Tidsloggade under arbetspassen, utskällda och hotade av repressalier. Expressens stora reportage om hur anställda behandlas vid Zalandos svenska lager har upprört. Sportfack berättar historien om två globala jättar och hur deras anställda behandlas. För att paket ska komma i tid.
I ett stort reportage i Expressen publicerat den 3 juli i år berättar tidningen historien om ett par anställda på ett av nätjätten Zalandos jättelager. Reportaget är en ganska skrämmande berättelse om hur det numera kan gå till på stora logistikcenter. I Taiwan, i Polen, eller som i detta fall, i Brunna, norr om Stockholm. När prispressen är stor och leveranserna ska fram kosta vad det kosta vill blir konsekvenserna för de anställda på lagergolvet, vars arbete loggas av övervakningsutrustning till minsta sekund, förödande.
I texten berättar intervjuade anställda om utskällningar när de tagit några minuter för lång lunchrast (lunchen är satt till 30 minuter), om att de inte får prata med varandra, om att de uppmanas att le mer när de arbetar och om att de hotats med repressalier av både chefer och fackförbundet Handels om de skulle sätta igång en strejk.
Sverige har på senare år blivit ett allt mer intressant land att etablera verksamhet för globala bolag som vill etablera sig på den nordiska marknaden vilket Sportfack skrivit om tidigare. Amazon är här sedan ett år och i Upplands Bros kommun strax utanför Stockholm ligger sedan januari 2019 Zalandos utbyggda lager. Zalando är Europas ledande E-handelsbolag inom skor- och mode och omsatte 2020 80 miljarder kronor.
Lagret, som mäter 30 000 kvadratmeter, drivs på uppdrag av Zalando av ett ännu större bolag, Ingram Micro, en amerikansk distributör av informationsteknologiprodukter och tjänster som omsätter omkring 500 miljarder kronor.
Det är dock inte första gången Zalandos svenska lager är i blåsväder. Redan knappt ett år efter nyöppningen i november 2019, rapporterade Aftonbladet om kränkningar mot anställda.
– Vi kallar lagret för ”fängelset” sa en anställd då till tidningen. Det är verkligen som ett fängelse. Vi blir behandlade som fångar. Cheferna håller koll på varje steg vi tar.
Så här kunde en arbetsledare säga under ett morgonmöte berättade en annan anställd: ”Alla som uppnår målen kommer att få något bra, ni som inte gör det kommer vi begrava.”
Vittnesmål från Zalando-anställda
Expressen har talat med femton Zalando-arbetare som berättar om:
* Arbetarna får inte sitta ner, inte gå på toa förutom under den 30 minuter långa matpausen, inte ha mobil under arbetspasset. Inte prata med varandra. Om de tar en paus blir de pressade, utskällda, av teamledare.
* Många i personalen har osäkra anställningar på bemanningsbolag och vågar inte säga ifrån. Andra är beroende av jobbet för att kunna stanna kvar i Sverige.
* Personalen är konstant övervakad. Mobiltelefoner är förbjudna och de får inte ha in något annat än stämpelkort och vattenflaska. De som glömt vattenflaskan får inte gå ut för att hämta en på arbetstid. Arbetare har varnats efter att vakter upplyst chefer om att de tuggat tuggummi.
* Flera har sett avdrag på sina lönespecifikationer på över 1 000 kronor om de satt sig ner för att vila eller vid något tillfälle inte stått vid sin jobbstation under arbetspasset.
* Kvinnor som är bemanningsanställda eller inte har permanent uppehållstillstånd har utsatts för sexuella trakasserier av chefer. Flera uppger att de inte har råd att säga ifrån då de skulle förlora jobbet och därmed äventyra ett fortsatt liv i Sverige.
* Flera har avskedats osakligt. Facket Syndikalisterna SAC har lyckats försvara fyra arbetare från osakliga avsked.
* Flera medlemmar har blivit hotade med avsked när de gått samman. Många upplever särbehandling där arbetsledare inte beviljar ledighet med hänvisning till att de ”tagit dit facket”.
* Två kvinnor i personalen fick lämna när chefer misstänkte att de hade pratat med Aftonbladet 2019.
