bli den som ansvarar för hela Stadiumkoncernens produktion och sortiment. Dessutom blir Pino Roscigno, commercial & brand director, ansvarig för hela koncernens försäljning online samt för Stadiums varumärke.
– Övriga ledningsfunktioner har redan arbetat tvärfunktionellt under ett antal år och den här förändringen är ett exempel på hur vi tar varje tillfälle vi får, säger Karl Eklöf.
Text: Elinor Karlin
*Missa inte djupintervjun med vd Karl Eklöf i nästa utgåva av Sportfack (nr 9), ute hos prenumeranterna den 21 september.