Efter att ha varit i Adidas ägo sedan 2006 har Reebok fått en ny ägare. Nu hamnar varumärket istället i samma bolagsgrupp som bland annat Tretorn, Prince och Spyder.
Det som den internationella sportbranschen väntat på i flera år skedde till slut under torsdagen. Femton år efter att Adidas förvärvade Reebok för 4 miljarder dollar har den tyska sportjätten sålt bolaget till Authentic Brands Group (ABG) för lite mer än hälften av det Adidas betalade 2006, 2,1 miljarder dollar. Det meddelade Adidas i ett pressmeddelande.
När Adidas förvärvade Reebok var målet att Reebok skulle återta storheten från 1980-talet och bli Adidas utmanare till Nike på sportettans hemmaplan USA. Men på något sätt blev det som att Reebok gick vilse hos sin ägare och istället för att kämpa mot Nike handlade det ganska snabbt om att slåss för överlevnad som varumärke. Efter diverse satsningar åt flera håll, som fotboll, ishockey och crossfit, där Reebok bara sjönk allt djupare i lönsamhet och ifrån konsumenters intresse.
Med en ny vd i Kasper Rorsted som från 2016 satsade på att vända Reeboks kräftgång, lyckades man till slut vända förlusterna som pågått i ett årtionde. Senast för ett par veckor sedan redovisades siffror som visade att Reebok ökat försäljningen första halvåret 2021 jämfört med 2020 med ett par hundra miljoner kronor.
Analytiker menar att Reeboks senaste samarbeten med kändisar som Cardi B och ett förnyat fokus på damkläder har gjort det på ett bättre ställe, säger analytiker.
Adidas har redan sålt varumärkena Rockport, CCM Hockey och Greg Norman för 400 miljoner euro, som var en del av det ursprungliga Reebok-köpet.
Det tyska företaget sade i ett uttalande att försäljningen inte hade någon inverkan på dess finansiella utsikter för innevarande år eller för sina mål som anges i den femåriga strategi som den tillkännagav i mars.
ABG har under de senaste åren förvärvat flera varumärken inom sportvärlden, senast Brooks Brothers och Forever 21. ABG äger ett trettiotal varumärken, bland annat Spyder, Tretorn, Prince och Sports Illustrated.
– Vi har haft siktet inställt på Reebok i många år, sa ABG:s vd Jamie Salter i ett uttalande under torsdagen. Reebok har inte bara en speciell plats i konsumenternas sinnen och hjärtan runt om i världen, men varumärket har också en expansiv global distribution.”
Reebok verkar i 80 länder, med ungefär 70 procent av sin verksamhet utanför USA och Kanada och varumärkets huvudkontor kommer att förbli Boston.