Kedjan Stadium och varumärket Asics gör nu en gemensam kampanj för att väcka intresse för Asics nya sko Novablast 2 – till sin hjälp tar de AR-teknik och gör ett spel som släpps på Snapchat.
Lanseringen av Asics nya löparsko Novablast 2 sker nu under veckan (vecka 33) och kampanjen Release Your Bounce Release är framtagen av Stadium och företaget Glory Days i samarbete med DVA, som utvecklat själva AR-spelet för Snapchat, som går live till helgen.
I spelet, som heter Bounce Blast, får man se hur skorna sitter på fötterna och uppleva världen på ett nytt och roligt sätt. Utmaningen är att kunna röra sig så snabbt som möjligt och samla poäng genom att ”blasta” hinder på vägen i en augmented reality-värld (AR).
AR handlar om att om att med teknikens hjälp förstärka och förbättra verkligheten. Den riktiga världen är spelrummet och hårdvaran man använder sig av (våra smarta telefoner) adderar det lager på verkligheten som är själva spelet. Det kan vara allt ifrån mobilspel som Pokémon, till glasögon du tar på dig för att se och uppleva information i realtid.
–Vi ville göra något annorlunda för att lyfta och förstärka egenskaperna i nya löparskon från Asics. Genom att använda oss av AR och ett gamification-upplägg kan den som spelar uppleva hur skorna ser ut på fötterna, utan att faktiskt prova dem. Det är ett helt nytt sätt för oss att kommunicera våra produkter, vilket känns superkul och spännande, säger Robin Liljestrand, Brand Engagement Manager på Stadium i ett pressmeddelande.
– Novablast 2-skon är utvecklad för att ge mycket energi tillbaka till löparen och genom denna kampanj vill vi uppmuntra till rörelse samtidigt som vi genom AR ges möjlighet att kommunicera skons egenskaper och utseende, menar David Fagerström, Marketing Account Manager på Asics.
Novablast är ingen karbonsko, men är enligt uppgift till Sportfack tänkt att användas av långdistanslöpare för både distanspass och snabbare pass där man behöver en lätt och responsiv sko.