När Sportfack läser alla artiklar om Zalandos lager sedan 2017 (då det mindre öppnade som byggdes ut januari 2019) så syns två tydliga trender vad gäller de anställda. De är från fyra bemanningsföretag samt från Samhall (vilket gör att varken Zalando eller Ingram Micro behöver ta ansvar för dem och de kan lyftas iväg på dagen om de inte sköter sig). Dessutom är många inte födda i Sverige. Vilket gör att de ofta inte kan arbetslagstiftningen inte lika bra. Flera berättar i Expressens text om att de inte vill uppge sitt namn för reportern. Om de inte får anställning i minst två år, kan de missa permanent uppehållstillstånd och chansen till ett tryggare. De är helt enkelt i beroendeställning till sin arbetsgivare. När lagret öppnade i januari 2019 var kommunstyrelsens ordförande, Fredrik Kjos (M) överförtjust då 900 personer skulle kunna få anställning bland annat många ensamkommande flyktingar som kommit till Sverige hösten 2015 i efterdyningarna av den humana katastrofen i Syrien. Bolag hjälper anställda till ett nytt, bättre liv. En win-win och nästan en saga för bra för att vara sann.
Allt skulle därför kunna vara hunkydory med det. Men det som ofta händer när globala jättar från andra marknader än de nordiska, eller för den delen europeiska, etablerar sig i Sverige, är att två världar krockar, världar i form av anställningstrygghet. När Toys ´r us kom till Sverige på 1990-talet hade de anställda inget kollektivavtal. Det samma gällde Lidl tio år senare. Till slut anpassade sig lekskaks- och matjätten till den svenska modellen och Ingram Micro har idag ett kollektivavtal med Transport.
Läser man Expressen-artikeln från i måndags verkar dock inte alla anställda med hur avtalet fungerar i praktiken. Ett 30-tal personer har därför anslutit sig till Sveriges Arbetares Centralorganisation (SAC) framför stark kritik mot arbetsförhållandena på Zalandos lager i Brunna. I samband med sommarens upprop har SAC nu gått ut och meddelat att anställda på lagret kräver eget kollektivavtal. SAC har dessutom lyckats hjälpa flera anställda som Ingram Micro velat säga upp, berättar Expressen.
För några veckor sedan hade missförhållandena på Zalandos lager gått så långt att ett trettiotal anställda inte såg annat än en demonstration utanför sin egen arbetsplats. För att få bättre villkor, för att få möjlighet till att sätta sig ned en stund på för- eller eftermiddagen på ens tog och vila. För att få slippa ha pressen att packa 90 paket med varor på under en timme, som är Ingram Micros satta mål. ”Det går inte, men de lyssnar inte på oss”, som en anställd säger i artikeln
Anledningen till att vi skriver om detta är flera. De två viktigaste handlar om etik och moral. Eftersom Zalando säljer mycket sportartiklar från ett hundratal sportvarumärken så ville vi på Sportfack söka svar på arbetsmiljöproblemen. Som vi gjort tidigare hos bland annat XXL sommaren 2019. Dessutom får vi som reportar på Sportfack ofta höra av svenska varumärken hur viktigt det är för deras bolag att ha sin core of conduct-plan på plats hos både sig själva och sina partners. Liksom att CSR-arbetet är gjort och följs varhelst bolaget finns. Vi har därför i mejl frågat ett tiotal svenska varumärken som säljer via Zalando för att se hur de på något sätt kan påverka nätjätten att förbättra för de anställda. Vi kommer att uppdatera artikeln om och när vi får svar från dessa.
Sportfack har givetvis även sökt ansvariga hos både Zalando och Ingram Micro i ett försök att mer i detalj få svar på frågor om hur de ser på förhållandena på lagret i Brunna. Som alltid med stora, globala aktörer, är det ingen promenad i parken att komma i kontakt med ansvariga. Vi uppdaterar den här artikeln så fort vi får några svar.
Kort efter Expressens artikel la både Zalando och Ingram Micro ut varsitt uttalande i form av pressmeddelanden på respektive hemsidor. Uttalandena är av standardmodell och har ingen avsändare mer än respektive bolag.
Utdrag från Zalandos svar:
”Vi tar den senaste tidens anklagelser på största allvar och har inlett en utredning tillsammans med Ingram Micro som driver vårt logistikcenter i Brunna. Vi har sociala standarder som gäller för såväl Zalandos egna som våra partners verksamheter. Vi genomför regelbundet externa och oberoende inspektioner för att säkerställa att dessa sociala standarder följs på alla våra logistikcenter. Om vi får indikationer om att våra överenskomna sociala standarder inte efterlevs, inleder vi omedelbart en utredning. Vårt mål är att hitta lösningar som ser till våra egna och våra samarbetspartners medarbetares bästa, samt att genomföra åtgärder som säkerställer detta på lång sikt.”
Utdrag från Ingram Micros pressmeddelande:
Ingram Micro Nordic Services logistikcenter i Brunna har nyligen tackat nej till att teckna ett kollektivavtal med SAC Syndikalisterna eftersom vi redan har ett heltäckande kollektivavtal med Transport, i enlighet med den svenska modellen. Som en följd av att vi tackade nej har SAC Syndikalisterna varslat om stridsåtgärder i form av varumärkesbränning mot vår kund Zalando. Att Syndikalisterna kontaktar media med påståenden om vår arbetsmiljö, bör ses i det sammanhanget.
SAC Syndikalisternas påståenden är tendensiösa. Vi tar vårt arbetsmiljöansvar på största allvar och våra medarbetares välbefinnande är centralt för oss som arbetsgivare. Vi har nolltolerans mot alla former av trakasserier eller kränkande behandling på vår arbetsplats.
I linje med att vi vill vara en attraktiv arbetsplats uppmuntrar vi våra medarbetare att föreslå förbättringar och rapportera problem så att vi kan bli ännu bättre. Vi utvecklar kontinuerligt vår arbetsmiljö i nära samarbete med våra medarbetare och med Transport, och har bland annat utökat våra lokaler, förbättrat vår ventilation, utökat antalet toaletter, ordnat ett lunchområde utomhus, fortsatt att förbättra vår interna information, utvecklat fler sociala aktiviteter och utvecklat våra kontaktvägar till chefer och HR.
Vi erbjuder upp till 900 personer en bra arbetsplats, varje dag. Och det är vi stolta över. Samtidigt finns det på en stor arbetsplats som vår alltid saker att utveckla. Något vi gör kontinuerligt, strukturerat och tillsammans med Transport. För att skapa en god och respektfull arbetsmiljö, för alla våra medarbetare.”
Efter att vår artikel publicerats kommer ett svar från Lisa Valinder Olsson, communication and PR manager på Ingram Micro. Det liknar det generiska svar som redan publicerats på bolagets hemsida och Valinder Olsson lämnar inga svar alls på Sportfacks raka frågor som; ”Vad gör ni nu för att förbättra villkoren på lagret i Brunna?” ”Varför övervakar ni anställda med kameror och mäter deras arbetsinsats?” ”Varför får de inte samtala under arbetstiden?” Eller ”Det är semestertider. Jag är själv förälder med barn som gillar att testa på arbetslivet för första gången. Skulle du själv förespråka din son/dotter att arbeta extra på lagret i Brunna?”
Lisa Valinder Olssons svar:
”Vi delar inte beskrivningen av vår arbetsplats som ges i artikeln. Vi har tackat nej till att teckna ett kollektivavtal med SAC Syndikalisterna. Därefter har de gått ut i media med olika felaktiga påståenden och anklagelser. Låt mig också ge en kort bakgrund om SAC Syndikalisternas pågående kampanj.
Ingram Micro Nordic Services logistikcenter i Brunna har nyligen tackat nej till att teckna ett kollektivavtal med SAC Syndikalisterna eftersom vi redan har ett heltäckande kollektivavtal med Transport. Som en följd av att vi tackade nej har de varslat om stridsåtgärder i form av varumärkesbränning mot vår kund Zalando. Att Syndikalisterna söker utrymme i media med påståenden om vår arbetsmiljö bör ses i det sammanhanget.
Om påståendena i artikeln i Expressen vore sanna skulle inte vår verksamhet fungera.
Innan konflikten har vi inte mottagit några sådana här påståenden från våra medarbetare eller via deras fackliga representanter, som vi har kunnat verifiera eller vidta åtgärder för att hantera.
Vi har ett välfungerande kollektivavtal och samarbete med Transport. Vi respekterar våra medarbetares rätt att etablera eller gå med i, eller välja att inte gå med i, de organisationer de väljer själva. Vi behandlar våra medarbetare likvärdigt och med respekt, oavsett eventuell facklig tillhörighet.
Ingram Micro Nordic Services har ett gott samarbete med våra anställda och med Transport och vi arbetar löpande med att utveckla en bra arbetsmiljö för alla medarbetare. Vårt logistikcenter i Brunna är en bra och respektfull arbetsplats, där det idag arbetar nära 1000 personer, inklusive personer anställda via bemanningsföretag.
Vi är en viktig del av e-handelsekosystemet och centret i Brunna är en professionell och modern anläggning som erbjuder flexibla, kostnadseffektiva och innovativa lösningar inom e-handel och tredjepartslogistik. För alla som är intresserade av toppmodern logistik är vi en fantastisk arbetsplats som erbjuder många utvecklingsmöjligheter.
I övrigt hänvisar vi till de uttalanden vi gjort på vår hemsida.”
Expressens betalartikel av Federico Moreno och Olle Sporrong hittas här.